קרולינה למקה: "500 סניפים בעולם ב-10 שנים"
רשת המשקפיים פתחה 2 דוכנים בקניוני ווסטפילד בלונדון וחנות שנייה בברצלונה. החנות הראשונה "מוכרת פי 7 מהחנות המצליחה בישראל", טוען מקים הקבוצה, יוסי גביזון, ומבטיח: "בכל רחוב ראשי בעולם תהיה לנו חנות. כמו סוורובסקי. אנחנו הזארה של המשקפיים". לתלונות על איכות המשקפיים הוא משיב: "אנחנו יותר איכותיים ממותגי על"
הרשת הישראלית קרולינה למקה ברלין, מצהירה על כוונות להתרחבות גלובלית שאפתנית. כבר לפני שנה פתחה חנות ראשונה מחוץ לישראל, בשדרת לה רמבלה בברצלונה ספרד, בהשקעה של 750 אלף אירו (רוב הסכום הושקע בפינוי החנות שהיתה שם קודם). החנות השנייה נפתחה השבוע בברצלונה, בקרבת החנות הראשונה, בהשקעה של 600 אלף אירו. בנוסף, החברה פתחה לפני 3 חודשים שני דוכנים של המותג בקניוני ווסטפילד: ווייט סיטי וסטרטפורד (white city ו-stratford) בלונדון, בהשקעה של 200 אלף אירו. כל הסניפים באירופה הם בניהול החברה בישראל. המחירים שם אמורים להיות דומים למחירי ישראל.
"וזארה לא מחקה?"
קרולינה למקה ברלין מוכרת משקפי שמש במבצע קבוע: "השני ב-50%" (289.9-199.9 שקל לזוג משקפיים, 435-300 שקל לשני זוגות במבצע. מחירי מסגרות משקפי ראייה כ-300 שקל).
החברה היא חלק מקבוצת רשתות ישראליות בעלות שמות בניחוח חו"ל, שכוללת גם את הודיס, טופ טן, ואורבניקה. המבקרים של רשתות אלה טוענים כי "הן מתמחות בחיקויי מותגים". בקרולינה למקה קוראים לזה "השראות". יוסי גביזון, מייסד הקבוצה ומבעליה, שהרשת קרויה על שם אשתו, טוען במידה מסוימת של צדק: "וזארה לא מחקה? היום כולם מעתיקים מכולם".
"היעד שלנו הוא 500-300 חנויות בעולם, תוך 10 שנים", הוא מצהיר בשאפתנות. "כמו שיש סוורובסקי בכל רחוב ראשי בעולם, כך יהיה קרולינה למקה. זה הזארה של משקפי השמש. מבחינת קבוצה בארץ אנחנו בטופ 5. מבחינת רווח, אנחנו כנראה מקום ראשון".
לא קל להפוך לזארה.
"הישראלים יותר יצירתיים וגם זארה התחילו לא לפני הרבה מאוד שנים".
איך עובדת החנות בברצלונה, שפתוחה כבר שנה?
"היא מרוויחה פי 7 מהחנות הכי מצליחה בארץ במול הים באילת. החנות השנייה בסינמה סיטי ראשון לציון (שעובדת בשישי-שבת, מ.ק) במקום השני. הלכנו על הרחוב הכי ראשי והכי מאתגר. אנחנו משלמים 100 אלף שקל שכירות בחודש על 40 מ"ר. גם בלונדון אנחנו עובדים חזק, אבל לא כמו ברצלונה. זה בכל זאת דוכן בקניון".
תצאו עם עוד מותגים לחו"ל?
"מדברים איתי על טופ טן אבל אני לא בטוח שיש לי כוח לזה".
אמריקן איגל רצתה לקנות 50% מהמותג
בהודעה לעיתונות שניסחה החברה היא מסמנת יעדים, ביניהם ארה"ב, מקסיקו, ויוון. "פונים אלינו כל הזמן. רוצים שנחלק זיכיונות, אבל החלטנו כצעד ראשון לנסות בעצמנו", מסביר גביזון וטוען: "יש לנו מגעים עם ארה"ב. הבעלים של אמריקן איגל רצה להביא אותנו לארה"ב. אירחתי אותו בבית, הוא בחור מאוד נחמד, אבל הוא רצה 50% מקרולינה. לא רציתי, כי יש לי הצעות על כל העסק, אז אם ארצה למכור פעם 50% מהקבוצה, תהיה לי בעיה עם קרולינה. חתונה צריך לתכנן".
מכירים את בר רפאלי בספרד. היא תעזור לכם למכור שם כמו פה?
"גם לפני בר מכרנו ב-30 מיליון שקל בשנה. בר הביאה אנשים לחנות, אבל אם הם קונים חארטה, הם לא חוזרים. הקהל לא חוזר לקרולינה בגלל בר, הוא חוזר כי טוב לו. בר עזרה לי להביא אנשים לחנות כי אני לא מוכר מותגים מוכרים. בברצלונה במקום לשלם לה הלכתי ושילמתי מיליון דולר למיקום הכי טוב בספרד. אמנם מכירים אותה בספרד אבל פחות מזהים אותה עם משקפי שמש. וגם רוב הקונים הם תיירים".
"אנחנו החברה הכי רווחית והכי מצליחה"
גביזון טוען שקרולינה למקה היא החברה מספר 1 בישראל במשקפיים, מבחינת נתחי שוק. "אנחנו מחזיקים ביותר מ-15% מהשוק מבחינה כספית, יחד עם אופטיקנה, שיש להם הרבה יותר סניפים. במספר זוגות משקפיים שאנשים קונים – אנחנו מגיעים לכמעט 40% מהשוק. פה אנחנו מובילים את השוק. הגדולים האחרים מהווים יחד 40%. אנחנו החברה הכי רווחית והכי מצליחה.
