שתף קטע נבחר

אובססיביים לאונליין ועוברים כל יום בקניון: 10 תופעות של התמכרות לקניות

מאיה קונה שתי יחידות מכל בגד: אחת לשימוש, השנייה "למקרה שהראשון ייהרס". ש' אוספת תוויות מכל בגד שקנתה. אחרים אוגרים בגדים, קונים לילדים בכמויות, מכורים לקניית גאדג'טים ואיפור באינטרנט, וחייבים לקנות את בגדי הסלבס מאינסטגרם. כך השתלט הדחף לקניות על חיינו

אנחנו קונים אונליין, אנחנו קונים ברשתות חדשות שפתחו סניפים בארץ, אנחנו קונים ברשתות ותיקות שאנחנו אוהבים, אנחנו קונים המון מתנות לחגים, אנחנו קונים בנופש בחו"ל, אנחנו קונים וקונים וקונים. אנחנו מכורים.

 

איסוף תוויות מבגדים חדשים  ()
איסוף תוויות מבגדים חדשים

 

המצב הכלכלי של רובנו לא תמיד מזהיר ובכל זאת, אנחנו חייבים לעשות שופינג. עידן האינטרנט הפך את הקניות להרגל יומיומי, עם תופעות לוואי מעניינות. התקופה שאנו חיים בה, הולידה התנהגויות אובססיביות שמקורן בהתמכרות. התמכרות לקניות.

 

החלטנו לתאר כמה מההתנהגויות האלה, כדי לתת סימנים בתופעה. חלק מהתופעות מוכרות לכם, אחרות ייראו לכם כמו משהו מהחלל החיצון. לא נספר פה על פתולוגיות הורסות חיים, אלא על הרגלים קטנים וממכרים, שקשורים בצורך בלתי נשלט כמעט לקנות ולקנות, כי זה כל כך זול, קל, מפתה ומהנה.

אין מקום לכל הבגדים. תמונה: אמיליה סידור בתים ()
אין מקום לכל הבגדים. תמונה: אמיליה סידור בתים

 

1. חייבים לקנות כל יום משהו

כשהקניות הופכות לקומפולסיה, הן מזכירות צריכה של סמים. את עוברת ברחוב, בקניון וחייבת לקנות משהו. חייבת להוציא כסף על משהו. חייבת להגיע הביתה עם שקית של משהו. כל יום-יומיים - את קונה. יש בזה נחמה, סיפוק, הקלה, פורקן. במיוחד כשרשתות מפרסמות שמדי יום מוזרמים פריטים חדשים לחנויות שלהן. לא נקפוץ רגע?

 

ההתמכרות הזאת באה לידי ביטוי גם בחוסר יכולת לשמור גיפט קארד בארנק, יש תחושה שהוא בוער שם וזועק: ממשי אותי. הביטוי העיקרי שלה הוא חוסר יכולת להסתובב עם כסף מזומן לאורך זמן וגיהוץ לא מבוקר של כרטיס אשראי - בקניות קטנות, חסרות חשיבות לכאורה, שמצטברות לכדי גוש ענק של כסף בפירוט האשראי שנוזל מחשבון הבנק שלך בסוף החודש. יש להפרעה הזאת גם וריאציות: "אני חייב לטוס לאנשהו" ו"אני חייב לקנות לילד משהו".

  

"ב-95% מהמקרים לא מדובר במחלת נפש", אמר ל-ynet ד"ר אורן גיל-אור מומחה לשיווק וניהול. "הקנייה האובססיבית יכולה לתת הרגשה טובה, של 'קניתי טוב', אבל בהרבה מקרים, יש חרטה בהמשך, כשקולטים שהקנייה היתה מיותרת, או כשמבחינים בארון הבגדים בפריטים עם תווית שמעולם לא נלבשו. פעמים רבות, זו קנייה של מותגים, על מנת 'להראות לחבר'ה', מגמה שמתגברת במדיום הדיגיטלי, שם קל לשתף מידע ש'אומר עלי משהו טוב'".

