סוזוקי ויטארה במבחן דרכים: יפני אופנתי
סוזוקי מצטרפת באיחור לקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים, ומשתמשת בשם ותיק לדגם שונה לגמרי. מה עוד הוא מביא עמו? מבחן דרכים
- שנת השקה: 2015
- קטגוריה: פנאי קטן
- מתחרים לדוגמה: ניסאן ג'וק, פיז'ו 2008, רנו קפצ'ור, שברולט טראקס
- מחיר התחלתי: 125 אלף שקל (הנעה קדמית)
- מחיר לרכב המבחן: 135 אלף שקל
- מערכות בטיחות מתקדמות: מובילאיי (התראה בלבד, התקנה מקומית)
- גלריית התמונות המלאה של סוזוקי ויטארה
1. תא נוסעים ותפעול
סוזוקי ויטארה היא המצטרפת הטרייה לקטגוריה הלוהטת של סופר-מיני עם מרכב דמוי-שטח, בשמן הרשמי יותר "רכבי פנאי-קטנים", ובלשון העם "ג'יפונים". קטגוריה זו, שנועדה בעיקר למקסם את רווחי היצרניות ממכוניות סופר-מיני בעזרת רכיבה על אופנת השטח, לא מתאפיינת במכוניות איכותיות במיוחד, וגם הוויטארה אינה יוצאת דופן (לטובה) מבחינה זו. בעיקר מכיוון שלסוזוקי היו מספר שנים להתכונן. איכות החומרים נמוכה יחסית, איכות ההרכבה נעה בין בינונית לטובה. התחושה הכללית בתא הנוסעים אינה מרשימה כלל ועיקר, למעט מושבים קדמיים חריגים לטובה - הן מבחינת מראה והן איכות.
נוחות התפעול אף היא לא מרשימה לטובה. מתג מחשב הדרך למשל ממוקם בתוך לוח המחוונים, והנדסת האנוש הכללית - מערכת שמע פשוטה ומתגים אחרים - בינונית בלבד. המרווח בתא טוב ביחס לקטגוריה, ובפרט לממציאה (ניסאן ג'וק). מדובר עדיין ברכב צפוף יחסית, במיוחד במרווח הכתפיים מלפנים ומאחור ובמידה מסוימת במרווח הברכיים מאחור. תא המטען מציע נפח גדול ושימושיות טובה. בהקשר זה ראוי לציין כי באירופה משווקת הוויטארה עם מסך מולטימדיה גדול ומרשים שלא עשה עלייה.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כמו במרבית כלי הרכב מסוגו, גם בוויטארה כיול המתלים נוקשה למדי במהירות עירונית. חישוקי גלגלים גדולים ("17) וצמיגים נמוכי חתך (215/55) תורמים את שלהם לחווית נסיעה בינונית. מחוץ לעיר המצב משתפר משמעותית, ונסיעות ארוכות עוברות בנוחות מכובדת ביחס לקטגוריה - בפרט בזכות מושבים נוחים ובעלי תמיכה צדית מצוינת. נוחות הנסיעה בשבילים סבירה, ויכולת השטח מינימלית (אך עדיפה קלות יחסית לתחרות הישירה תודות להנעה הכפולה).
בידוד רעשי כביש ורוח אינו טוב, בעוד בידוד רעשי המנוע בינוני ומושפע לרעה מהצורך למשוך את המנוע לסל"ד גבוה כדי להפיק ממנו ביצועים נאותים. הראות החוצה טובה לכל הכיוונים, וכך גם כושר התמרון - אם כי היינו שמחים להיגוי מדויק יותר.
3א'. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של הוויטארה ממקמת אותו בקרבת צמרת הקטגוריה, אך לא ממש שם. אחיזת הכביש מכובדת, הרכב מגיב באופן צפוי ובטוח לפקודות הנהג וכושר הבלימה טוב - הן מבחינת עוצמת הבלימה, הן מבחינת תחושה והן מבחינת יציבות בלימה בסיבוב. ההיגוי, לעומת זאת, מרשים הרבה פחות: הוא בעל משקל לקוי, אינו מתמרכז כנדרש וחסר דיוק.
אבזור הבטיחות של הוויטארה בישראל כולל שבע כריות אוויר (אחת לברכי הנהג), בקרת יציבות ולפחות בשלב זה מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית, המציעה התראה בפני התנגשות וסטייה מנתיב. ראוי לברך את היבואנית על ההתקנה, אך באותה נשימה אין מנוס מלבקר אותה על הסרת המערכת המקורית של סוזוקי אשר מציעה גם בלימת חירום חשובה למניעת - ולפחות הקטנת - חומרת התנגשות חזית-אחור. מערכת זו של היצרנית מותקנת במכוניות המשווקות באירופה, אך מצער שאינה מוצעת אפילו כאופציה בישראל. הרכב המשווק בישראל לא זכאי לכן לציון 5 כוכבים המרשים שקיבל הוויטארה במבחן ה-Euro NCAP.
3ב'. דירוג בטיחות משרד התחבורה
4. מנוע ותיבת הילוכים
יחידת הכוח היחידה המוצעת בישראל היא ה-1.6 ליטר בנזין, עם 120 כ"ס ו-15.9 קג"מ ב-4,800 סל"ד, תיבת הילוכים אוטומטית והנעה קדמית או כפולה. בחנו את דגם ההנעה הכפולה, שמציע ביצועים פושרים עם שיהוי מורגש ביציאה מהמקום, ומנוע שדורש משיכה לסל"ד גבוה (ורועש) כדי להפיק מהירות נאותה. בסך הכל מדובר ביחידת כוח יעילה, לא יותר. תוספת ההנעה הכפולה, שמיועדת בעיקר לכביש ושבילים כבושים, כמעט ואינה מורגשת.
תצרוכת הדלק הרשימה לטובה עם 14 ק"מ לליטר, נמוך ב-20% מנתון סוזוקי (17.5 ק"מ לליטר). לכך מסייעת מערכת עצור-סע לחסכון בדלק ברמזורים, שאינה מהירה או חלקה מספיק בכיבוי והתנעת המנוע ופוגעת בעוצמת המיזוג (ניתן לנתקה).
ציון ירוק | 170 |
דרגת זיהום | 4 |
5. אבזור ומחיר
בתמורה ל-135 אלף שקל, תקבלו את הגרסה המאובזרת ביותר של הוויטארה, עם הנעה כפולה וצביעה דו-גוונית (תוספת של 3,000 שקל). זו כוללת חיישן אורות, תאורת לד מלאה, חיישן גשם, מערכת שמע עם חיבורי USB ובלוטות', בקרת שיוט, חיישני חנייה היקפיים וחישוקים קלים ("17). זהו אבזור מכובד ותמורה טובה למחיר לבטח לגרסה עם הנעה כפולה, אך חשוב לשים לב שסופר-מיני מקבילות בגודלן ואף משפחתיות קומפקטיות גדולות יותר, זולות ולעיתים אף מאובזרות יותר.
ציון כולל וסיכום
+ מרווח, תצרוכת דלק, מערכות בטיחות מתקדמות
- נוחות, מחיר, איכות
ולבסוף: קרוב לשש שנים חלפו מאז ניסאן הפתיעה את תעשיית הרכב, כשהפכה מכונית סופר-מיני לרכב פנאי מוגבה ומסוגנן. ההצלחה האדירה הובילה שלל חיקויים, ולקטגוריה העמוסה מצטרפת כעת סוזוקי. למרות שהוויטארה לבטח לא נכשל באף תחום, הוא חסר את הייחוד שמביאים חלק ממתחריו - למרות ההנעה הכפולה שלא הופכת אותו כמובן לרכב שטח. בהתאם, לוויטארה יש מקום בשוק ועם תדמית המותג ותמחור סביר צפויה לו הצלחה נאה.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.6 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 120 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 15.9 קג"מ ב-4,400 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 417.5 ס"מ |
רוחב | 177.5 ס"מ |
גובה | 161 ס"מ |
בסיס גלגלים | 250 ס"מ |
משקל | 1,185 ק"ג |
נפח תא מטען | 375 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 215/55-17 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 13 שניות |
מהירות מרבית | 180 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 17.5 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 14 ק"מ לליטר / 20%- |
פליטת פחמן דו-חמצני | 131 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 4 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 135 אלף שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 7 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים* |
דירוג בטיחות משרד התחבורה | 6 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |
* המבחן בוצע במפרט גבוה מאשר בישראל ואינו רלוונטי לרכב המבחן