שתף קטע נבחר
 

סקר: 70% מרוכשי הדירות לא רוצים תיווך

כמה מרוכשי ומוכרי הדירות נעזרים במתווך, מה החסרונות והיתרונות לדעתם בשירות זה ומהו כלי החיפוש העיקרי עבור מציאת נכסים? סקר חדש בחן את הרגלי השימוש של הישראלים בשירותי התיווך. מתווכים: "הישראלים רוצים לחסוך עמלה, אך מפסידים ערך מוסף שאיש מקצוע יכול להעניק להם"

האם רוכשי הדירות נוטים להיעזר בתיווך, או שאולי הם מעדיפים לחתום על עסקאות ללא סיוע? סקר חדש שנערך עבור ynet בחן את עמדת הישראלים בנוגע לשירותי תיווך נדל"ן ולמאפייני רכישה ומכירה של דירות. הסקר האינטרנטי, שבוצע בחודש שעבר על יד מכון גיאוקרטוגרפיה עבור אתר הנדל"ן החדש fisbo.co, בדק מדגם מייצג של אוכלוסייה שמכרה או קנתה דירה ב-3 השנים האחרונות (כ-500 נשאלים).

 

 

על פי הממצאים, היישובים המובילים ברכישת דירות הם חיפה, פתח תקווה ותל-אביב; בעוד שהישובים המובילים במכירת דירות הם חיפה, פתח תקווה ובאר שבע. בתחום השימוש בשירותי תיווך נדל"ן נמצא כי כ-50% מכלל רוכשי הדירות השתמשו בשירותי תיווך; 41% לא השתמשו בשירותים אלה; ו-9% העידו כי ניסו לרכוש דירה באופן פרטי, אך בסופו של דבר השתמשו בעזרת מתווך. עוד עולה מהממצאים כי 70% מהציבור מעידים שהם אינם רוצים להשתמש בשירותים אלה.

 (מקור: גיאוקרטוגרפיה) (מקור: גיאוקרטוגרפיה)
(מקור: גיאוקרטוגרפיה)

באשר למכירת דירה, כ-44% מהמוכרים השתמשו בשירותי תיווך, 8% ניסו למכור את הדירה באופן פרטי ללא הצלחה ובסופו של דבר השתמשו בשירותי תיווך, ו-48% מכרו את הדירה באופן פרטי. עוד עולה מהנתונים כי השימוש בשירותי תיווך נדל"ן בקרב רוכשי דירות יד שנייה עולה עם העלייה בגיל.

 

מהסקר עולה גם כי החיסרון העיקרי שצוין בשימוש בשירותי תיווך עבור מרבית הנשאלים היה העלות הכספית, בעוד שהשיקולים העיקריים בעד שימוש בתיווך היו מקצועיות ומאמץ. כלי החיפוש העיקרי שצוין עבור חיפוש דירות לקנייה או מכירה של דירה הוא האינטרנט (79%). אחריו סיור בשטח (44%), משפחה/חברים/מכרים (41%); מודעות בעיתון (35%); שירותי תיווך (34%); רשתות חברתיות (16%); וירידי דירות (8%).

 

 (מקור: גיאוקרטוגרפיה) (מקור: גיאוקרטוגרפיה)
(מקור: גיאוקרטוגרפיה)

הסקר מצא גם כי הגורם העיקרי ממנו מעדיפים הישראלים לרכוש דירה הוא יד שנייה (אדם פרטי) , בעוד ש-30% רכשו דירה חדשה מקבלן ו-5% רכשו דירה על ידי קבוצת רכישה. הפרמטרים העיקריים בעת רכישת דירה הם מחיר הדירה (76%); מיקומה - עיר ושכונה (65%); וגודל הדירה (45%).

 

הפרמטרים שצוינו בתור הפרמטרים הכי פחות משמעותיים בעת רכישת דירה היו בניין חדש (11%) וקרבה למקום העבודה (18%). נשאלים צעירים (בגילאי 25-34) הקדישו חשיבות גבוהה יותר לקרבה למשפחה, ואילו המחיר והמיקום הכללי צוינו בשיעור עולה עם העלייה בגיל.

