עו"ד מיכאל אטלן יעמוד בראש הרשות להגנת הצרכן
שר הכלכלה והתעשייה בחר בעו"ד אטלן המשמש יועץ משפטי למשרדו, כראש הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, אחרי ששנה לא אויש התפקיד. מהמשרד מסרו כי אטלן הוביל את המעבר מכלי אכיפה פליליים נגד עוסקים שפוגעים בצרכנים, לאכיפה מנהלית. השר כהן: "אטלן מגיע עם מוטיבציה אדירה והוא מסכים לדרך הפעולה של המשרד"
הרשות תחזור לתפקוד מלא? עו" ד מיכאל אטלן הוא הראש החדש של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. אחרי פרק זמן של כשנה בו לא אויש התפקיד, בין היתר בשל חילופי שרים במשרד הכלכלה והתעשייה, השר אלי כהן, בחר בעו"ד אטלן לכהן בתפקיד אחרי שאושר על ידי ועדת איתור שבראשה ישב מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, עמית לנג. בועדה נכחו בין היתר גם נציג נציבות שירות המדינה – אילן רם, נציגת אגף החשב הכללי באוצר – יפעת ענבר, נציג האקדמיה – שלומי פריזט ונציבת הציבור – אורלי גרטי-סרוסי. המינוי נדרש את אישור הממשלה.
תלונות של אלפי צרכנים נסגרות ללא טיפול
עו"ד אטלן התמודד מול מתמודדים מוכרים ממנו בייצוג צרכנים, בין היתר מנכ"לית אמון הציבור לשעבר גלית אבישי. "שני המועמדים היו ראויים. אטלן מגיע עם מוטיבציה אדירה והוא מסכים לדרך הפעולה של המשרד. בעוד חצי שנה נשפוט את העבודה שלו", אמר השר כהן ל-ynet, "אתן לו את הגיבוי והאמצעים. נילחם בייבואנים הבלעדיים, נילחם עבור הצרכנים ועבור סחר הוגן".
על טענות בגין סרבול בתיקים וחוסר בכוח אדם השיב השר ש"התקציב של הרשות הוא כ-40 מיליון. נקצה יותר עובדים. כבר אסרנו על הרשתות לצאת במבצעים לא אמיתיים כגון 70% הנחה על מוצר שכמעט אף פעם לא נמכר במחיר האמיתי. אפעל לחזק את הרשות בכל הכלים".
השר מסר בהודעה לעיתונות כי בפני אטלן: "אתגרים משמעותיים בתחום הצרכנות, השקיפות, המודעות הצרכנית והמלחמה ביוקר המחייה, ולרשות יש תפקיד מכריע במימוש יעדים אלו ויצירת שינוי אמיתי. משרד הכלכלה בשיתוף הרשות לסחר הוגן מקדמים תוכנית אסטרטגית בתחום הגנת הצרכן ויוקר המחיה, אשר מטרתה להביא בשורה אמיתית לצרכנים".
במשרד הכלכלה מסרו כי: "עו"ד מיכאל אטלן, מכהן כיועץ המשפטי לממשלה של משרד הכלכלה החל משנת 2007. עד אז, משנת 2001, כיהן כסגן בכיר ליועמ"ש המשרד, ומשנת 2004 כממלא מקומו.
"חברי הוועדה נימקו את בחירתם במועמדותו, בכך שהציג חזון מגובש ומחויבות באשר למדיניות אשר בה צריכה לנקוט הרשות בשנים הקרובות, לצד יכולת מוכחת לקידום וקביעת מדיניות ויכולת ניהולית הכוללת ניהול צוות של כ-50 עורכי דין. כן ציינה הוועדה כי עו"ד אטלן הנו בעל הכרות רבה, ניסיון רב והבנה מעמיקה בעבודת הממשלה והכנסת, וכן הבנה עמוקה בתחומי הצרכנות והסחר ההוגן.
"יצוין כי עד להקמת הרשות כגוף עצמאי, היה אטלן אמון, בין היתר, על הייעוץ המשפטי לתחום הגנת הצרכן והוביל במסגרת זו גם את המעבר מכלי אכיפה פליליים בלבד, לאכיפה מינהלית – מהירה ויעילה, במטרה להגביר את ההרתעה והאכיפה בתחום הגנת הצרכן.
"עוד ציינה הוועדה את ההבנה המעמיקה של אטלן ברגולציה והבירוקרטיה הממשלתית ולרבות הצלחה מוכחת בהפחתת הרגולציה, סוגיה משמעותית בעבודת הרשות. בנוסף הוביל אטלן את הצוות המשפטי שעסק ברפורמה בחוק התקנים וכן הוביל את הרפורמה בתחום אכיפת זכויות עובדים".
לרשות אין נוהל כתוב לטיפול בתלונות
כאמור, בדו"ח מבקר המדינה האחרון פורסם כי המבקר מצא שחלק מהתלונות המגיעות לרשות מטופלות באופן לוקה בחסר, באיחור או לא מטופלות כלל.
לרשות אין נוהל כתוב לטיפול בתלונות, למרות שהיא מטפלת ביותר מ-10,000 פניות בשנה.במחלקה המשפטית אין נוהל המגדיר את הליך הטיפול בתלונות, את פרק הזמן לסיום טיפול וכמו כן אין מנגנון מעקב. בתשובתה לסוגיות אלו מסרה הרשות "כי העדר תיעוד נבע ממצוקת כוח אדם ברשות בכלל ובלשכה המשפטית בפרט".
מפברואר 2015 עד פברואר 2016, הכינו עובדי הרשות כ-890 תיקי חקירה, אולם רק 132 מהם טופלו במחלקת העיצומים. הרשות מכינה כ-75 תיקים בכל חודש, אך מחלקת העיצומים מטפלת רק ב-20% מהם. נמצא שתוך שנה מהתחלת יישום האכיפה המינהלית נוצר צבר של כ-750 תיקים (כ-10 חודשים) שטרם טופלו על ידי מחלקת העיצומים. בהינתן קצב טיפול זה, קבע המבקר, צבר התיקים עלול לגדול עד כדי היווצרות נתק בין ביצוע העבירה לאכיפה.