קופיקס מייקרת את התפריט ל-6 שקלים
העלאת המחיר הגורפת, בשיעור של 20%, תיכנס לתוקף ביום ראשון הקרוב. המייסד, אבי כץ, אמר ל-ynet: "זה יאפשר לנו להתרחב. אין דרך אחרת לשמור על העסק, כמה אפשר לסחוב על הגב את המהפכה?". כץ הוסיף: "אני בטוח שהציבור יגיב בהבנה, ושלא יהיה שום שינוי בקופות"
3.5 שנים אחרי שהחלה - המהפכה של קופיקס מתייקרת: החברה הודיעה היום (ה') לבורסה שהיא מייקרת את המוצרים בתפריט שלה מ-5 שקלים ל-6 שקלים. ההתייקרות תהיה גורפת, בכל סניפי קופיקס ותיכנס לתוקף ביום א' הקרוב. את הכוונה להעלות מחירים חשף אבי כץ בראיון ל"ידיעות אחרונות" לפני 3 שבועות. לרשת 132 דוכני קפה.
לכתבות נוספות בנושא קופיקס
הכל התחיל בספטמבר 2013: כל התפריט ב-5 שקלים
סניף ראשון לקופיקס ברוסיה - הכל ב-50 רובל
קופיקס: התלונן על מחיקת שעות - ופוטר
החברה הודיעה כי הדירקטוריון החליט על כך, בין היתר, "לאור התייקרות העלויות במשק (לרבות עליית שכר עבודה ומחירי חומרי גלם מסוימים) במהלך התקופה של שלוש וחצי השנים האחרונות". לפי ההודעה, "מחיר המכירה של המוצרים הנמכרים בסניפי בתי הקפה ובקרונות בתי הקפה המוצבים בסניפי הסופרים של חברת הבת של החברה יעודכן לסך קבוע של 6 שקל למוצר החל מ-19 בבפרואר".
מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.2% בינואר >>
בהודעה נכתב בנוסף כי "ביתר המוצרים הנמכרים בסניפי הסופרים של סופר קופיקס לא יחול שינוי. החברה מעריכה שהמהלך האמור יתרום הן לשיפור הרווח של הזכיינים של אורבן קופיקס והן לשיפור הרווח של אורבן קופיקס ושל סופר קופיקס".
אבי כץ: הציבור יגיב בהבנה
"אני בטוח שהציבור יגיב בהבנה. שלא יהיה שום שינוי בקופות", אמר ל-ynet אבי כץ מייסד קופיקס. הוא לא חושב שהצרכנים יתאכזבו מהעלאת המחירים. "על עוד שקל? אני חושב שלא. אנחנו מוכרים 200 אלף פריטים ביום. כל יום. זה אומר שגם אם אני חוסך 6-7 שקלים, אני שם בכיס של האזרחים בין מיליון למיליון וחצי שקל כל יום כבר 3 שנים. מעבר לשינוי הענק שקוראים לו אפקט קופיקס שכל אחד רואה אותו ברחובות, אז כמה אפשר לסחוב על הגב לבד את המהפכה?
"במהלך השנים האלה, שכר הדירה ושכר העבודה עלו ב-15%. שכר המינימום התעדכן פעמיים בתקופה הזאת. בנוסף, חומרי הגלם התייקרו. לכן הדבר מובן. עשינו מהפכה כזאת ענקית, לא העלינו בהרבה. לא העלינו למחיר הריאלי של המוצרים".
הבטחת מחיר קבוע, תפריט שלם במחיר קבוע, אבל גם אמרת שלא תזוזו מהחמישה שקלים.
"יכול להיות שאמרתי. 3.5 שנים זה לא מספיק זמן לעשות חשבון: מה הבטחת ולא הצלחת לקיים? 3.5 שנים זו תקופה של כהונה שלמה של ממשלה. להגיד לך מה הם לא קיימו? עשינו מה שיכולנו זה המון זמן לעמוד בהבטחה. ועמדנו בהבטחה.
"הרי כשפתחנו, לא חשבו שזה יחזיק חצי שנה. ואחרי זה לא חשבו שזה יחזיק שנה. היית מאמינה שזה יחזיק 3.5 שנים? כמה כתבו ואמרו שהעסק לא יחזיק. אז לא רק שהוא יחזיק, הוא יחזיק לתמיד כי הוא ישתנה עם הזמן".
אם לא הייתם מייקרים את התפריט הייתם סוגרים את העסק?
"אם לא היינו משתנים לא היינו נשארים בעסק. אין דרך אחרת להפוך את העסק לתמיד מאשר המהלך הזה. עשינו חשבון והבנו שזה מה שצריך כדי לעדכן את זה".
המוצרים בסופרים לא יתייקרו.
"הקרון בסופר עלה יחד עם כל הקרונות (דוכני קופיקס מ.ק), כלומר מוצרי קופיקס שבסופר קופיקס יתייקרו ל-6 שקלים, אבל 800 הפריטים שנמכרים בסופר קופיקס ב-5 שקלים לא יתייקרו, יש מספר שלא עולים 5 שקלים, אבל זה פיילוט ולא בטוח שנמשיך איתו".
"יש 100 מיקומים שלא פתחתי בהם בגלל השחיקה בשכירות"
קופיקס יוצאת למהלך הזה אחרי שהרשת שמחקה אותה, קופיז, כבר הודיעה שתייקר את התפריטים שלה ל-6 שקלים במהלך מדורג. כדי להחיות את העסק קופיקס הכניסה לסניפים מוצרים רבים שאינם מוצרי מזון. בדרך כלל אלה מוצרים מתחלפים: בין היתר, מברשות שיניים, כירבוליות, צעצועים לתינוקות, סכו"ם ועוד ועוד. במקביל, העשירה את המגוון במוצרי מזון ארוזים, חלקם של חברות ענק.
בשנה החולפת קופיקס נכנסה לרוסיה, אבל בארץ – ההתרחבות של קופיקס וקופיקס בר נעצרה והרשת פתחה פחות סניפים חדשים. רוב העלייה במכירות ברבעונים 3-1 של 2016 (19% ל-95.4 מיליון שקל), היתה בזכות פתיחה של סניפים חדשים.
כמו כן, בסניפים מסוימים ברשת הזכיינים מתחלפים לא מעט, מה שנותן תחושה רעועה לעסק. בעקבות המהלך, חנות שמוכרת 1,500 פריטים ביום, כעת תקבל עוד 70 אג' נטו על כל מוצר. זה שיפור משמעותי עבור הזכיינים.
"זה נותן לא מעט לזכיין", אומר כץ, "אבל 3.5 שנים הוא סחב על הגב את העלויות של השכירות. זה בסך הכל מחזיר לזכיין מה שנלקח ממנו לאט לאט בשנים האלה, אחרת הוא לא יוכל להתקיים".
בגלל זה הפסקתם להתרחב?
"כן, עכשיו נוכל להתרחב. באופקים לא יכולנו לפתוח קופיקס, כי לא היינו בטוחים שהטראפיק יצדיק את הסניפים. יש 100 מיקומים שלא פתחתי בהם כי השחיקה בשכירות עצרה את ההתפתחות. ברגע שעשיתי תיקון טכני אני יכול להתפרס מחדש".