בלי התורה אנחנו כלום
המשכן לא נועד לקורבנות? כי משום מה, הכלי הראשון הוא לא מזבח, אלא ארון ללוחות הברית. הכל מתחיל בתורה. בלעדיה אין ערך וקיום לכל השאר
אנחנו כבר בפרשת ויקהל, מתקרבים לסיומו של ספר שמות. זו למעשה השבת הרביעית שאנו עוסקים במשכן, בכליו ובדרכי עבודתו, אחרי פרשות תרומה, תצווה וכי תשא.
לזמני הדלקת נרות ויציאת השבת - היכנסו לכאן
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
פרשת "ויקהל" מדברת על המשכן עצמו: איך היה בנוי, ועוברת לדבר על כלי המשכן. הראשון, ויעש ארון עצי שיטים, אמתיים וחצי אורכו, אמה וחצי רוחבו, אמה וחצי קומתו. הארון מעצי ארז הוא הכלי הראשון.
הקורבנות יחכו
האם המשכן לא נועד בעיקרו לעבודת הקורבנות? למה המזבח לא יופיע ראשון? מופיע הארון, מופיע שולחן לחם הפנים, מופיעה המנורה - ורק אחר כך המזבח. ואנחנו סברנו לתומֵנו שהמשכן נועד בעיקר לקורבן התמים בשחר, קורבן התמים בין-הערביים, קורבן מוסף בשבת, ראשי חודשים ומועדים, נדרים, נדבות, עולה, חטאת ושלמים.
עוד על פרשת השבוע ויקהל:
- "ורעייתו": מרים - והחרדיות שאין להן שם / רוחמה וייס
- בחן את עצמך: טוקבקיסט אלים - או מתנדב נלהב/ סיון רהב מאיר
- כולנו רקמה אנושית אחת חיה/ מיכל טיקוצ'ינסקי
- פרשה ברגע: הטאלנט הראשון בתנ"ך - בצלאל
ופתאום הארון הוא הראשון: המקום שבו ניתנו הלוחות השניים, השלמים - והלוחות הראשונים אותם שיבר משה. לוחות ושברי לוחות מונחים בארון. זה היה הכלי הראשון.
הכלי הראשון זה הארון. לומר לך, "כי נר מצווה". כל מצווה שאתה עושה – אתה מדליק נר. אבל התורה היא אור, והארון מכיל את התורה.
לפני הכל, לפני המזבח והשולחן והמנורה והכיור וכנו וכלי החצר וכל כלי המשכן וכלי השרת, דבר ראשון זה לבנות את הארון, כדי לומר לעם: הכל מתחיל בתורה. "כי הם חייך ואורך ימיך". בלעדי אורה של התורה, הבוקע מן הארון שהוא המרכז שמרכז את הלוחות בתוכו, אין ערך וקיום לכל השאר. זה הבסיס, הארון, וממנו מסתעף כל השאר.
פורסם לראשונה 04/03/2016 12:10
הרב ישראל מאיר לאו
צילום: קובי הר צבי
מומלצים