משרד החקלאות השיק אפליקציית מחירי פירות וירקות
מדובר במחירים סיטוניים של 160 פירות וירקות, כלומר המחירים בהם המשווקים מוכרים לקמעונאים, כך שאין פה סיוע אמיתי לצרכנים. במשרד טוענים שמדובר בסקר מחירים חדש ומקיף יותר מאי פעם ובחודשים הקרובים - יוכנסו לאפליקציה גם מחירים לצרכן
משרד החקלאות השיק סקר מחירים יומי חדש למחירי פירות וירקות, שנקרא "מחירי תוצרת הארץ ". הסקר נגיש באפליקציה (אייטיונס וגוגל פליי ) ובאתר אינטרנט. במשרד טוענים, כי הסקר "יאפשר יותר שקיפות במחירי התוצרת החקלאית, ויוכל לסייע לחקלאים בקבלת תמורה הוגנת ליבולם. להערכת המשרד, השקיפות במחירים תגביר את התחרות ובכך תסייע בהבטחת מחירים מאוזנים והוגנים יותר לאורך שרשרת השיווק", כך נמסר.
יותר מגוון - אבל עדיין לא רלוונטי לצרכן
כרגע אין פה בשורה לצרכנים, שכן המחירים הם מחירי המשווקים. החקלאים מוכרים את הסחורה למשווקים הסיטונאים ואלו מוכרים אותה לקמעונאים (רשתות שיווק, ירקנים וכדומה). במשרד טוענים שבחודשים הקרובים יוכנסו לאפליקציה גם מחירים לצרכן.
עד כה אתר משרד החקלאות הציג (וממשיך להציג) סקר מחירים מצומצם יותר שערך, וגם מועצת הצמחים מציגה סקר מחירים סיטונאיים משלה. הסקרים האלה מצומצמים מבחינת מגוון (למשל: אין בהם מחירי תפוח פינק ליידי) ומבחינת נקודות המכירה. כמו כן הם לא נערכו בכלים סטטיסטיים, כמו הסקר החדש. בנוסף הם נערכו לכאורה בשיתוף גורמים בעלי עניין, שכן על בסיס סקרים אלה נערכות עסקאות בשוק.
לגבי המחירים לצרכן - צרכנים יכולים להתעדכן בהם באפליקציות כמו פרייסז ומיי סופרמרקט.
ממשרד החקלאות נמסר, כי "הסקר, שנעשה בשיתוף חברת תוצרת הארץ - שוק סיטוני לישראל בע"מ, (חברה ממשלתית בבעלות משרדי החקלאות והאוצר), מעדכן בכל יום את המחירים הסיטוניים של כ-160 פירות וירקות בשתי רמות איכות.
"הסקר, שיהיה נגיש באפליקציה ובאתר, הינו חלק מאסטרטגיית המשרד להגברת השקיפות, גם בתחום מחירי העסקאות לפירות וירקות טריים. הוא מתבסס על שיטה סטטיסטית שנבנתה על ידי חברת דיאלוג בהובלת פרופסור קמיל פוקס, ונבחנה ואושרה על ידי מומחי משרד החקלאות מהחטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה. הסקר, יחד עם מעקב המשרד אחר מחירי הצרכן (באמצעות סטורנקסט), נותן מדד להערכת פער התיווך הקמעוני.
"המחירים זמינים הן באפליקציה לטלפון הנייד בחנות האפליקציות לאנדרואיד, לאייפון, והן באתר האינטרנט של חברת תוצרת הארץ - שוק סיטוני לישראל בע"מ. האפליקציה מאפשרת למשתמש לחפש בעזרת מנוע חיפוש את המחירים הרלוונטיים, לסנן ולמיין את הנדרש, ולעקוב אחר עליות וירידות המחירים באמצעות גרפים סטטיסטיים.
"הנתונים מתעדכנים מידי יום החל מהשעה 06:00 בבוקר במקטע הסיטוני, ומתבססים על כ-600 תצפיות מידי יום, שנעשות בשיתוף פעולה עם כ-85% מהסיטונאים בשוק הסיטוני בצריפין. בנוסף, האפליקציה החדשה תסייע במתן התראות עבור שינויים במחירי הפירות והירקות הטריים אותם יבחר המשתמש כמשמעותיים עבורו.
"הנתונים והמידע, הזמינים ומעודכנים באפליקציה ובאתר, מתבססים על סקירה הכוללת תשאול בעל פה של הסיטונאים בשוק, לצד מערך משוכלל של תיקוף ובקרת איכות, בין היתר, באמצעות בחינת קבלות של עסקאות המבוצעות בפועל בשוק הסיטוני, ובכך תייעל ותשכלל את בדיקת המחירים הסיטוניים באופן יומיומי ומדויק.
"מהלך זה מצטרף למהלכים אחרונים של המשרד לטיפול במקטעים השונים בשרשרת מחירי הפירות והירקות בישראל. לאחרונה חתם שר החקלאות, אורי אריאל, על צו המחייב את רשתות השיווק והסיטונאים למסור דו"חות כספיים המפרטים את נתוני רכישה ומכירה של פירות וירקות.
במסגרת הצו יידרשו רשתות השיווק והסיטונאים הגדולים לדווח בפרקי זמן קבועים הן על קביעת מחירי הפירות והירקות בשוק והן על הרווח מהמכירות, כחלק מהמעקב והפיקוח שרוצה המשרד להכיל על רשתות השיווק, במטרה להפחית את ההוצאות של הצרכן על ירקות ופירות טריים, לצד חיזוק החקלאים לקבל מחיר הוגן לעמלם".