שתף קטע נבחר

סלט ב-50 ש': רשתות הקפה הגדולות בישראל

בישראל פועלות 3,483 נקודות לממכר קפה, מתוכן 927 סניפי רשתות, אך השוק בהאטה בשל מחסור בחדשנות. איזו רשת מובילה במס' הסניפים? אלו רשתות סגרו סניפים? באיזה אזור בארץ, קופיקס היא הרשת הדומיננטית ביותר? מי גובה 49 ש' על כריך טונה? באיזו רשת אין סלט בפחות מ-52 ש' ובאיזו רשת גובים 69 ש' על ארוחת בוקר ליחיד ו-2 ש' על חלב סויה?

חשבתם שתפריט ב-5 שקלים יחסל את רשתות בתי הקפה? טעיתם. מה קרה לשוק בתי הקפה מאז שצונאמי קופיקס שטף את הארץ? ובכן, ב-7 השנים האחרונות, מספר סניפי רשתות הקפה בישראל טיפס מ-438 ל-927 - עלייה של 122%. נכון, 159 מהם הם סניפי קופיקס וקופיז, אבל גם אם מוציאים אותם מהחישוב, מגלים שבשנים האחרונות נוספו בישראל 330 סניפי רשתות שאפשר לשבת בהם על כוס קפה וסלט, כמו שהישראלים אוהבים - צמיחה של 75%. ברובם, עדיין קשה מאוד למצוא מנות בפחות מ-40 שקל.

 

התפלגות מספר נקודות המכירה בשנים שונות והשנה (מקור: צ'מנסקי בן שחר ושות') ()
התפלגות מספר נקודות המכירה בשנים שונות והשנה (מקור: צ'מנסקי בן שחר ושות')

 

למרות זאת, יש עדיין יותר בתי קפה פרטיים בישראל (1,324 סך הכל) מאשר בתי קפה של רשתות, אבל הם בהאטה. מ-2009 נוספו לשוק 151 בתי קפה פרטיים בלבד, צמיחה של 13%. יש גם יותר עגלות וחנויות נוחות מסניפי רשתות, 1,232 סך הכל, אבל גם אלה מתרבות בקצב נמוך מסניפי הרשתות, אם כי גבוה מבתי הקפה הפרטיים.

 

סך הכל, מספר נקודות המכירה בישראל גדל ב-49.5% ב-7 השנים האחרונות, מ-2,331 נקודות ב-2009 ל-3,483 נקודות ב-2016, כך לפי סקירה של שוק בתי הקפה בישראל, שערכה חברת צ'מנסקי בן שחר ושות'.

 

הסגמנט הכי צומח בקרב הרשתות, הוא בית קפה-מסעדה. כלומר, אלה מבין הרשתות שמוכרות פריטים יקרים יותר, נמצאות בצמיחה גדולה יותר: הרשתות הצומחות ביותר הן דווקא אלה שמוכרות ללקוח אווירה משובחת יותר, אך עקב כך גם מרשות לעצמן לגבות 120 שקל על ארוחת בוקר זוגית. 

כמה סניפים לכל רשת? ארומה ישראל במקום הראשון, קופיקס ברביעי: מספר נקודות המכירה של קפה ומוצריו, בשנים שונות עד היום (מקור: צ'מנסקי בן שחר ושות') ()
כמה סניפים לכל רשת? ארומה ישראל במקום הראשון, קופיקס ברביעי: מספר נקודות המכירה של קפה ומוצריו, בשנים שונות עד היום (מקור: צ'מנסקי בן שחר ושות')

 

כמה אנחנו משלמים על מנות ברשתות?

מבדיקה של תפריטי 11 רשתות (ארקפה, ארומה ישראל, ארומה ת"א, ביגה, בליקר בייקרי, לנדוור, פרש קיטשן, קפה גרג, קפה לואיז, קפנטו וקפה קפה), עולה כי:

 

ארוחות הבוקר ה"ישראלית" היקרה ביותר שמצאנו – מוצעת ברשת ביגה. 69 שקל ליחיד, 119 שקל לזוג. היא כוללת פטה עיזים, ממרח שום זעתר, גוואקמולי וסלסת עגבניות ופלפלים, ממרח עגבניות, לאבנה בשמן זית, ממרח טונה, גבינת שמנת, קונפיטורה, מעדן טפיוקה: יוגורט, גרנולה וסילאן. ביצים לבחירה: אומלט / פריטטה קדאיף / עין / ביצים עלומות (בתוספת 4 שקל) סלט לבחירה, לחם ביגה, קפה ושתייה קרה. ארוחת בוקר יקרה יותר מצאנו בקפה קפה -129 שקל - מחיר של ארוחה זוגית בסגנון ישראלי, אך היא מקוטלגת כ"פרימיום" והרשת מציעה ארוחה זוגית זולה יותר ב-108 שקל.

 

גם בקפה לואיז יקר: 63 שקל לארוחה ליחיד ו-116 שקל לזוגית.

 

ארוחת הבוקר ה"ישראלית" הזולה ביותר מבין הרשתות, מוצעת בארומה ישראל: 36 שקל עבור שתי ביצים, או שלוש במקושקשת, סלט ירקות, טחינה, לחם, חמאה זיתים, 3 ממרחים כדוגמת טונה, גבינה, ואבוקדו, ללא שתייה. עם שתייה: 44 שקל. בארומה ת"א מציעים את אותה ארוחה עם שתייה חמה ב-39 שקל.

ארוחת בוקר ב-69 שקל ליחיד ו-119 שקל לזוג. רשת ביגה של קפה גרג ()
ארוחת בוקר ב-69 שקל ליחיד ו-119 שקל לזוג. רשת ביגה של קפה גרג
 

ארוחת בוקר ישראלית קלאסית בארומה ישראל. לא יצירתי אבל מספק וזול יחסית לרשתות האחרות 44-36 שקל (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
ארוחת בוקר ישראלית קלאסית בארומה ישראל. לא יצירתי אבל מספק וזול יחסית לרשתות האחרות 44-36 שקל(צילום: מירב קריסטל)

ארוחת בוקר ישראלית בארומה ת"א. 39 שקל ()
ארוחת בוקר ישראלית בארומה ת"א. 39 שקל

 

על קפה ומאפה תשלמו בזול בקופיקס וקופיז - 10 שקלים. בארומה ישראל: 18 שקל לקחת, 19 לשבת. קפוצ'ינו גדול בתוספת 2 שקלים). בארקפה תשלמו ביוקר: 29-23 שקל.

 

על כריכים תשלמו ברשתות החל מ-5 שקלים בקופיקס וקופיז ו-10 שקלים לחצי כריך בארומה ישראל, ועד 55 שקל לכריך סלמון בביגה. בקפה לואיז אין למצוא כריך בפחות מ-52 שקל.

 

ככלל, מחירי כריכים ברשתות עודם גבוהים ומוגזמים ושימו לב לפערים: כריך טונה לדוגמא, עולה 29 שקל בארומה ו-49 שקל בקפה קפה (45 שקל לחברי מועדון). עוד דוגמא למחיר גבוה: על כריכון גובים בבליקר בייקרי 19 שקל. בארומה למשל, אפשר למצוא במחיר הזה כריך שלם. 

כריכון קטון בארקפה. 17-16 שקל. בבליקר בייקרי: 19 שקל ()
כריכון קטון בארקפה. 17-16 שקל. בבליקר בייקרי: 19 שקל

 

סלטים מתומחרים ברשתות בהחל מ-25 שקל לסלט עגבניות ועגבניות צלויות בארומה ועד ל-67 שקל לסלט טופו בביגה. כן, 67 שקל לסלט. בחלק מהרשתות לא תמצאו סלט במחיר נמוך מ-44 שקל.

 

בקפה לואיז לדוגמא, סלטים עולים 62-55 שקל. בביגה מוכרים סלט ישראלי ב-48 שקל, מחיר לא יאומן ממש (אם כי הרשת מוכרת גם סלט אישי ב-25 שקל כחלק מתפריט של 3 מנות מוזלות) בלנדוור מוכרים סלט טונה במחיר הזוי: 53 שקל. רוצים להיות בריאים במיוחד ולרדת על סלט קייל? תשלמו עליו 54 שקל בפרש קיטשן.

סלטים (55-62 שקל) וכריכים (54-52 שקל) בקפה לואיז ()
סלטים (55-62 שקל) וכריכים (54-52 שקל) בקפה לואיז

 

טוסט עולה 47 שקל בבליקר בייקרי ובביגה. ברשתות אחרות: יותר מ-40 שקל. בארומה ת"א: 25-23 שקל.

 

כוס מים חמים עם נענע עולה בביגה 5 שקלים בלבד (תוספת ג'ינג'ר, לימון ודבש: 4 שקלים), בעוד שבקפה קפה מתמחרים מים כאלה בלא פחות מ-10 שקלים.

