שערורייה רודפת שערורייה: הסלמונלה התגלתה לפני כשבועיים, איש לא דיווח לצרכנים
שרשרת של כשלים הובילה לכך שאיש לא דיווח לצרכנים על טחינה מזוהמת בסלמונלה אף שהחשד הראשוני עלה כבר לפני שבועיים וחצי. מפעל טחינה "הנסיך" לא דיווח על כך למשרד הבריאות ולא לסלטי שמיר. מעבדה פרטית דיווחה שלשום למשרד הבריאות שפשט על המפעל ואילץ אותו להודיע על הזיהום לסלטי שמיר
במשך שבועיים וחצי לפחות נמכרו לצרכנים ברחבי ישראל מוצרי סלטי שמיר הנגועים בסלמונלה, אף שהחשד לזיהום היה ידוע לספקית חומר הגלם - טחינה "הנסיך". החברה לא דיווחה על כך למשרד הבריאות ולא לסלטי שמיר. מתברר כי גם משרד הבריאות, שקיבל את הדיווח שלשום ממעבדה פרטית, נרדם בשמירה ולא מיהר למסור דיווח לצרכנים.
אמש פשט משרד הבריאות על מפעל הטחינה ואילץ אותו לדווח על כך לסלטי שמיר, אלא שהמשרד לא מיהר לדווח על האירוע לציבור. רק היום (ה') פרסם מפעל סלטי שמיר הודעה לצרכנים ובעקבותיו גם משרד הבריאות.
גם בפרשת הקורנפלקס של תלמה נרדמו האחראים על בריאותנו בשמירה. בעוד תלמה סירבה לחשוף את הפרטים לציבור, גם משרד הבריאות, נרדם גם הוא בטיפול בפרשה במשך ימים ארוכים. המשרד טען לאחר בדיקת האירוע כי חברת יוניליוור לא שיקרה לו, שעה שכיום ברור לחלוטין כי החברה הציגה תמונה שקרית לכלי התקשורת ולציבור למשך ימים. אלה לא היו סימני השאלה היחידים שהתעוררו בפרשה בכל הנוגע להתנהלות משרד הבריאות. מנהל שרותי בריאות הציבור פרופ' איתמר גרוטו אמר לאחר שהתפוצצה הפרשה כי אין בעיה בהתנהלות החברה, ולאחר מכן חזר בו.
בנוסף, לאחר שהתפוצצה הפרשה סירבה תלמה במשך ימים ארוכים לפרסם את מספר הסדרה הפגומה, בטענה כי היא לא יצאה לשוק. משרד הבריאות לא חייב אותה במשך זמן רב לחשוף את הסדרה. כיום כבר ברור שהנזק מכך לא היה מבוטל: אריזות שהיו נגועות בסלמונלה יצאו מהמפעל והגיעו לבתי הצרכנים בשל רשלנות והסתרה זו, בחסות משרד הבריאות.
הבוקר דווח על ריקול כולל של שורת מוצרים של סלטי שמיר המייצרת סלטים לרוב רשתות השיווק תחת המותגים הפרטיים: "יש", "שופרסל", "יינות ביתן", "יוחננוף" ו"המותג", בין היתר.
כתבות אחרונות בנושא:
סלטי שמיר שסופקו לצה"ל לפני חודשיים התגלו כמזוהמים בסלמונלה
סלטי שמיר מודה: "אנשים אכלו מהסלטים המזוהמים"
אחד מבעלי סלטי שמיר, יעקב גינצבורג, סיפר ל-ynet כי הנסיך הודיעה לסלטי שמיר על הזיהום אתמול, אחרי שכבר שווקו מוצרים לצרכנים ולמרות שחשדה בזיהום כבר ב-25 ביולי וגילתה אותו ב-28 ביולי. הבעלים טוען כי משרד הבריאות הוא זה שיזם את הבדיקה במפעל של טחינה הנסיך וגילה את הסלמונלה אחרי תלונה שהגיעה למשרד.
הזיהום שהוביל להורדת מוצרי סלטי שמיר הבוקר מהמדפים הוא האחרון בסדרת בעיות במוצרי החברה. בבדיקות מדגמיות שערך צה"ל לאחרונה התגלו חריגות בכמויות החיידקים. כפי שדווח לראשונה ב"ידיעות אחרונות", בסוף יוני החליט צה"ל להפסיק את ההתקשרות עם המפעל בעקבות גילוי חריגות משמעותיות בחיידקים בסלטים. בצבא מיהרו לדווח על כך למשרד הבריאות וליצרנית והסירו מיד את הסלטים ממטבחי הבסיסים עד תום הבדיקות.
"הספק (טחינה הנסיך מ.ק), התנהג באופן חמור ביותר", אמר גינצבורג ל-ynet, "הוא ידע שיש לנו סלמונלה ולא הודיע לנו. זה מאוד חמור. כבר ב-25 ביולי היו חשדות לסלמונלה והוא פשוט לא הודיע לנו. אתמול בערב קיבלנו מהם את המכתב.
"אם היה מודיע לנו ב-25 ביולי, היו כמה יחידות בודדות ונגמר. הוא המשיך לספק לנו עד 4 באוגוסט. כלומר, במשך שבוע ו-10 ימים המשיך לספק לנו מוצרים. אנחנו בכותרות והאשמה היא לא בנו".
למה הם שלחו לכם מכתב אתמול?
"משרד הבריאות דרש מהם. משרד הבריאות ערך שם ביקורת וכך זה נודע. זה לא מיוזמתם. מייד הודענו לציבור - לא נפלנו בבור של יוניליוור שהסתירה אינפורמציה. גם מוצרים שאנחנו יודעים שהם בסדר (מכילים טחינה של טחינה ירושלים מ.ק) הכללנו בריקול. הלכנו לחומרה".
במקביל, עמי גיא, מנכ"ל סלטי שמיר, אמר הבוקר בראיון לאולפן ynet: "אפשר להניח שאנשים אכלו מהמוצרים האלה, הם נמצאים כבר עשרה ימים על המדף". גיא הוסיף, כי "כל מי שיפנה אלינו ייקבל פיצוי".
צפו בראיון עמו:
הנסיך: "גילינו ב-25 ביולי"
במכתב שכתבה טחינה הנסיך לסלטי שמיר נכתב: "ב-25 ביולי 2016 - עודכנה חברת טחינת הנסיך על תוצאה לא תקינה לסלמונלה באריזות 1 טון מאחד מלקוחות החברה.
"ב-27 ביולי 2016 התקבל עדכון נוסף מאחד הלקוחות החברה על תוצאה חשודה לסלמונלה.
"ב-28 ביולי 2016 התקבלה תוצאה לא תקינה לסלמונלה לתוצאה החשודה המוזכרת בסעיף 2".
עוד נכתב כי טחינה הנסיך ערכה מספר פעולות ברגע שהתגלה דבר הזיהום. "בתאריך 27 ביולי הופסקה הפעילות הייצורית במפעל לכלל קווי הייצור והמילוי", כך נכתב.
"החל תהליך פירוק וניקיון יסודי לכל הציוד המשמש לייצור טחינה.
"בוצע תהליך דיגום מורכב ומפורט לאורך כל תהליך הייצור והמילוי ונתקבלו עד כה תוצאות תקינות.
"בוצע תהליך דיגום פרטני לכלל המנות הנמצאות במלאי החברה.
"בתאריך 3 באוגוסט החל תהליך הרכבה והערכות לתחילת ייצור במפעל".
במכתב מפורטת תוכלת המשלוחים הנגועים שנשלחה לסלטי שמיר: "להלן פירוט המשלוחים שנשלחו אליכם מעמדת המילוי לאריזות 1 טון:
18 ביולי - 8 משטחים,
20 ביולי - 2 משטחים,
22 ביולי - 4 משטחים,
22 ביולי - 13 משטחים,
24 ביולי - 8 משטחים".
כמו כן נכתב שיתכן שהזיהום מקורו בצינור, כך טוענים בנסיך:
"1. המשלוחים נעשו על בסיס תוצאות מעבדה ונמצאות תקינות טרם ביצוע המשלוחים.
2. בתהליך הפירוק לקו מילוי אריזות 1 טון, נמצא ליקוי (צינור גמיש לא תקין) שייתכן שגרם לכשל זה.
3. בדיגום שבוצע לנקודה זו, נתקבלה תוצאה חיובית (לא תקינה) לסלמונלה בזמן פירוק וניקיון הציוד".
מטחינה הנסיך נמסר בתגובה: "הנושא מתוחקר בדקות אלה בתוך החברה והבעלים והמנכ"ל עפיף טנוס לוקח אחריות אישית על כל המשבר".
משרד הבריאות: טחינה הנסיך לא דיווחו לנו
גורם במשרד הבריאות אמר ל-ynet: "טחינה הנסיך לא דיווחו לנו על האירוע ואנחנו אלה שדרשנו מהם להוציא מכתב שמדווח על הזיהום לשמיר".
עוד טוען אותו גורם, כי משרד הבריאות גילה את הזיהום מדיווח של מעבדה פרטית שעשתה את הבדיקה עבור טחינה הנסיך: "לפי הנוהל, מעבדות מוכרות חייבות לדווח לנו על מוצרים שיצאו החוצה לדרכי השיווק. המעבדה דיווחה לנו שלשום על תוצאות בדיקה.
"הגענו אתמול למפעל טחינה הנסיך וגילינו שהיה זיהום בקו שמיועד לתעשייה. דרשנו לראות לאן הם שלחו את הטחינה וגילינו שלסלטי שמיר. דרשנו מהם לשלוח מכתב לסלטי שמיר על הזיהום".
בתוך כך, רשת הסופרים ויקטורי הודיעה בצהריים כי היא "מורידה מהמדפים ומשמידה באופן עצמאי ומיידי את כלל מוצרי סלטי שמיר המכילים טחינה/חומוס - זאת מבלי להתחשב בסדרות או תאריכים כלשהם".
המוצרים שהוסרו מהמדפים
בסלטי שמיר ביקשו מכלל הצרכנים לא לצרוך את המוצרים המפורטים מטה על-פי תאריכי התפוגה המופיעים עליהם:
כל מוצרי החומוס מותגים "שופרסל", "יש", "שמיר", "אסלי", "המותג", "דליקטסן", "סלטי הבית", "יוחננוף", "פיקניק" בטווח תאריכי תוקף 1.9.2016 עד 18.9.2016 .
כל מוצרי הטחינה מותגים "שופרסל", "יש", "שמיר", "אסלי", "המותג", "דליקטסן", "סלטי הבית", "יוחננוף", "פיקניק" בטווח תאריכי תוקף 16.9.2016 עד 3.10.2016 .
כל מוצרי חציל בטחינה מותגים "שופרסל", "יש", "שמיר", "אסלי", "המותג", "דליקטסן", "סלטי הבית", "יוחננוף", "פיקניק" בטווח תאריכי תוקף 1.9.2016 עד 18.9.2016.
לפי הודעת החברה, צרכנים אשר יש ברשותם מוצרים מהרשימה הנ"ל מתבקשים שלא לצרוך אותם ולפנות למוקד שירות הלקוחות של החברה בטלפון 03-9067744.