 (מקור: גיאוקרטוגרפיה) (מקור: גיאוקרטוגרפיה)
(מקור: גיאוקרטוגרפיה)

"הנתונים האלה, לצד מונופול המתווכים ומצב שוק הנדל"ן בישראל, מדגימים את חוסר הברירה הקיים בידי הציבור, בבואם לקנות או למכור דירה או נכס", טוען אייל צור, מנכ"ל fisbo, המהווה פלטפורמה לקנייה ומכירה של דירות למגורים תוך חיבור בין אנשים פרטיים. "אנחנו קמנו כדי לבטל את הצורך בחוליה הנוספת בשרשרת, ולחבר ישירות בין קונים ומוכרים, ללא תיווך או עמלה".

 

ומה אומרים המתווכים?

עדינה חכם, מנכ"לית רשת התיווך אנגלו-סכסון, מנסה להסביר את הממצאים ואת הטענות שמציג צור. "למתווך בישראל יש תדמית מסוימת. מספיק שיש כמה מתווכים שמתנהלים בצורה אגרסיבית ושהרצון שלהם הוא רק למכור, וזה משפיע על הדימוי של כל המתווכים השוק. אני תמיד אומרת לזכיינים שלנו - תעשו את העסקה נכון, תנו ללקוח להבין את הערך המוסף שהוא קיבל בתיווך".

 

"הישראלים רוצים לחסוך עמלה, אבל מפסידים את הערך המוסף שאיש מקצוע יכול להעניק להם, מפני שזה לא תמיד עובר", היא ממשיכה. "רובנו לא יכולים לייצג את עצמנו היטב בעסקה הכי גדולה בחיים שלנו. המתווך יודע לנהל את המשא ומתן ולפתור עניינים שלעתים נובעים משיקולי אגו. לפעמים, אפילו במעמד החתימה על החוזה אצל עורכי הדין, צריך להרגיע את הרוחות.

יש הרבה עבודה מעבר למפגש של הרוכש והמוכר".

 

"תוצאות הסקר אינן מפתיעות אותי", מחזק את הדברים ברנרד רסקין, מנכ"ל רי/מקס ישראל. "כמו בכל דבר, אנשים מוכנים לשלם על שירות רק אם יש בו ערך מוסף. עד לפני מספר שנים, מתווכים בישראל לא הבינו שהאחריות שלהם היא לתת ללקוח חוויה שהוא לא יכול לספק לעצמו. כיום, סוכנים רבים בענף לומדים, עוברים השתלמויות ומשפרים כל העת את הידע והכלים שיש להם. סוכן טוב יכול להביא המון ערך לעסקה. לצערי, יותר מידי סוכנים שעדיין לא הבינו את זה, עובדים בצורה לא מקצועית".

 

לדבריו, "כיום, האדם המצוי לא יכול להקדיש את עצמו במשרה מלאה למכירת הבית שלו, אנשים עובדים שעות ארוכות ורוצים ליהנות משעות הפנאי ולמקסם את האפשרויות העומדות בפניהם. בקבלת עזרה מגורם מקצועי, הם יקבלו תוצאות טובות יותר. אני ממליץ, בכל אופן, לפני שמתקשרים עם סוכן נדל"ן, לקיים איתו שיחת היכרות כדי להבין מי עומד מולכם, לבדוק איזה משרד הוא מייצג, מה הרקורד שלו בתחום, ומה הוא מתחייב לעשות על מנת למקסם את פוטנציאל הנכס שלכם ואיזה ערך מוסף הוא מביא איתו לעסקה".

 

"בתרבות הישראלית אנשים חושבים שהמתווך בא להרוויח על גבם. באירופה ובארה"ב גובים עמלת תיווך גבוהה יותר מאשר בישראל, ו-90% מהשוק עובד עם מתווכים", מסכמת חכם. "אנשים רוצים איש מקצוע, נותן שירות. שיסדר את הדירה, יזיז ספה, ואפילו על ידי צביעת קיר, ימקסם את המחיר שלה ככל הניתן. המתווך עוזר למוכר להכין את הדירה. לפעמים צריך להשקיע 10,000 שקלים כדי ליפות את הדירה וכתוצאה מכך לקבל עליה 100 אלף שקלים נוספים.

בסך הכל, ועל אף הקדמה הטכנולוגית והשימוש הגובר באתרים בתחום התיווך, השימוש בשירותי תיווך דווקא גבר בשנים האחרונות".

 

עוד בערוץ הנדל"ן: דירות בפחות ממיליון שקל. צפו

צילום: ניצן דרור ויוגב אטיאס

צילום: ניצן דרור ויוגב אטיאס

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים