טעים או "מעניין"? אפרופו בציפוי שוקולד
טעמנו את החטיף המיושן בגרסתו החדשה. איך התרשמו הטועמים מהיציאה המוזרה, מי זה היצרן המסתורי "CA", למה כמות הסוכר לא מסומנת על גבי אריזתו והאם ערכיו התזונתיים עומדים ברפורמה של משרד הבריאות?
"דווקא טעים" ו"לא דוחה כמו שזה נשמע". אלה היו עיקר התגובות של טועמים שניסו את החטיף המוזר והחדש - אפרופו מצופה שוקולד. נודה ונאמר: ציפינו למאכל מחריד ואכלנו את הכובע ואת האפרופו.
רוב הטועמים שכפינו עליהם את החטיף, הופתעו לטובה, אך היה גם מי שלא התלהב: "זה נחמד, אבל השוקולד לא איכותי" והיה מי ששנא: "לא מעורר בחילה וזה הדבר הכי טוב שיכולתי לומר על זה".
למרות שנשמע שמדובר לכאורה בעירוב של מין שאינו במינו, אפרופו זה בסופו של דבר חטיף שעשוי תירס ובעולם מסתובבים לא מעט חטיפים מתוקים שעשויים מתירס ומצופים בשוקולד. יש גם לא מעט מוצרים שמשלבים מתוק ומלוח, כמו שוקולד עם מלח, או שוקולד עם מלח וקרמל, בייגלה מצופה שוקולד וחטיפים שמשלבים שוקולד וחמאת בוטנים או בוטנים ושקדים מלוחים. יחד עם זאת, הוגי החטיף לא הלכו עד הסוף עם השילוב של המתוק והמלוח. לפי בלוטות הטעם שלנו, האפרופו מצופה שוקולד הרבה פחות מלוח מהאפרופו הרגיל.
לעיתים יקר מהאפרופו הרגיל ומיוצר על-ידי CA
החטיף לא רק עורר תמיהה ופליאה, אלא גם מסתורין אופף אותו: אפרופו משווק על-ידי חברת אסם, אחת מחברות המזון הגדולות בישראל, אך לפי אריזתו הוא מיוצר על-ידי CA. כן, כך במילים אלה נכתב על גבי אריזתו. חיפוש באינטרנט לא העלה דבר על יצרנית חטיפים זו, אך מדובר בלא
אחרת מיצרנית הממתקים כרמית.
אפרופו הוא חטיף אפרורי, עם שם אייטיזי וצורה של שופר. נתח השוק שלו בקטגוריית החטיפים די יציב ועומד על 6.6%. במהלך שנות קיומו, נולדו לו חיקויים רבים: בין היתר, באפי, פרונטו, סנאקX ושפיצים. בעבר אסם הוציאה גרסאות שונות של אפרופו שלא שרדו: אפרופו אפוי עם 5% שומן ואפרופו מתפו"א ואורז.
האפרופו המצופה יקר יותר מהאפרופו הרגיל: לפי אתר השוואות המחירים פרייסז, אריזת 40 גרם נמכרת ב-6.4-3 שקלים, כלומר, בין 7.5 ל-16 שקלים ל-100 גרם. האפרופו ה"רגיל" עולה 5-2.5 שקלים לשקית של 50 גרם - כלומר החל מ-5 שקלים ועד 10 ל-100 גרם.
בישראל לא ממהרים להפתיע בחטיפים. בבריטניה למשל, חברות מוציאות מדי שנה מהדורות מיוחדות לחטיפים בחגים (כמו חטיף שוקולד בטעם שמפניה). בארה"ב, חברות כמו מארס והרשי, מוכרות חטיפי שוקולד במילויים מסקרנים כמו "תבלין דלעת" (תערובת תבלינים שמכילה קינמון, ג'ינג'ר וציפורן, בין היתר), כדי להשאיר את הצרכנים ערים ומכורים לסוכר. בעקבות טרנד הבריאות, יצרניות של חטיפים בישראל משתדלות לאחרונה לחדש יותר וזה עובד להן: יש עלייה בצריכת חטיפים למרות החרדה לבריאות הציבור.
לפי הרפורמה המוצר יסומן כלא בריא
ואם כבר בבריאות עסקינן: מהם רכיבי החטיף וערכיו התזונתיים והאם הוא יסומן כלא בריא, במסגרת הרפורמה של ליצמן?
רכיבים: שוקולד חלב (57%) (מכיל חומרים מתחלבים: לציטין סויה E476), גריסי תירס (27%), שמנים מהצומח, סוכר, מלח, חומר תפיחה (סודיום ביקרבונט – סודה לשתיה). מידע לאלרגיים: החטיף מכיל חלב וסויה, עלול להכיל בוטנים, אגוזים, גלוטן ושומשום.
ערכים תזונתיים ל-100 גרם (ולשקית של 40 גרם): קלוריות: 546 (218), חלבונים 6 (2.4) גרם, פחמימות 58.7 (23.5) גרם, סך השומנים: 31.9 (12.8) גרם, חומצות שומן רווי 16 (6.4) גרם, חומצות שומן טראנס: פחות מ-0.5 גרם, כולסטרול 8 (3) מ"ג ונתרן: 340 (135) מ"ג.
לפי המלצות משרד הבריאות, יש באפרופו מצופה שוקולד נתרן במידה שלא תגרור סימון אדום, אך כמות השומן הרווי המצויה בו היא מעבר למומלץ: 16 גרם ל-100 גרם, בעוד שמומלץ לצרוך מוצר שכולל עד 6 גרם שומן רווי ל-100 גרם ובשלהי 2020 יסומנו באדום גם מוצרים שמכילים יותר מ-4 גרם שומן רווי.
המוצר מכיל כמעט 60 גרם פחמימות, אך אין על גבי אריזתו ציון של כמות הסוכר. לפי המלצות משרד הבריאות, החל מינואר 2018 (עם אפשרות לדחייה של חצי שנה), מוצרים עם יותר מ-22.5 גרם סוכר יסומנו במדבקה אדומה. מיולי 2019 יסומנו באדום מוצרים עם יותר מ-15 גרם סוכר ומ-דצמבר 2020 והלאה – מוצרים המכילים יותר מ-10 גרם סוכר יסומנו במדבקה אדומה.