 

שתייה קלה ביוקר: ברוב הרשתות מוכרים בקבוק שתייה קלה ב-13 שקל ובקבוק מים מינרליים ב-10 שקלים. בקבוק המים המינרליים הכי יקר שמצאנו נמכר בקפה קפה ובקפה לואיז ב-11 שקל. והכי זול: בקופיקס וקופיז – 5 שקלים. בארומה ת"א ובארומה ישראל הם נמכרים ב-9 ו-8 שקלים בהתאמה.

 

אפקט קופיקס? לא ממש: רוב הרשתות גובות על קפוצ'ינו (לשבת) 13 שקל. ועל קפוצ'ינו גדול 17-15 שקל בממוצע, אבל חלקן מציעות גם קפוצ'ינו קטנטן ב-9 שקלים למשל וחלקן גובות 8 שקלים על קפה "לקחת" (למשל ארומה וקפה קפה).

 

וכמה עולה סחלב? רוב הרשתות יגבו על המשקה 20 שקל, אך תוכלו למצוא אותו גם ב-16-15 שקל (ארומה, לנדוור).

 

תפריט ילדים: מחירי המנות לילדים נעים בין 29 ל-32 שקל ו-39 שקל (!) בקפה קפה, כשבלנדוור אפשר למצוא גם פסטה לילדים ב-24 שקל וטוסט לילדים ב-19 שקל.

 

את המרק הכי זול תקנו בקופיקס ב-5 שקלים, או בארומה ישראל ב-23 שקל, או ב-26 שקל, עם לחם וחמאה. ברוב הרשתות תקנו מרק במחיר מגוחך של 39 שקל.

 

מי גובה על קפה סויה ושקדים: קפה ביגה. 2 שקלים.

תוספת של 2 שקלים לחלב סויה, רזה או שקדים. למה? ()
תוספת של 2 שקלים לחלב סויה, רזה או שקדים. למה?

 

ללא גלוטן: כל הרשתות מציעות לחם ללא גלוטן. חבל שבארומה ישראל גובים על זה כסף: 2 שקלים להחלפת הלחם בלחם ללא גלוטן.

 

בטרנד: מנה לספורטאים תמצאו בלנדוור (כריך חלבונים ב-46 שקל או 31 שקל לחצי כריך) ושייקים מיוחדים תוכלו לרכוש בקפה לואיז ב-29-25 שקל ובפרש קיטשן (שמשום מה לא מפרסמים מחירים אונליין). לואיז גם מציעה לא מעט משקאות בריאות וקפה אורגני. אפילו ארומה ישראל הוסיפה לתפריט משקה תפוזים סחוט עם אצת ספירולינה (עולה 21 שקל לעומת 17 שקל לסחוט הרגיל, כשהמחיר הכי טוב למיץ סחוט ללא אצות וקישוטים הוא בקופיקס וקופיז כמובן - 5 שקלים). בכל הרשתות יש מנות טבעוניות. נראה שבקפה גרג יש תפריט טבעוני עשיר יותר משל רשתות אחרות, אך לא זול במיוחד.  

תפריט טבעוני בקפה גרג. עשיר במבחר אך המחירים - לא נמוכים ()
תפריט טבעוני בקפה גרג. עשיר במבחר אך המחירים - לא נמוכים

 

הרשתות השולטות: ארומה ישראל וגרג-ביגה. קופיקס במקום ה-4

ספירה של הסניפים שנפתחו בשנים האחרונות, מגלה אלו רשתות שולטות במרחב בתי הקפה בישראל ואלו רשתות צומחות בקצב הגבוה ביותר.

 

ארומה ישראל, עדיין במקום ה-1, עם מספר הסניפים הגדול ביותר בישראל: 138 סך הכל. ארומה, שגם מציגה תפריט זול יחסית לעומת תפריטי רשתות הקפה האחרות, פותחת בממוצע 8-6 סניפים חדשים נטו בשנה. ב-2016 פתחה 5 סניפים וגדלה ב-6.45%. לטוב ולרע, זו אחת הרשתות היחידות שניתן למצוא בהן מנות רבות בפחות מ-40 שקל, מה שקשה מאוד לומר על רשתות אחרות ברשימה.

138 סניפים. ארומה ישראל ()
138 סניפים. ארומה ישראל

 

במקום השני, מהפך: קפה גרג, שפותחת בממוצע 13 סניפים בשנה (14 ב-2016). היא הצליחה להגדיל את מספר הסניפים שלה ל-124, בזכות רשת ביגה שהגתה ופתחה, לעיתים על חשבון סניפים של גרג שמוסבים לביגה. ביגה מציעה תפריט שונה מזה של גרג, מעדנייה ומאפייה ומנסה למכור לצרכנים מעטפת שיווקית של איכות ובריאות.