 

2. אגרנות

אחת התוצאות השכיחות של הדחף לקנות, היא אגרנות קלה עד בינונית-קשה. בעולם בו מוצרים רבים הם מז'אנר ה"זול וזמין", הקניות נערכות כלאחר יד והתוצאות מצטברות בבתים רבים וצוברות קמטים ואבק.

 

"אני מוסרת המון בגדים מדי פעם אבל הארון חוזר ומתמלא"; "אני מסדרת את הארון פעמיים בשנה ובכל זאת אני בסוף לא לובשת את רוב הבגדים", אלה משפטים מוכרים שמתארים את הסיטואציה הפושה בארונות רבים.

 

תמר עמר מחברת אמיליה סידור בתים, מספקת הצצה לחייהם של האגרנים. לא מדובר באלה שלא ניתן לדרוך בבית שלהם מרוב חפצים. מדובר באנשים כמוני וכמוך שפשוט קונים יותר מדי דברים.

 

"אצלנו היומיום בעבודה הוא מטורף", היא מספרת. "אנחנו נתקלים באגרנות של תיקים חדשים, מלא דברים שקשה לנפות. יש לאנשים פריטים שיושבים שנים במדפים וזה חדש לגמרי. קונים כמויות של בגדים או חפצים ולא מוצאים כלום בגלל הבלגן. הרבה אומרים שזו מחלה: 'אני סתם מסתובבת ורוצה לקנות'. זו הנאה וזו דרך להשתחרר מהלחץ, מהילדים.

 

"יש כאלה שבאמת אומרים חלאס ומעבירים לתרומה בעקבות הביקור שלנו בבית שלהם, אבל אחרים לא מצליחים להיפרד. חלקם משאירים את הבגדים בשקיות ואקום – 'אולי אביא לדודה שלי', הם אומרים, אבל זה אף פעם לא קורה. זה נשאר במחסן כי קשה להירפא ממחלה של בגדים.

 

"יש מקרים בהם לצערי אני משאירה מבחינתי בלגן בבית, כי לא זרקו מספיק פריטים, אבל אני משתדלת לתת ללקוחות מיפוי, מיון, קטגוריות, פתרונות ארגון. למרות שאני מכינה אותם נפשית, כשאנחנו מגיעים עם הצוותים לסדר - יש אנשים שלא רוצים לזרוק וכשאין מקומות אחסון בבית זה קשה. הם מתלהבים מהתמונות של לפני ואחרי שאני מציגה להם, אבל כשמגיעים אליהם הביתה - לא תמיד הם מסוגלים להיפרד".

 

גם גברים אוגרים?

"ברור. בעיקר נעליים, בשמים".

 

בגדים עם אטיקטים בארון. צילום: אמיליה סידור בתים ()
בגדים עם אטיקטים בארון. צילום: אמיליה סידור בתים

 

3. קונים לילדים בלי הפסקה

כשלמכורי הקניות נולד ילד - פוקוס הבזבוזים עובר אליו. לבני הזוג א' ו-ל' מהשרון, יש ילד בן שלוש וחצי שמחזיק ב-15 זוגות נעליים, ובמדפים מלאים בעשרות סוגים של מכוניות צעצוע. הוא "נוהג" באוטו ממונע ו"מתישהו נקנה לו הובר בורד", אומר האבא. לאחותו בת השנתיים יש מאות מדבקות, עשרות חבילות של צבעים מכל הסוגים ושני ארונות של בגדים. על הקניות אמונה בעיקר האמא, מכורה לקניות אונליין, שקונה פחות לעצמה וככה ממתנת את ההוצאות, אבל גם אבא אוהב להפתיע עם צ'ופרים. "כל יום אני קונה להם משהו. זאת מחלה". 

הבית קטן מלהכיל את הצעצועים. צילום: אמיליה סידור בתים ()
הבית קטן מלהכיל את הצעצועים. צילום: אמיליה סידור בתים

בית אחרי סידור. צילום: אמיליה צילום בתים ()
בית אחרי סידור. צילום: אמיליה צילום בתים

 

4. מעולם לא לבשתי - כי אני רוצה שזה יישאר חדש

רבים קונים לפעמים בגד ולא לובשים אותו לעולם, אבל יש אנשים שחוששים ללבוש בגד חדש שרכשו, פן ייהרס ויתבלה. מאיה קונה שני פריטים זהים מרוב הבגדים שהיא רוכשת. גם פריטים לבית נקנים לפעמים - פעמיים. "אני קונה באופן הזה כשמדובר בפריטים לא יקרים מאוד, אבל שימושיים ויפים לטעמי, אבל לעיתים אני קונה ככה גם פריטים יקרים - מצעים למשל.

 

"לפעמים אני אומרת למוכרות: 'תארזי לי את השני למתנה', כדי שזה לא ייראה מוזר. יש לי פריטים כמו אגרטלים שעדיין נמצאים באריזת מתנה, כי זה נשמר ככה יותר טוב. יש לי ארון מיוחד לפריטים כאלה. יש אביזרים כמו נעליים, שאין לי כסף לקנות מהם שני זוגות, אז אני יכולה לקנות זוג אחד ולעולם לא לנעול אותו - מהפחד שהוא ייהרס. למרות שזה נשמע מוזר, אני מאוד מסודרת, כך שכל הקניות שלי מאופסנות לעילא, אני לא חיה בבלגן".

 

5. מכור לקניות של גאדג'טים אונליין

האינטרנט רק העצים את ההתמכרות לשופינג. זה אפיק מיוחד, מפתה ומסוכן, כי הוא זול, אבל הוא גורם לבזבזנות אדירה. "אני לא קונה בארץ כלום, הכל אונליין", מספר לנו אחד המכורים. "אין ספק שאני מגזים בזה, כי זה כל כך קל וכל כך זול. אני נמצא בכמה קבוצות פייסבוק ומכור להמלצות שם ואם יש ימים של מבצעים – אז זה בכלל שיגעון, אני לא יורד מהמחשב. הפקידה בדואר מכירה אותי".

 

קנית מוצרים שאתה לא צריך?

"ברור, המון כבלים - יש לי אוסף ענק של כבלי USB ו-HDMI שקניתי בגרושים, שואב אבק שולחני, כמה טבלטים, רמקול בצורת המבורגר, מעמד לסמארטפון שהופך אותו למצלמה, מזרקה לחצר וכרית פנימית לנעליים שמוסיפה סנטימטרים לגובה בלי שאחרים ישימו לב. רוב המוצרים האלה התגלו כמיותרים אבל בכל זאת השתמשתי ברובם לזמן מסוים, הכבלים ישמשו אותי בעתיד והעיקר: הם מאוד זולים. יש גם מוצרים שקניתי ואני משתמש בהם על בסיס קבוע. כמו שואב אבק ועניבות".

 

לא צריך אבל קונים כי זה מחו"ל וזה בזול. כיסוי צבעוני לאסלה ()
לא צריך אבל קונים כי זה מחו"ל וזה בזול. כיסוי צבעוני לאסלה

כמה זה יותר מדי? כבלים בעלי אקספרס ()
כמה זה יותר מדי? כבלים בעלי אקספרס

 

6. כשמגיעה החבילה מאסוס – מיד מזמינה שוב, ב-74 דולר כמובן

המקבילה של צובר הגאדג'טים, היא המכורה לרכישת אופנה אונליין. החבילה מאסוס זה חלום. כשהיא מגיעה את פותחת, מודדת ומיד נכנסת לאתר להזמין שוב. לפעמים עוד לפני שהחבילה יוצאת לדרך, את מזמינה שוב, כי את לא רוצה לשלם מסים, אז את מפצלת קנייה וזה ממכר, במיוחד בתקופת מבצע.

 

את קונה הרבה פריטים בזיל הזול, אבל בסוף החודש – זה עולה לך ביוקר: ההגבלה של ה-75 דולר (עד סכום זה אין דרישה לתשלום מסים) היא אסון בתחפושת של ברכה, כי זה גורם לך לקנות כל הזמן ב-75-70 דולר. כלומר זה יוצר תקרה שאת שואפת להגיע אליה, כדי לכאורה למקסם את הקנייה.

 

ד"ר ליאת הדר, חוקרת התנהגות צרכנים, טוענת שקנייה דרך האינטרנט ממכרת יותר, משום שתחושת ההפסד שגורם התשלום מופרדת מההנאה מהמוצר, שמועצמת גם מעצם ההמתנה לחבילה. "את מוציאה את הכסף וממתינה. הציפייה למוצר מהנה. ואז, כשאת מקבלת את המוצר, את רק נהנית מקבלתו, בלי לחוות את ההפסד הכספי. כלומר, תחושת ההנאה יותר גדולה בקנייה אונליין גם מעצם הציפייה וגם מעצם ההפרדה מהתשלום".

 

7. אספני תוויות (אטיקטים)

והנה תוצר לוואי של הסגידה לשופינג: יש אנשים שאוספים אטיקטים. התוויות של הבגדים, שרובנו ממהרים לקרוע ולהשליך, הן כמו גביעי ניצחון של שופינג שאנשים אוגרים בקופסא. זו הוכחה לעצמי: אני קונה בהרבה רשתות, אני קונה בחו"ל, אני קונה אונליין מחו"ל, אני קונה באותה רשת לאורך השנים והאטיקטים שלה משתנים, יש לי הרבה בגדים מחנויות מעניינות, זה בעצם סימן שקשה לי להיפרד מחוויית השופינג שלי, אז אני נוצרת אותה בקופסת אוצר. הבגדים הם לנצח חדשים, נקנים ברגע זה שוב ושוב, כי הנה, האטיקטים שלהם פה איתי.

 

8. מכורות לאיפור

עוד התמכרות קשה, היא ההתמכרות לקניית איפור אונליין. עד כדי כך, שקמה קבוצה חביבה בפייסבוק ששמה "קבוצת הגמילה מקניות איפור". נכתב שם: "מטרת הקבוצה היא לחסוך בכסף ובעלויות איפור. לא כולן חייבות להיות שותפות לפרויקט הגמילה, אבל לא יתאפשרו בקבוצה פוסטים של דרדור שלא לצורך. מוזמנות לשוחח על כך בפרטי".

 

קניות של איפור הפכו לדבר כל כך זמין, בזכות האתר הפולני, 'סטרוברי נט' ומגיפה של מותגי איפור שנמכרים בארץ, כך שבנות מחזיקות בביתן ערימות של מייק אפ ומניפה של גלוסים. לזה תוסיפו טרנדים כמו קונטור, פריימרים, ריסים מלאכותים ו"שיער חד קרן", שמצריכים קנייה של מוצרים מיוחדים וכן את כל היוטיובריות והיוטיוברים שמדריכים כיצד ליישם איפור על הפרצוף ולהיראות מדהים - וקיבלתם התמכרות.

"האתר הפולני". זה זול אז קונים עוד ועוד ()
"האתר הפולני". זה זול אז קונים עוד ועוד

 

 

9. חייב אייפון חדש

בעוד שמכורות האיפור חייבות לרכוש מוצר חדש שלא ניסו, מכורי הסלולר ינהרו אחר הדגם הכי חדש של אפל, סמסונג או LG. לא תמיד הדגם החדש (והיקר) מגיע לחנויות כשהדגם הקודם שברשותכם התבלה, ובכל זאת יתכן שתעמדו שעות בתור כדי לקנות אותו. ולמרות שיש מצלמות די טובות בסמארטפונים הוותיקים, אתם בכל זאת תקנו דגם חדש של מצלמה משוכללת באלפי שקלים וגם את הדגם החדש של מצלמת האקסטרים.

 

10. להיראות כמו קיילי, ג'יג'י וריהאנה

ובחזרה לאיפור, כדי לתאר תופעה שהתעצמה למימדים של גלקסיה – התשוקה לרכוש מה שנסיכות האינסטגרם לובשות / מציעות למכירה. הגרסה הגברית היא אולי כוכבי ספורט בינלאומיים, כמו רונאלדו.