"חברה שמרוויחה 10% מהמחזור זו חברה בריאה. בישראל המצב כבר לא ככה בחברות אחרות. תפתחי את הדו"חות לבורסה. כולם נופלים עכשיו. אז נכון שיש פה כמה חברות בורסאיות שמגלגלות הרבה כסף, אבל כמה הן מרוויחות? ראינו את הדו"חות. אם גבר מבקש טלפונים מ-1,500 נשים והוא קיבל רק 19 טלפונים, זה אומר שהוא לא הצליח".
מה הרווח שלכם על משקפיים בטופ טן ובקרולינה?
"מה שנהוג מבחינת הכפלה בשוק. פי 3".
איך אתה מסביר שחברות האופנה הבורסאיות בירידה ואתה לכאורה – לא?
"הם עובדים על מאסה ואני על נישה. וגם: ניצחנו את המתחרים בנישות שלנו. בטופ טן אני באוקינוס לבד, הרי קנינו את רשת אקססורייז המתחרים. בקרולינה אנחנו מוכרים רק את המותג שלנו, המותג של הרשת ואנחנו יחידים בזה. אחת הרשתות המתחרות הפסיקה למכור את המותג הפרטי של הרשת ועברה להיות בית של מותגים ואצל מתחרה אחרת, הוא לא בולט. בעצם אין לנו מתחרה אמיתי במותגי האמצע. הרשתות שמתחרות בנו יותר מתעסקות במותגים הגבוהים. אורבניקה זה פריימרק, רק יותר זולה. אנחנו משתפרים שם כי אנחנו לומדים מה הקהל רוצה. כמויות הסחורה שנמכרות ברשת הן מטורפות".
איכות המשקפיים: מפוקפקת או טובה יותר ממותגי על?
בעמוד הפייסבוק של קרולינה למקה ברלין צרכנים מביעים תשבוחות למוכרות סבלניות, לצד ביקורות על שירות לקוחות טלפוני שלא תמיד זמין, ידיות משקפי ראייה שנשברו ועדשות שלא הותאמו כראוי. גביזון מסנגר על איכות המותג שלו, לנוכח טענות שהמשקפיים שהוא מוכר מצופים פלסטיק זול.
"אמרו עלינו שהצבע נשחק והמשקפיים שלנו בכלל בעבודת יד. אמרו שיש לנו רק 99% סינון במשקפיים ואין בכלל דבר כזה. בסינון זה או אפס או 100%. במכונת הבדיקה יש כפתור מאחור, שאני יכול לשחק איתו מול המצלמה ולא ידעו.
"מסגרות המשקפיים של קרולינה עשויות פוליקרבונט ואלה של טופ טן - מאצטט. ההבדל בין החומרים הוא בין דירה בדימונה לבית בסביון. פוליקרבונט עמיד יותר וכל החומרים במשקפי השמש של קרולינה עולים יותר ונראים טוב יותר. אנחנו גם אולי היחידים בענף שמשתמשים עדיין בעדשת ניילון, שהיא הכי יקרה כדי למנוע כמה שפחות שריטות. את ההבדלים אי אפשר לראות בעין בלתי מזוינת, אבל שריטה אחת בעדשה ואנחנו מחליפים לך את הפריט. לדעתי זכוכית לא טובה לעיניים".
אתה רופא עיניים?
"עם כל השנים שאני מתעסק בזה, אני מבין יותר מרופא עיניים. לפני שהקמנו את קרולינה, מכרנו משקפיים במשך שנים לרשתות כמו H&M ואחרות באירופה. מכרנו במיליונים. יותר מכל הספקים האחרים. החברות הגדולות לא יודעות לעשות משקפיים, העולם מוחזק על-ידי שתי חברות, שהגדולה ביניהן היא לוקסאוטיקה שמחזיקה 85% מהשוק העולמי (בין מותגיה: רייבן ואוקלי וכן פראדה, ארמני, ראלף לורן, מייקל קורס, בולגרי הרשת הקמעונאית Sunglass Hut מ.ק). כשאת קונה ארמני את חושבת שארמני באמת מייצר את זה?
"לוקסאוטיקה היו בחנות שלי בברצלונה ואז פתחו 8 חנויות מסביב של הרשת שלהם סאנגלסס האט. אנחנו יותר זולים מהם כי הם קונים בהרבה כסף בסין. איכות משקפי השמש של מותגי האופנה הכי נחשבים - לא טובה".
אתה טוען שהמשקפיים שלך יותר טובים משל גוצ'י ופראדה?
"בטח. ב-100%. רק במתכות הם 100 ואני 80".
במשקפי ראייה קרולינה חלשה יותר, ומוכרת כמה עשרות אלפי חתיכות בשנה לעומת מאות אלפי משקפי שמש. אין ברשת אופטומטריסטים אלא לנסומטר. מכשיר שמשכפל עדשות והוריד מאוד את המחירים בענף, אבל המכשיר הזה לא תמיד מדייק ולטענת אופטומטריסטים פוגע בפרנסתם. גביזון טוען שאין צורך באופטומטריסט ברשת.
"בארה"ב את רוצה בדיקת ראייה את הולכת לרופא. ראית פעם שמישהו הולך לרופא בחנות בקניון? בגלל זה אתה משלם כל כך הרבה על משקפיים ברשתות אחרות. צריך להוציא אותם מהקניונים חזרה לבתי החולים ואז לשלם לו כראוי וברשתות לקנות משקפיים ב-200 שקל במקום ב-1,500 שקל".