 

במקום השלישי, רשת קפה קפה עם 121 סניפים. מ-2011 הרשת סגרה 16 סניפים, 7 מהם ב-2016. קפה קפה מחזיקה גם ברשת בתי הקפה פרש קיטשן (אותה רכשה) ובלחם ארז. יחד יש להן 152 סניפים.

 

במקום הרביעי, קופיקס, עם 116 סניפים. הרשת שהמציאה את הקונספט: תפריט שלם ב-5 שקלים, גדלה ב-16 סניפים השנה - צמיחה של 16%. אך גם רולדין, שזכורה כרשת שניסתה להרחיק עצמה מהמודל של קופיקס, גדלה השנה ב-5 סניפים, צמיחה של 9%.

 

הרשת עם הצמיחה הגבוהה ביותר זו בליקר בייקרי - הרשת גדלה השנה ב-40% במספר הסניפים - מ-15 ל-21 סניפים. גם רשת קקאו גדלה ב-27% ל-23 סניפים.

ניתן לראות שבידול זה שם המשחק. לנדוור, שפתחה 9 סניפים השנה ( צמיחה של 19%) – שמה דגש שיווקי על איכות האוכל והקפה. רולדין ובליקר בייקרי – הן גם מאפיות. ארקפה פתחה שני סניפים השנה – לפחות אחד מהם הוא גם מעין בולונז'רי.

 

רשתות בירידה: קפה הלל, קפנטו וקפה ג'ו שהצטמקה ב-18% אחרי שסגרה 6 סניפים השנה. בשנה שעברה דווקא פתחה שני סניפים. ב-2011 הגיעה לשיא של 55 סניפים וכיום - 27 בלבד, כלומר היא חתכה 50% מסניפיה תוך 5 שנים. למרות זאת היא מתכוונת לפתוח סניף נוסף במודיעין, יש לה מפעל קפה פעיל וכן המותג נמכר ב-186 נקודות בחנויות מנטה בתחנות הדלק של "דלק". כלומר, כרשת, קפה ג'ו בהאטה, אבל כמותג – לא בהכרח. גם ארומה ת"א ירדה ל-31 סניפים לעומת 33 שהיו לה ב-2015.

קפנטו התכווצה: 16 סניפים ב-2014, 11 ב-2016 ()
קפנטו התכווצה: 16 סניפים ב-2014, 11 ב-2016

  

קופיקס שולטת בת"א, גרג בחיפה והצפון וארומה בשאר הארץ

לא קשה לנחש איפה מרוכזים רוב בתי הקפה בישראל. רובם, לא כולל עגלות וחנויות נוחות, פועלים בגוש דן (738 בתי קפה) ובמרכז (515 בתי קפה). ביהודה ושומרון תמצאו את מספר הסניפים הקטן ביותר: 24 בתי קפה (2 של קפה קפה, אחד של ארומה ישראל והשאר – פרטיים) ואחרי כן בדרום: 208 בתי קפה. בירושלים, מולדתן של כמה רשתות כמו ארומה וקפה הלל, יש 212 בתי קפה בלבד. בחיפה, שם נולדה קפה גרג, פועלים 300 בתי קפה ובצפון הארץ - 254 בתי קפה.

 

במטרופולין ת"א מצויים 56% מבתי הקפה בישראל ויש שם בית קפה אחד לכל 1,900 איש. במרכז פועל בית קפה אחד לכל 4,000, בחיפה לכל 3,300 איש, בצפון 1 ל-5,400 איש, בירושלים תמצאו בית קפה לכל 5,000 איש ובדרום לכל 5,900 איש.

 

בכל אזורי הארץ פועלים יותר בתי קפה פרטיים מסניפי רשתות ובכל זאת, בכל אזור יש רשת דומיננטית. הרשת השולטת בצפון היא גרג (וביגה) והיא גם שולטת בחיפה. ארומה ישראל מחזיקה ברוב הסניפים מבין הרשתות במרכז בארץ, בירושלים ובדרום הארץ ודווקא קופיקס שולטת באזור ת"א (וסביבותיה) עם 42 סניפים.