 

מלכת האיפור של הבנות הצעירות היא קיילי ג'נר, אחותה למחצה של קים קרדשיאן ובתם של קריס וקייטלין ג'נר. בזכות כריזמת האינסטגרם והסנאפצ'ט שלה, היא הקימה חברה בשם קיילי קוסמטיקס.

ההתמכרות הגיעה לישראל ()
ההתמכרות הגיעה לישראל


קיילי, שמגדילה את שפתיה באמצעות "מילויים זמניים", היא הצלחה מסחררת (עד כה) במכירת שפתונים בעיקר. המוצרים שמשווקים תחת השם שלה, מיוצרים על-ידי חברת seedbeauty והם יקרים ממותגים אחרים שהחברה מייצרת עבורם, כי בנות מוכנות לשלם לא מעט על ערכות השפתיים של קיילי.

 

דרכי השיווק שלה הן ערמומיות וממכרות כמו סמים: היא מודיעה על צבעים חדשים או על ערכות מיוחדות באינסטגרם (יש לה 91.5 מיליון עוקבים נכון לרגעים אלה). האתר שלה מתמלא בסחורה בכמות מוגבלת ולרוב, תוך פחות משנייה, הכל עף ביעף. גם בארץ יש עדת מכורות לליפ קיטס של קיילי. "האתר של קיילי עושה משלוחים לארץ, כשהערכה מגיעה אלי הידיים שלי רועדות, אני חייבת כל מוצר שלה", מסבירה לנו מעריצה.

91.5 מיליון עוקבים באינסטגרם. קיילי ג'נר ()
91.5 מיליון עוקבים באינסטגרם. קיילי ג'נר

 

גם כוכבות מיוזיקלי (רשת חברתית לשיתוף קליפים של ליפ סינק ותנועות ריקוד) הן גורו של שופינג. כמו התאומות הגרמניות ליסה ולנה, הנהנות מ-18.4 מיליון עוקבים ואתר מכירות, או טופ מיוזריות ישראליות כמו אנה זק. נערות משתוקקות להיות כמותן, גם אם זה אומר לקנות בגדים של אדידס או קלווין קליין.

 

זו גם הסיבה שחברות כמו ריבוק ופומה מגייסות את ג'יג'י חדיד וקארה דלווין לפרסם דגמים שלהן ואת ריהאנה לעצב להן ליין שלם ובכך להפוך מותגים עבשים - לנחשקים.

ריהאנה לפומה בחנות פוט לוקר. הדגמים האלה נחטפים ()
ריהאנה לפומה בחנות פוט לוקר. הדגמים האלה נחטפים

 

הכיוון התהפך: הצרכנים הם אלה שבוחרים בפרסומת מרצונם

מנכ"ל דלתא ישראל, צביקה שווימר, שמחזיקה בזיכיון למותג פומה בישראל, מסביר על התופעה: "היום זה לא רק ווינדוו שופינג אלא גם אינסטגרם שופינג. אנשים נחשפים למובילי דעה מאוד גדולים, שבשילוב עם מוצר מסוים וטוב ויחד עם חשיפה מדהימה, יוצרים הד עולמי שההשפעה שלו עוברת בישראל, לונדון, ניו יורק והונג קונג באותו היום".

 

ואלה דגמים יותר נמכרים ורווחיים?

"בהחלט כן. דגמי הנעליים של ריהאנה והדגם שקארה מפרסמת, הם כל הזמן סולד אאוט. אלה נעליים שלא מצליחות להגיע למדפים. אנחנו רואים את זה בפוט לוקר, בחנויות של פומה".

 

לטענתו, ההתמכרות מגיעה קודם כל מהצרכן ואחר כך מאומצת על-ידי חברת הענק. "אנשים עוקבים אחרי הדמויות האלה לא כי הם חייבים, לא מכיוון שהם יושבים מול הטלוויזיה וצופים בפרסומות שלא הם בחרו בהן. פה הם בחרו לעקוב אחר דמות מסוימת כי הם דומים לה, או כי הם רוצים להיות דומים לה, מפני שהיא משקפת משהו מעולמם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים