ארץ ישראל החדשה והטובה: "בוא ונצא"
יוחאי בן אב"י שר בישראלית, בצליל שמכוון למוזיקה העברית של פעם. היוצר הדתי שצמח על המוזיקה היהודית, לא שואף לכבוש אולמות - ומבקש רק לגעת באנשים. אבל אם ייצא דואט עם שלמה ארצי, לא יהיה מאושר ממנו
בשנת 2010 הוקם "מזמור", בית ספר גבוה למוזיקה (התשובה הדתית ל"רימון"), מתוך שאיפה לעודד יצירה יהודית-ישראלית-מקורית. בין שלל הצעירים והצעירות שומרי המצוות שמילאו את ספסלי המוסד בשנתו הראשונה, היה סטודנט אחד חריג בהחלט. בניגוד לרוב התלמידים שבקושי היו בני 20, הוא היה בן 33 - ובעוד הם גרו קרוב למקום הלימודים, הוא היה מגיע לבית הספר הסמוך ליבנה, מביתו שבמושב הזורעים שבגליל.
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בעוד רוב התלמידים לא ידעו מה יעשו כשיהיו גדולים, יוחאי בן אב"י כבר היה מורה ותיק לתנ"ך ולגמרא. בעוד מרבית הסטודנטים ב"מזמור" חיפשו חבר או חברה לחיים, בן אב"י (רוזנבאום) כבר היה נשוי לשלומית ואב לחמישה (הגם שמאז הפך לאב בפעם השישית).
עוד בערוץ היהדות - קראו:
- גם קייטלין ג'נר מוזמנת: הרפורמים מחבקים את הטרנסג'נדרים
- "קברי צדיקים" במקום ציפרלקס
/ פרופ' רוחמה וייס
בימים אלה הוא משיק את "בוא ונצא" (כאן בבכורה), סינגל ראשון מתוך אלבום חדש שהוא מקווה להוציא בעזרת מימון המונים, במסגרת אתר "הדסטארט". ומי שהחל את דרכו עם האלבום "שעה ברחוב הגליל" לפני שלוש שנים בדיוק - מכוון היום לצליל ישראלי, לאו דווקא בתוך השמורה המוזיקלית היהודית: "מתי בפעם האחרונה יצאת לטיול ירח? / תגיד כמה שנים כבר לא צללת אל הים? / מתי הלכת בשדה קטפת איזה פרח? / האם אתה זוכר איך אז צחקנו עם כולם..."
"האהבה למוזיקה החלה כבר בתקופת התיכון", הוא מספר. "התחלתי לנגן בתופים, ובהמשך בגיטרה, יחד עם חברים מ'מדרשיית נעם', הישיבה התיכונית בכפר סבא שבה למדתי. בהמשך ניגנתי באירועים, עשיתי ערבי מוזיקה, אבל עבדתי כמורה לתנ"ך בחיספין שברמת הגולן, ובהמשך במושב הדתי 'הזורעים' שבגליל התחתון".
כמי שנולד במושב הזה, אני יודע שיש שם אנשים מאוד נחמדים, אבל אין שם אפשרות להתקדם מבחינה מוזיקלית.
"זה נכון", אומר בן אב"י ופורץ בצחוק. "לכן כתבתי, הלחנתי, וניגנתי בעיקר לעצמי. אבל רציתי ללמוד, להתמקצע, ולפגוש אנשים מהתחום. כאשר הגיעה שנת השבתון מההוראה, החלטתי ללמוד ב'מזמור', אבל זה לא היה קל לילדים ולאשתי - להפסיד את האבא שלושה ימים בשבוע. לשמחתי, היה לי גיבוי מהבית ולמדתי שם מוזיקה ברצינות, קיבלתי כלים בהלחנה, בעיבוד ובכתיבה".
שלמה ארצי, שומע?
באלבום הבכורה שלו חיבר בן אב"י בין יהדות לישראליות, וסיפר את סיפור חייו. בשיר "מחכה לאבא",
חשף את הגעגוע לאב שלא הכיר, ונפטר כשהיה אך בן שנתיים. שם הבמה שלו, בן אב"י, הוא על שם אביו, אברהם יצחק, אף שבתעודת הזהות שמר על שמו, רוזנבאום.
בוא נדבר רגע תכלס, באלבום הראשון השקעת עשרות-אלפי שקלים והוא לא הפך לאלבום פלטינה, למה שלא תנסה לפרוץ לתודעה בריאליטי מוזיקה ?
"למרות שאני אוהב לראות תוכניות כאלו, אני פשוט לא מתחבר לז'אנר. אני לא מרגיש שאני שם. העולם הזה לא קוסם לי - לבוא ולהציג את מרכולתך, ואז לקבל ציונים... למרות שאין לי בעיה עם ביקורת, אני לא אוהב את הסוג הזה של חשיפה.
"גם השאיפות שלי שונות. אני לא חולם לכבוש אולמות, יש לי רק שאיפה שהמוזיקה תגיע לאנשים. לא אכפת לי שאחרים ישירו את השירים שלי, העיקר שהשירים יגיעו לכמה שיותר אנשים, ושכמה שיותר אנשים ייהנו. אני רוצה שאנשים יתחברו לשירים שלי בשמיעה ראשונה, יאהבו את זה ויבינו על מה כתבתי.
"מה שדוחף אותי, בנוסף לסיוע האדיר של רעייתי, הוא שהפעם אני נעזר בבני שוורץ, גיטריסט, מוזיקאי מוכשר, שעובד על האלבום כמפיק מוזיקלי, והביא את השיר החדש שלי למקום שהוא נמצא בו. הקו המוזיקלי של האלבום, הוא חיבור לישראליות ולהביא אותה מהמקום שלי".
מי המודלים שלך?
אריק איינשטיין, בגלל שהוא היה יוצר מוכשר בטירוף - ומצד שני אדם שאוהב להיות בבית. הרב
שלמה קרליבך, בגלל הנשמה במוזיקה שלו, החיבור למקורות וגם האהבה והנתינה האינסופית שלו. השלישי הוא שלמה ארצי שגדלתי על השירים שלו. אני אוהב את הרכות שלו, את השירה הנעימה, יש בו משהו שאני מתחבר אליו".
אני מעריך שתתקשה לקבל עצות או שיתופי פעולה מאיינשטיין ומהרב קרליבך, אבל אולי עם שלמה ארצי יש לך סיכוי.
"איך עושים את זה?"
אתה יכול לשלוח את הדיסק שלך לסוכן שלו, או לחכות לו אחרי הופעה ולדחוף ליד שלו את הסינגל החדש שלך.
"רעיון, אולי נעשה את זה".