לקוח תמי 4: סירבו לשלוח מתקין לביתי בירושלים כי אני ערבי
בילאל עבדאללה טוען כי ביקש לקבוע התקנה בבית צפאפא שבדרום ירושלים, אך כשהמתקין גילה את כתובתו הוא סירב להגיע כי "זה מזרח ירושלים". המתקין: "אנחנו מגיעים לכל מקום". שטראוס מים: "על פניו מדובר במקרה חמור מאוד שסותר את מדיניות החברה"
חוויית שירות לא נעימה בתמי 4: בילאל עבדאללה, לקוח של החברה, ביקש לקבוע התקנה בשכונת בית צפאפא שבדרום ירושלים. לטענתו המתקין סירב להגיע והחברה התחמקה מלקבוע לו התקנה חלופית.
"לפני כמה ימים החלטתי להזמין בר מים - תמי 4, בתיאום עם הנציגה נקבעה התקנה לתאריך 21 ביוני", סיפר עבדאללה, "באותה שיחה הנציגה לא הצליחה להזין את שם הרחוב, לכן היא שאלה אותי אלו רחובות נוספים יש באזור והחליטה להכניס את הכתובת של אגודת הספורט מלחה, שרחוקה ממני כמה מאות מטרים.
"בתאריך המיועד התקשר מתקין בשם ישראל וגילה שהלקוח ערבי. הוא פשוט החליט שמדובר בהתקנה במזרח ירושלים ושהוא לא יוכל להגיע. לאחר כמה שיחות ונסיונות להסביר לחברת תמי 4 שלא מדובר במזרח ירושלים, אלא בבית צפאפא, שאני צמוד לרחובות דב יוסף, מנחם בגין, דוד בנבנישתי - הם בכל זאת לא רצו להגיע כי כנראה המתקין לא הסכים להגיע ללקוח שהוא ערבי".
הוא אמר לך מפורשות שהוא לא יגיע כי אתה ערבי או כיוון שזו שכונה ערבית?
"לא, הוא לא אמר לי את זה מפורשות, אבל הנציגה אמרה לי שאי אפשר להגיע לשם והבנתי למה, זה היה די ברור למה, זה השתמע מדבריה. למרות שניסיתי להשיג את המתקין בטלפון הפרטי שממנו הוא התקשר בכדי לנסות להסביר לו שלא מדובר במזרח ירושלים, הוא לא טרח לענות לשיחה שלי. לפי דעתי זהי עבירה על חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים סעיף 4 א1: 'לא יפלה באספקת המוצר מחמת מקום מגורים'".
נציגת שירות: למזרח ירושלים משתדלים לשלוח מתקינים דוברי ערבית
פנינו למתקין המדובר, ישראל, שכן הלקוח שמר את מספר הטלפון שלו, והוא אמר ל-ynet: "אין לי מושג במה מדובר. כולם מגיעים אצלנו לכל מקום. עכשיו הייתי בבית צפאפא".
לדברי הלקוח, הוא הגיש תלונה גם למועצה הישראלית לצרכנות. במקביל, מנהלת שירות בתמי 4 אמרה לו לטענתו כי אינה יכולה לעשות דבר בנדון, ושהוא יכול לתאם התקנה ביום אחר, ואז יגיע אליו מתקין מהמגזר הערבי, מה שהעליב אותו מאוד.
נציגת שירות בחברה שלא קשורה למקרה אמרה ל-ynet שיתכן שהיה פה מקרה חמור, אך יתכן גם שהמתקין לא היה יכול להגיע כי הכתובת שונתה במפתיע, שלא באשמת הלקוח.
לדברי אותה נציגה לא נהוגה בחברה חלוקת מתקינים לפי מגזרים, כלומר מתקינים ערבים מגיעים גם לבתי יהודים ולהיפך, עם חריגים מסויימים. יתכן שהנציגה שייכה את בית צפאפא בטעות למזרח ירושלים, הסבירה נציגית השירות. לדבריה, בחברה משתדלים לשלוח למזרח ירושלים מתקינים דוברי ערבית כדי להקל על הלקוחות שלא תמיד מדברים עברית - וזה עשוי להיות מקור הטעות. הנציגה הוסיפה, כי ספק אם מדובר בגזענות או בחשש להגיע לבית צפאפא, אבל כך או כך הלקוח קיבל שירות רע מאוד.
המתלונן: אני אח במקצועי ומטפל גם בדתיים ובחיילים
ההסברים לא שכנעו עבדאללה, שאמר ל-ynet: "זה עצוב מאוד מה שקרה כאן ובושה לכל החברה הזאת. אני אזרח מדינת ישראל, ומשרת את אזרחיה מלב לבי ללא הבדל גזע, מין, שפה, לאום, דת, השקפה פוליטית ואידאולוגיה.
"הנני רואה במקרה זה מקרה חמור שלא אמור לקרות במדינת כל אזרחיה. אני אח חדר ניתוח במקצועי, נותן מכל הלב גם לדתיים, ערבים, לאלה שבאים מעזה, ממזרח ירושלים, גם להומואים גם ללסביות. במקצוע שלי לא אכפת לך, אתה מטפל בכולם. אני עובד בבית חולים וגם במרפאה שמטפלת רק בחיילים ומשקיע בהם ומטפל בכולם.
"הם יכלו לשמוע שאני מדבר עברית ברמת שפת אם, לא מגמגם כמו מישהו ממזרח ירושלים, אני ואשתי במקור בכלל מנצרת.
"בכלל לא מפחיד בבית צפאפא, אני מבין שיש מקומות במזרח ירושלים שמפחיד להיכנס אליהם, זה לא מקום כזה. נכנסים אלי חברים יהודים ערבים, אם המתקין היה מגיע הייתי אומר לו שאני מבטיח לו ביטחון 100%. עלי. יהודים באים למאפיות פה, אין פה מה לפחד, זה סמל של דו קיום בירושלים".
מנכ"ל המטה למאבק בגזענות, עו"ד נידאל עותמאן, אמר כי "מדובר באפליה אסורה במתן שירותים. החברות צריכים להתחיל לשלם על פרקטיקה פסולה זו. אנחנו נפעל באופן נחרץ לבטל מדיניות זו בתמי 4, וקוראים לציבור שלא לעבור לסדר היום לנוכח אפליה פסולה ואסורה זו".
אחרי פניית ynet נקבעה לעבדאללה התקנה עוד היום.
משטראוס מים נמסר בתגובה: "על פניו מדובר במקרה חמור מאוד שסותר את מדיניות החברה. אנחנו בקשר ישיר עם הלקוח ופתחנו בתחקיר מעמיק בנושא מיד עם קבלת המידע.
"שטראוס מים מטפלת מדי יום באלפי פניות של לקוחות, מכל חלקי החברה הישראלית ומכל רחבי הארץ, ומקפידה הקפדה יתרה על שירות איכותי, שוויוני ומכבד לכלל ציבור לקוחותיה, ובוודאי שמתנגדת לכל פעולה שפוגעת ברגשי לקוחותיה ומייצרת כל תחושה של אפליה. ברוח זו אנחנו גם מבצעים את התחקיר באירוע החריג המדובר".