 

מחוז ת"א מוביל: התפלגות מספר בתי הקפה (לא כולל חנויות נוחות ועגלות) בחלוקה למחוזות (מקורף צ'מנסקי בן שחר ושות') ()
מחוז ת"א מוביל: התפלגות מספר בתי הקפה (לא כולל חנויות נוחות ועגלות) בחלוקה למחוזות (מקורף צ'מנסקי בן שחר ושות')

 

 

מספר תושבים (באלפים) לבית קפה (ללא עגלות וחנויות נוחות), לפי מחוזות ()
מספר תושבים (באלפים) לבית קפה (ללא עגלות וחנויות נוחות), לפי מחוזות
 

השוק מגלגל 5.5-4.5 מיליארד שקל ונמצא בהאטה

רק שמספר סניפים רב (רובם מופעלים בזכיינות), לא תמיד מעיד על גודל השוק האמיתי, שבסופו של דבר, תמיד נמדד בדבר אחד: כסף. שוק בתי הקפה בישראל מגלגל בשנה 5.5-4.5 מיליארד שקל, לא כולל מע"מ. 2.7 מיליארד מזה, שייך לסגמנט בית קפה-מסעדה שגדל ב-0.2 מיליארד בשנה. בין השנים 2013-2009, השוק כולו גדל בכ-7% בשנה, לעומת צמיחה של 4% בלבד בשנה, ב-2016-2014. כלומר ניכרת האטה בשוק בתי הקפה.

 

יחד עם זאת, נראה שלמרות הצפיפות, השוק הישראלי עדיין לא רווי. יצירת קונספטים חדשים ומיוחדים יכולים להביא לגידול בגודל שוק בתי הקפה. רשתות שנהגו כך – הצליחו יותר בשנים האחרונות.



גודל שוק בתי הקפה 2016-2008 במונחי פידיון של מיליארדי שקלים (מקור: צ'מנסקי בן שחר) ()
גודל שוק בתי הקפה 2016-2008 במונחי פידיון של מיליארדי שקלים (מקור: צ'מנסקי בן שחר)

 

טרנדים: טבעונות, בריאות, "כמו מסעדה"

מעיון בתפריטי בתי קפה, עולה כי כל אחת מרשתות הקפה הפועלות בישראל ונכללות בסקירה, מנסה להוסיף מנועי צמיחה וחדשנות לתפריטים שלה. בין היתר:

 

מזון המתאים לטבעונים (רשת שלא מציעה מנות כאלה, לא יכולה להתקיים כיום) ואלמנטים של מזון בריאות ומזון לספורטאים (קייל, ספירולינה, זרעי צ'יה, קינואה, תה ירוק יפני, אזוקי, סירופ אגבה, ביצי חופש, חביתת חלבונים, משקאות מעוררי אנרגיה, מזון אורגני, ללא סוכר, ללא גלוטן).

 

שיווק פריטי "בריאות" בתפריט. ביגה ()
שיווק פריטי "בריאות" בתפריט. ביגה

 

כולן מציעות את אותה בשורה שיווקית

הן מציעות כמה פריטים מוזלים (טרנד קופיקס); מועדוני לקוחות מסורתיים שאמורים לפתח נאמנות (בקפה קפה, לדוגמא מקבלים הנחה על פריטים נבחרים מהתפריט. בקפה רוטשילד מציעים מתנת הצטרפות למועדון: 2 כוסות קפה); כרטיסים נטענים שמספקים הנחה (בארומה ת"א לדוגמא אפשר להטעין כרטיס ב-100 שקל ולקבל הנחה של 10% בכל קנייה באמצעותו), ארוחות עסקיות שמתחרות במסעדות (בליקר בייקרי למשל, רשת לא זולה, מציעים עסקיות ב-62-45 שקל) ואווירת בייקרי ובולנז'רי (רולדין, בליקר בייקרי, ארקפה) ואוכל שנתפס כאיכותי יותר (לנדוור, ביגה) ומתחרה במסעדות. 

 

להערכת תמיר בן שחר, מצ'מנסקי בן שחר, השוק ימשיך לצמוח בקצב של 150-100 מיליון שקל בשנה, סניפים חדשים ייפתחו בעיקר במרכזי המסחר החדשים ובעיקר על חשבון סניפים קיימים או רשתות שתיעלמנה ומספר בתי הקפה הפרטיים יקטן.

 

לדעתו, "ב-2016 רק מספר קטן של רשתות מנסות את מזלן בפתיחה מואצת של סניפים וקונספטים חדשים בתקווה להביא בשורה חדשה, לרענן ולגוון את הענף. לעומתן חלק מהרשתות הוותיקות ממשיכות לפתוח סניפים בקצב איטי, חלקן גם סוגרות סניפים במיקומים שאינם מתאימים ושלא נבחנו טרם פתיחה. הצרכנים ובעלי הנדל"ן המסחרי מצפים לבשורה השיווקית החדשה שאינה מגיעה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים