שתף קטע נבחר

 

הקרב החרדי על הר הבית: "העלייה מסכנת את כולנו"

בהלוויית הנרצח בפיגוע אתמול, חילקו חרדים קיצונים מנשרים המטילים את האחריות לגל הפיגועים - על היהודים שעולים להר הבית. הרבנים מסרבים לאמץ את העמדה הזו, אבל ברחוב החרדי רוחש השיח סביב האיסור העתיק לעלות להר, תוך ביקורת נוקבת נגד העולים - דתיים וחרדים גם יחד

בכניסה לשטח הר הבית מכיוון הרובע היהודי, קבועה זה כבר שנים לוחית מתכת מטעם הרבנות הראשית לישראל: "הודעה ואזהרה: אסור לפי דין תורה לכל גורם להיכנס לשטח הר הבית מפני קדושתו".

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

מאז 1967, עת נכבשה העיר העתיקה והר הבית עמו, הפכה הסוגיה ההלכתית התיאורטית – לחומר נפץ דתי בין החרדים לדתיים, וגם בתוך המגזר הדתי עצמו. במערכה הנוכחית, שבה משלם הרחוב החרדי מחיר דמים כבד ביותר – הוא קרוע בין האיסור ההלכתי החד-משמעי מבחינתו על עלייה להר הבית, לבין תחושות לאומיות של רצון לחיזוק הנוכחות היהודית באזור.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

בהלווייתו של הרב ישעיהו קרישבסקי, שנרצח אתמול (יום ג') בפיגוע ברחוב מלכי ישראל בירושלים – פיזרו "סיקריקים" (חרדים קיצוניים) מנשרים המטילים את האחריות לגל הפיגועים, על היהודים העולים להר הבית, שלטענתם "מתגרים בערבים".

 

דיסוננס בין העמדה החרדית המתנגדת נחרצות לעלייה להר הבית, לבין שאלת הנוכחות היהודית בעיר העתיקה ובדרכים המובילות לכותל (צילום: באדיבות המטה המשותף של תנועות המקדש) (צילום: באדיבות המטה המשותף של תנועות המקדש)
דיסוננס בין העמדה החרדית המתנגדת נחרצות לעלייה להר הבית, לבין שאלת הנוכחות היהודית בעיר העתיקה ובדרכים המובילות לכותל(צילום: באדיבות המטה המשותף של תנועות המקדש)

 

המלווים והמספידים המתונים יותר, שמרו על איפוק, והקפידו שלא להתייחס לנסיבות המדיניות והפוליטיות של רצח קרישבסקי. הרב אלימלך בידרמן, אחד המשתתפים, אמר: "הקדוש ברוך הוא רוצה לעורר אותנו לעשות תשובה. כולנו ילדים שלו.

 

"הרב ישעיהו קרישבסקי לא נלקח מאיתנו כאדם פרטי, אלא כחלק מכולנו, ולכן האירוע הזה מדבר לכלל. אנחנו צריכים להתקרב ל-ה' בתפילות ובשיפור המעשים שלנו. כל אדם כבר יודע מה עליו לתקן בעצמו".

 

"המחבלים הם רק הנחש"

משתתפים בהלוויה הוסיפו: "אנחנו נגד עלייה להר הבית, כמובן. זה אסור מבחינה הלכתית ומסכן את כולנו, אבל ברור שלא בגלל זה היה הפיגוע. זה רק תירוץ. אנחנו צריכים לחזור בתשובה. לא הנחש ממית, אלא החטא ממית. המחבלים פה הם רק הנחש".

 

"אנחנו נגד עלייה להר הבית, כמובן. זה אסור מבחינה הלכתית ומסכן את כולנו, אבל ברור שלא בגלל זה היה הפיגוע". בהלוויית הרב קרישבסקי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"אנחנו נגד עלייה להר הבית, כמובן. זה אסור מבחינה הלכתית ומסכן את כולנו, אבל ברור שלא בגלל זה היה הפיגוע". בהלוויית הרב קרישבסקי(צילום: AFP)

 

אז האם מותר הלכתית לעלות להר הבית? ברחוב החרדי התשובה הברורה היא: אסור באיסור מוחלט. על פי ההלכה, בגלל קדושת המקום אסור לאדם טמא לעלות להר. בתקופת המקדש כל אחד יכול היה להיטהר בטקסים לפני המהלך, אך כיום לא - ולפיכך מסבירים המחמירים כי חל איסור גורף לעלות, והעונש - מיתה בידי שמים.

 

אלא שגם ברחוב החרדי עצמו חל שינוי מהותי, וקבוצות של חרדים העולים להר הבית, הן כבר לא מחזה נדיר - למורת רוחם של אנשי החצר ומנהיגי המגזר. כיצד בכל זאת מתירים רבנים דתיים את העלייה? הם מסתמכים על מחקרים היסטוריוניים-ארכיאולוגיים לגבי המיקום המדויק של ההר, ואוסרים כניסה רק אליו. בשאר המתחם מותר לבקר לאחר טבילה במקווה.

 

חבר מועצת עיריית ירושלים מטעם "דגל התורה", יצחק פינדרוס, שהיה מקורב לרב יוסף שלום אלישיב - אומר כי דעתו של "פוסק הדור" הליטאי המנוח בשאלת העלייה להר הבית, הייתה "ברורה כשמש כמו דעתו בנוגע לחילול שבת: "אסור להיכנס לשטח ההר".

 

"גבולות ההר על פי ההלכה אינם ברורים – וגם למי שהם ברורים, הרי שאפשר לעבור אותם בקלות. וזה בלי שדיברנו על כך שעל פי ההלכה, גבולות הר הבית נקבעים על פי המסורת, ולכן אין ליידע כזה או אחר משמעות הלכתית בהכרח, ובלי שדיברנו על מי שהנושא ההלכתי לא חשוב לא, ויחטא".

 

קונצנזוס? רק ברחוב החרדי

פינדרוס מזכיר כי הסטייפלר (הרב יעקב ישראל קנייבסקי, ממנהיגי הציבור החרדי בתקופת מלחמת ששת הימים), עמד להוציא מכתב בנושא לאחר השגת השליטה בהר הבית, "אבל אז פרסמה הרבנות הראשית את ההנחיה בחתימת הרבנים הראשיים דאז, והנושא התייתר. הקונצנזוס היה מקיר לקיר".

 

 

הפלסטינים אימצו בשמחה ()
הפלסטינים אימצו בשמחה

 

המצדדים בעלייה להר הבית - בעיקר אנשי הציונות הדתית – יחלקו נחרצות על הקונצנזוס ההלכתי שפינדרוס וחבריו מתעקשים להציג דהיום. עם זאת, בשנת 67 נכפפה הרבנות הראשית בפני עמדות "גדולי הדור" החרדים, ולא הייתה מסוגלת לחלוק עליהם – ובוודאי שלא בנושאים כאלה.

 

בהיעדר פסיקה מקובלת, באותם הימים לא הייתה מודעות לכך שיש אזורים שאליהם מותר לעלות אחרי טבילה במקווה. השיח ההלכתי בנוגע לעלייה להר אחרי "טבילה בטהרה" התעורר לפני שנים ספורות בלבד. כך שאחרי שחרור ירושלים הייתה האפשרות לעלות לכל מקום בהר, ובלי טבילה במקווה - או שלא לעלות בכלל. או-אז מרבית הרבנים סמכו על הדעה השנייה.

 

יתורגם גם לאנגלית ולערבית. הפשקוויל של "העדה החרדית" נגד העולים להר הבית ()
יתורגם גם לאנגלית ולערבית. הפשקוויל של "העדה החרדית" נגד העולים להר הבית

 

כיום נסמכים המתירים על שורה ארוכה של רבנים בכירים במגזר – החל ברב חיים דרוקמן, ועד לרבנים דוגמת דב ליאור ואליעזר מלמד - המאפשרים את העלייה מבחינה הלכתית, לאזורים מוגדרים בהר הבית, ולאחר טבילה בטהרה. בנוסף רווחת הטענה כי יש מצווה בנוכחות היהודית בהר הבית, לשם חיזוק הריבונות היהודית כולה בארץ ישראל. מנגד, גם בתוככי הציונות הדתית נמצאו מתנגדים בכירים, כדוגמת הרבנים הראשיים המנוחים הראשון לציון, הרב מרדכי אליהו, והרב אברהם שפירא.

 

ה"חטא" ו"עונשו"

בפוליטיקה החרדית לא זזים מילימטר מדעת גדולי התורה – וגם בנושא הזה. "העמדה החרדית הרשמית אוסרת לחלוטין את העלייה להר הבית - ולכן בימינו זה מעשה חמור הלכתית, שמסוכן לעם ולמדינה", מסרו גורמים ב"יהדות התורה".

 

אסרו באיסור חמור. הרב עובדיה יוסף והרב יוסף שלום אלישיב (צילום: ניב רוזנברג, חיים צח) (צילום: ניב רוזנברג, חיים צח)
אסרו באיסור חמור. הרב עובדיה יוסף והרב יוסף שלום אלישיב(צילום: ניב רוזנברג, חיים צח)

 

"לצד האיסור ההלכתי, אנו רואים כי הרצון של גורמים שונים לעלות להר הבית לא מגיע ממקום אמיתי של צורך להתפלל במקום קדוש", מוסיף גורם בכיר בסיעה, "אלא לא יותר ממשאלה פוליטית ולאומנית, המבקשת להוכיח שליטה במקום - ומשכך מדובר במעשה מסוכן של התגרות מיותרת באומות העולם".

 

מצד שני, אי אפשר להתעלם מכך שבשנתיים האחרונות הופצו ברחבי הרשת תמונות של חרדים בתוך מתחם הר הבית.

 

אליבא דפינדרוס ורבים אחרים בחברה החרדית – התשובה לכך (כמו גם לחריגות אחרות מהקו השמרני הרשמי), היא אחת: "כובע וחליפה אפשר לקנות בהרבה חנויות, ולהצהיר שאתה חרדי לא מחייב שום הליך פורמלי. אבל העמדה החרדית ברורה".

 

גם אם המנהיגות הפוליטית מהססת עדיין לצאת בפומבי נגד העולים להר בתקופה זו – ברחוב החרדי יש מי שאומר את דברו. ההתלקחות האחרונה הביאה את אלחנן בוזגלו, פעיל חרדי ספרדי, לצלם סרטון מחאה שנוי במחלוקת בכניסה להר הבית. ההתבטאויות החריפות שמשמיע חברו קובי לחיאני בסרטון, כבר עוררו ויכוח סוער ברחבי הרשת – שם הפך לוויראלי.

 

גם חרדים עולים להר הבית

 

"צריך להאזין לשעה וחצי של הספדים שהיו על ההרוג בפיגוע הדריסה, הרב ישעיהו קרישבסקי, בשביל להבין. העמדה הרווחת היא שהמחבלים היו רק כלי שרת. זה לא נושא ביטחוני, אלא סימן שצריך להתעורר במשהו מסוים. בציבור החרדי רואים בעלייה להר הבית את החטא שדורש תיקון".

 

רוצים להפיץ פשקווילים בערבית

מי שאומר דברים חריפים אף יותר הוא שמואל פפנהיים, חסיד "תולדות אהרון" ולשעבר עורך בטאון "העדה החרדית".

"כבר לפני שבועיים הייתה מודעה חד-משמעית מטעם הבד"צ, בעניין ההתגודדות והעלייה להר הבית. זה לא דבר חדש, במשך שנים רבות מתריעה העדה החרדית על הנושא.

 

ומצד שני, אתה רואה תמונות של חרדים שעולים להר.

 

"יש חסידים מבעלז שנוהגים לעלות להר הבית. מאוד תמוה בעיניי איך החצר מאפשרת את זה... אני עוד זוכר איך כעורך בטאון העדה כתבתי על הנושא, וחבל שלא מוכנים לטפל ולעצור את זה. זה איסור כרת". בבעלז מבהירים כי האדמו"ר הוציא פשקוויל האוסר מכל וכל לעלות להר הבית.

 

"העדה החרדית מינתה משגיח שהיה עומד מול העלייה שהייתה אז בגשר המוגרבים, כדי להתריע שאסור לעלות להר. משה וובר, חסיד חב"ד, כתב ספר על הדבר הזה. בגלל שרון פרצה האינתיפאדה השנייה, וגם היום זו אותה הסיבה".

 

"מאוד תמוה בעיניי איך החצר מאפשרת את זה". פפנהיים נגד החרדים שעולים להר (צילום: תנועות המקדש) (צילום: תנועות המקדש)
"מאוד תמוה בעיניי איך החצר מאפשרת את זה". פפנהיים נגד החרדים שעולים להר(צילום: תנועות המקדש)

 

פפנהיים מספר כי מנע בעצמו את ארגונה של משלחת-מחאה של רבנים חרדים מפלג "העדה החרדית" האנטי-ציונית, נגד תנועת "נאמני הר הבית". "עצרתי את זה כי חשבתי שזה ייתפס כחלק מההשקפה האנטי-ציונית של העדה, ולא יבינו שזה באמת עניין הלכתי. עכשיו אני כואב את זה ששתקנו".

 

"קיבלתי הוראה אתמול לפרסם את המודעה שהוציא אב בית הדין הנוכחי של הבד"צ, הרב שטרנבוך, נגד העלייה להר הבית - גם באנגלית ובערבית - ולהפיץ את זה בכלי התקשורת בערבית. היינו רוצים לקחת קבוצה עם שלטים שתעמוד ותמחה, אבל לא ברור שכרגע המשטרה יכולה לאשר דבר כזה".

 

"אף אחד הוא לא המזכיר של אלוקים"

עם זאת, קיים דיסוננס בין העמדה החרדית המתנגדת נחרצות לעלייה להר הבית, לבין שאלת הנוכחות היהודית בעיר העתיקה ובדרכים המובילות לכותל. בעוד שרבנים דוגמת האדמו"ר מגור אסרו על חסידיהם להגיע לכותל ולעיר העתיקה - הרי שאחרים תומכים במובהק. למשל, ראש מועצת חכמי התורה, הרב שלום כהן, המכהן כראש ישיבת "פורת יוסף", הממוקמת בסמיכות לרחבת הכותל.

 

 (צילום: תנועות המקדש) (צילום: תנועות המקדש)
(צילום: תנועות המקדש)

 

עם זאת, רק השבוע כינה הרב שלום כהן את העולים להר הבית: "משוגעים", אך סירב בתוקף לקשור בין העלייה להר לבין הפיגועים האחרונים. הרב משה שפיר, עורך בטאון ש"ס, "יום ליום", מזכיר כי היום (ד') החל "זמן החורף" בישיבות. "חכם שלום הכריז כי לימוד התורה הוא שיגן על הבחורים שהתבקשו להתייצב ללימודים בשיבה כרגיל. גדולי ישראל מאמינים שעם התחזקות התורה בישיבות היום, מצבנו ישתפר".

 

"לגבי הר הבית", הוא אומר, "העמדה ברורה בהחלט: אנחנו מקבלים את דברי הרמב"ם שהכניסה להר הבית אסורה. זו הייתה דעתו של הרב עובדיה, הוא התריע על זה כמה פעמים. כמעט לא היה מי שפרץ את זה עד חמש השנים האחרונות, גם בציונות הדתית.

 

"נכון שיש עכשיו כאלה שבקרבם מפעמות רוחות גבורה, וקשה להם לשאת את העלבון שאנחנו לא עולים לשם. אבל זו דעת התורה, והקדוש ברוך-הוא היה רוצה שלא ניכנס בבושתנו. זה הכבוד שלנו, על אף שאחרים חושבים אחרת. מי הם בכלל?"

 

הרב שפיר אינו מקבל את גירסת הקיצוניים הקושרים בין הפיגועים לעלייה להר. "אף אחד לא המזכיר של אלוקים, ובימינו אין נבואה. אבל אנחנו יודעים שהקדוש ברוך-הוא לא אוהב את זה, ויש על זה עונש קשה וחמור.

 

"מכאן ועד להגיד שזו הסיבה? לא שמעתי אף רב שאמר את זה. בזמנו שהברון רוטשילד נכנס להר הבית, הרב קוק כתב מכתב חריף בעניין הזה. העמדה החרדית נשארת נאמנה לשבועה 'אל תעלו בחומה', שלא לכבוש ולקדם בכוח הזרוע את הגאולה. אנחנו מקווים לקבל את הכל על מגש של זהב, מבלי שניכנס לשם כמו גנבים בלילה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב פרידמן
"מצטער ששתקנו". שמואל פפנהיים
צילום: יואב פרידמן
צילום: דן בלילטי
מיהו חרדי? יצחק פינדרוס
צילום: דן בלילטי
מומלצים