שר הכלכלה מבקש הסברים מיבואני ג'ילט וקולגייט: מוכרים בישראל ביוקר
משרד הכלכלה השווה את מחירי ישראל למחירי מדינות שונות במוצרי טואלטיקה ומצא שהיבואנים מוכרים ביוקר. נציגי החברות דיפלומט, יוניליוור ושסטוביץ הוזמנו להסביר את הפערים, בדרך לשימוע. השר אלי כהן: "יבואנים מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים לטובת מחירים גבוהים. נדאג לשנות את כשלי השוק". גם בדיקת ynet העלתה: עדיין מאוד יקר פה
משרד הכלכלה הוציא היום (ג') בקשה להתייחסות ליבואנים הבלעדיים של מותגי טואלטיקה מובילים, על רקע פערים משמעותיים שנמצאו בבדיקה שערך, במסגרתה השווה בין מחירי ישראל למחירי חו"ל במותגי טיפוח. המשרד לא מסר את שמות היבואנים, אך ל-ynet נודע כי מדובר בשסטוביץ, דיפלומט ויוניליוור.
כתבות נוספות בערוץ הצרכנות
שסטוביץ מייבאת מותגים כמו קולגייט, פלמוליב, קרפרי, מרידול וספיד סטיק. דיפלומט היא המפיצה של מוצרי פרוקטר אנד גמבל בישראל, בין היתר ג'ילט, אריאל, אולווייז, הד אנד שולרדס, פייר ופמפרס. יוניליוור מוכרת בישראל את המותגים דאב, סיף, אקס, וזלין ורקסונה.
משרד הכלכלה והתעשייה מסר בהודעה לעיתונות כי הוא "פועל בשנים האחרונות לטובת הפחתת יוקר המחייה במשק באמצעות מגוון כלים ופעולות. במסגרת זו, ערך משרדנו בחודשים האחרונים סקירה השוואתית הבוחנת את רמת המחירים בישראל, לעומת מדינות שונות במוצרי טואלטיקה נבחרים. הסקירה נערכה במטרה לבחון את רמת המחירים בישראל במוצרי טואלטיקה וניקיון ולעמוד על פערי המחירים ומקורם.
"הסקירה ההשוואתית של מוצרי הטואלטיקה מבוססת על דוח נתוני נילסן הכולל את המחיר הממוצע ב-2016 של קטגוריות, מותגים ומוצרים ספציפיים ב-12 מדינות, מלבד ישראל. על מנת ליצור בסיס נתונים המאפשר השוואה בין המדינות, בוצעו התאמות בקובץ אשר כוללות: נטרול מע"מ, תקנון המחיר בישראל באופן שיכלול את נתוני הפארם וחישוב רמת המחיר ביחס לרמת התוצר לנפש בכל מדינה.
"תמונת המצב שהתקבלה מממצאי הבדיקה העלתה פערי מחירים משמעותיים במותגים שונים ביחס למדינות הנסקרות. נוכח הממצאים וטרם פרסומם המשרד הזמין את היבואנים הרשמיים להעביר את התייחסותם לפערים האמורים. התייחסות זו תהווה מצע לשימוע בעל פה".
בדיקה מהירה מעלה - שום דבר לא השתנה. יקר פה בעשרות עד מאות אחוזים
לאור ההודעה של משרד הכלכלה, בדקנו מחירי 3 מוצרים לעומת מחירי בריטניה. את מחירי ישראל מצאנו באתר השוואת המחירים פרייסז ואת מחירי בריטניה ב-mysupermarket.co.uk.
תחליב גוף נוטרוג'ינה לעור יבש 400 מ"ל, נמכר בישראל ב-44.80-29.90 שקל. בבריטניה הוא עולה 24.74-14.03 שקל. מכאן שישראל יקרה יותר מבריטניה: יש פער של 81% בין המחירים הגבוהים של המוצר בישראל ובבריטניה ושל 113% בין המחירים הנמוכים של המוצר בישראל ובבריטניה.
מחיר ג'ל גילוח גי'לט פיוז'ן 200 מ"ל בישראל עומד על 30.90-23.90 שקל ברשתות המזון. באילת אפשר למצוא אותו ב-20.90 שקל. בבריטניה הוא נמכר ב-19.6-9.35 שקל. כלומר ישראל יקרה בהרבה: יש פער של 58% בין המחירים הגבוהים ושל 156% בין המחירים הנמוכים בשתי הארצות.
סבון נוזלי של דאב 200 מ"ל נמכר בישראל ב-17.90-10.90 שקל. בבריטניה הוא נמכר ב-15.24-8 שקל. גם פה ישראל יקרה יותר. יש פער של 17% במחירים הגבוהים בהם נמכר המוצר בישראל ובבריטניה ושל 35% במחירים הנמוכים בהם נמכר המוצר בשתי המדינות.
המטרה: מספר יבואנים "רשמיים"
מאז המחאה החברתית התפרסמו עשרות כתבות שמוכיחות שמותגים מיובאים נמכרים פה ביוקר. בין היתר, הוגשה תביעה ייצוגית נגד דיפלומט בטענה כי היא מנצלת לרעה את כוחה המונופוליסטי כדי לקבוע מחיר מופרז ולא הוגן של סכיני הגילוח ג'ילט. האקסיומה שייבוא תמיד מביא להורדת מחירים הוכחה כלא נכונה כשהייבוא מרוכז בידי יבואנים בלעדיים. יחד עם זאת, ייבוא מקביל הצליח להוריד מחירים רק באופן זמני, שכן הספק הרשמי חסום ליבואנים נוספים משום שבישראל שולטת שיטת ה"יבואן הבלעדי". מטרת המשרד היא להביא לכך שיהיו מספר יבואנים למותגים, שיוכלו לייבא מהיצרנית בחו"ל באופן רשמי ולא להסתמך על מלאים אקראיים.
דיויד גילה, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, פרסם חוות דעת לפיה פער הגבוה ב-20% מעלות הייצור של המוצר לעומת מחיר המכירה שלו, מהווה לטעמו אינדיקציה לכך שמדובר במחיר מופרז שגובה מונופול.
עוד בערוץ הצרכנות: הצצה לסניף זארה הום בקניון גינדי