הסלמונלה בקורנפלקס: "אובדן אמון בתלמה"
יוניליוור ניסתה להסתיר מהציבור זיהום בקווי הייצור של קורנפלקס תלמה ודליפקאן. לקוחות החברה נמנעים הבוקר מצריכת דגני הבוקר שקנו, אף שהחברה מתעקשת שהזיהום אירע במוצרים שלא יצאו לשוק. "כשלא אומרים את האמת בפעם הראשונה, קשה להאמין לחברה בפעם השנייה", אומרים לקוחות
ניסיונות ההסתרה של חברת יוניליוור את הזיהום שהתגלה במפעל הדגנים של החברה - גובים הבוקר מחיר יקר: צרכנים זועמים ומבולבלים, ורשתות שיווק מדווחות כי הציבור הפסיק כמעט כליל לרכוש את המוצרים בהם נמצא הזיהום, חרף התעקשות החברה כי לשוק לא יצאו מוצרים פגומים. כתבנו לענייני בריאות רותם אליזרע מוסר כי משרד הבריאות בודק את הנושא ומבדיקה ראשונית עולה כי הזיהום נגרם מחיידק סלמונלה.
בימים האחרונים פנתה התקשורת מספר רב של פעמים ליוניליוור בעקבות מידע שהתקבל על תקלה חמורה בפס הייצור של קורנפלקס ודליפקאן. אלא שביוניליוור בחרו להכחיש מכל וכל את הדברים. גם לרשתות השיווק הוצג מצג שווא. "הם סיפרו לנו שיש מחסור בגלל ביקושים אדירים למוצר", סיפר בכיר באחת מרשתות השיווק הגדולות בישראל. "עכשיו מתברר שזה היה פשוט שקר מוחלט. ההתנהלות שלהם הזויה".
הנושא הוסתר בימים האחרונים גם ממשרד הבריאות. רק לאחר חשיפתו בתקשורת, מסרה החברה דיווח למשרד הבריאות.
מאחורי הקלעים מי שמנהלת את המשבר היא המנכ"לית ענת גבריאל. היא גם זו שהחליטה להסתיר מהציבור את דבר הזיהום ולמסור לתקשורת גרסה שאינה נכונה. זו לא הפעם הראשונה שהתנהלותה של גבריאל מסבכת את יוניליוור. לפני כשנה הסתכסכה עם רשת השיווק הגדולה בישראל - שופרסל - דבר שגרר נזק תדמיתי כבד ליוניליוור. בשיא המשבר טען מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן כי "אין מוצר אחד של יוניליוור שצרכנים לא יכולים לוותר עליו".
סביר להניח שכעת תיאלץ גבריאל לספק תשובות ליוניליוור העולמית - אחד מתאגידי המזון הגדולים בעולם - על הנזק התדמיתי הכבד שנגרם לחברה בישראל כתוצאה מהתנהלותה.
צרכנים מודאגים: "החברה לא אמינה"
הפרשה מובילה הבוקר לזעם נגד החברה. "אם הם היו מספרים מראש שיש בעיה ומוצרים לא יצאו לשוק, אפשר היה להאמין להם, אבל אחרי ששיקרו לתקשורת ואמרו שאין בעיה, מי יכול להאמין להם עכשיו שאין בשוק מוצרים פגומים? מבחינתי - זה אובדן אמון בתלמה. לא אכניס מוצרים שלהם הביתה עד הודעה חדשה", סיפרה א', אם מאזור השרון.
שירה, אימא לשניים, אמרה ל-ynet: "אני מתכוונת לזרוק הבוקר את הקורנפלקס שיש לי בבית. לא לוקחת שום סיכונים. אני המומה שחברות מסתירות דברים כאלה. כל שני וחמישי יש ריקולים, למה פה לא הודיעו שום דבר? מן ההגינות לבוא ולהגיד. אפילו יכלו לומר 'הנה, המוצרים לא יצאו כי אנחנו שומרים על בריאות הצרכנים, זורקים את מה שייצרנו למרות העלויות כדי לשמור עליכם, לקוחותינו'. אבל לחברה לא היתה ההגינות לעשות את זה. לכן אני לא סומכת עליהם כשהם אומרים שמוצרים מזוהמים לא יצאו מהמפעל. לא מאמינה".
אם לא די בזאת, ברשתות השיווק מדווחים על מחסור לסירוגין גם בדגני הבוקר המיועדים לילדים: שוגי, עוגי, קוקומן וכריות. כמו כן יש מחסור בברנפלקס. עם זאת, לא ברור האם גם במוצרים אלה נפל פגם בתהליך הייצור.
נושא ההסתרה והזיהום הפך הבוקר לשיחת היום גם ברשתות החברתיות. בעמוד הפייסבוק של החברה כתב דודו: "אולי תגלו הוגנות כלפי הציבור ותעדכנו אותנו איך בודקים האם האריזות שיש לנו בבית מזוהמות או תקינות? להזכירכם הצרכן המרכזי של הקורנפלקס הם ילדים קטנים. מציע שתפיצו את תגובתכם בנושא בדחיפות".
טלי תהתה אם מרקם קשה מדי של קורנפלקס שנמצא בביתה קשור לזיהום. בחברה ענו לה: "כלל המוצרים שקיימים בנקודות המכירה, ושנמכרו עד כה (ומתוך כך גם כלל דגני הבוקר של תלמה שבביתך), עברו את הבדיקות המחמירות של חברתנו והם בטוחים לשימוש במאת האחוזים. בטיחות הצרכנים היא מעל הכל ואנו לא מתפשרים על עניין זה".
לקוחה אחרת כתבה: "הבנתי שיש בעיה קלילה עם קורנפלקס. נשמח מאוד אם תצאו באיזה הודעה לגבי המוצר. הרי מיליוני ילדים אוכלים ואולי נמצאים בסכנה כלשהי... לכאורה! אז אין צורך להחביא מאחורי הצרכנים תקלות שאולי יעלו למישהו בבריאות. את החבילה שיש לי בבית אשמח להחזיר לכם כמובן!!!".
אלונה כתבה: "אפשר להבין מדוע קיים חוסר בקורנפלקס של אלופים", ואז עדכנה: "אני חושבת שעליתי על הבעיה, הקורנפלקס יצא קשה כמו אבן. לפחות אצלי ככה, לא הייתי מאכילה בזה את הילדים הורס את השיניים".
יש תחליפים
בעוד הצרכנים מאבדים את אמונם ביוניליוור, לחברות המתחרות יש תחליפים. בין היתר, קורנפלקס קלוגס, עינוגי פקאן של שופרסל ודגני בוקר לילדים של נסטלה: