איקאה פונה לדמוקרטיה: ליין מוצרים חדש לבית
ענקית הריהוט הודיעה על שינוי פילוסופיית השיווק ויצאה בקמפיין חדש לקראת יציאת ליין מוצרים חדש. במסגרת תערוכת רהיטים במאלמו, שבדיה, הרשת הודיעה על שיתוף פעולה עם מגוון אומנים, ושילוב הציבור הרחב בעיצוב הרהיטים החדשים. צפו בתמונות
חושבים פוליטי: ענקית הריהוט איקאה החליטה לאמץ לעצמה פילוסופיית שיווק חדשה תחת הכותרת עיצוב דמוקרטי. במסגרת ועידה בשם ימי העיצוב הדמוקרטיים ואירוח עיתונאים ולא מעט חובבי רהיטים בעיר מאלמו שבשוודיה. איקאה סיפקה הצצה למה ניתן יהיה לצפות ממנה בשנים הקרובות.
התערוכה הראתה איך הרשת שיתפה פעולה עם מגוון רחב של אומנים מתעשיות שונות, לקחה את חזונם ושילבה אותו עם יכולותיה ליצור מוצרים פשוטים וחכמים בו זמנית. בין המעצבים הייתה גם מעצבת האופנה השוודית ביה אייקרלונד (Bea Åkerlund) שתרמה את הסטייל והחוש האופנתי שלה ברהיטים החדשים.
"אני אוהבת דברים יפים. להלביש בן אדם, סלון או את כל הבית - הכל אותו קונספט", הסבירה אייקרלונד בעודה חובשת כובע מגבעת ענקי שמתפקד גם ככלי קיבול. "כחלק מהקולקציה שלי יצרתי כובע מגבעת שאפשר לשים בו בקבוק שמפניה, פירות או אפילו פרטי איפור. ממש רציתי לשחק עם ריהוט יכול להיות סוג של אופנה," היא אומרת, ומוסיפה שבין המוצרים שעיצבה יש מגוון של פריטים שלקוחים משני העולמות, כמו מנורה שנראית כמו ארנק.
אבל אם אתם לא מתלהבים מאקססוריז שהוסבו לרהיטים, פרויקט ה"עיצוב הדמוקרטי" של איקאה כולל גם את עבודתם של המעצב הבריטי טום דיקסון ו-75 סטודנטים לעיצוב שעיצבו ספה שמאפשרת לעשות שינויים מעבר לסתם שדרוגים קוסמטיים.
דיקסון מדמה את הספה לאייפון בו משתמשים יכולים להתקין אפליקציות על פי הצרכים וההעדפות שלהם. "אפשר למשל לחבר לספה גלגלים ולהוציא אותה החוצה למרפסת. היא עשויה מאלומיניום, כך שהיא לא סופגת, לא מחלידה ואיכותה נשארת גבוהה".
חלק מחזון העיצוב הדמוקרטי של איקאה הוא להתרחב מעבר לעבודה עם מעצבים, ולקבל רעיונות מהציבור הרחב על איך לנצל מרחבים קטנים בצורה הכי טובה. "בסופו של דבר אנחנו רוצים להגיע לכולם, כך שזאת הזמנה לעולם לבוא ולעבוד איתנו", אמרו ל-ynet קאייסה בנגסטון ומיקייל ידהולם מפרויקט שיתוף הפעולה של איקאה. "מי שמעוניין לקחת חלק בפרויקט מוזמן לבקר באתר שלנו ולהשתתף. לאנשים תהיה השפעה ישירה ויוכלו לפתח את הרעיונות אחד של השני". לדבריהם, הציבור יוכל להעלות רעיונות ולקבל פידבק מגולשים אחרים, ובכך לתרום לעיצובים העתידיים של איקאה.
עוד במסגרת המהפכה של הרשת, היא מנסה ליצור מוצרים איכותיים מחומרים חסכוניים וידידותיים לסביבה. לצורך כך, נוצר שיתוף פעולה עם האדריכל האפריקני עיסא דיאבאטה. בין עיצוביו ניתן לראות את שקיות המתנות החזקות שניתנו למשתתפי הוועידה שנוצרו מאריזות חטיפים ממוחזרות.
בין הגילויים החדשים, איקאה הודיעה כי היא מתכננת להיכנס לתחומים חדשים כמו ריחות, תיאורה וסאונד למסיבות ואפילו החלל החיצון. “יש לנו מעבדה קטנה בה אנחנו עורכים ניסויים", סיפרה ל-ynet אחת מהמעצבות הבכירות של איקאה, מריה אובריין. "בחרנו לעבוד עם ריחות כיוון שלעיתים בתהליך מעבר הדירה אנשים מרגישים קצת לא בטוחים לפני שהם מתרגלים לחלל החדש. ולכן התחלנו לחקור איך בית 'מריח' ומה אנחנו יכולים לעשות עם זה".
בכל הקשור לסאונד וצלילים, המעצב הראשי של איקאה, מרקוס אנגמן, סיפר כי "איקאה כבר מציעה למכירה את רוב הדברים שצריך בשביל מסיבה, וכעת אנחנו לוקחים את זה לשלב הבא וקולקצית הסאונד תציע דברים שבדרך כלל אין לנו בקטלוג של איקאה".
אנגמן מודה כי "עוד אין לנו את כל התשובות. לא הייתי רוצה שהתוצאה תהיה צפויה. בעבודה עם ריחות, למשל, לא הייתי רוצה שנצא עם נר ריחני פשוט. אני רוצה לעשות דברים שונים לגמרי. כשאנחנו מדברים עם אנשים על המשמעות של הבית ומה הם חושבים שחשוב לבית, הריח הוא אחד הדברים החשובים ביותר. ואם זה חשוב לצרכנים - זה חשוב לנו. אז אנחנו חושבים איך אפשר להוסיף ריח על מנת ליצור קשר רגשי עם הבית".
הכותב היה אורח של חברת איקאה בתערוכת העיצוב.