בעלי פוקס על אורבן אאוטפיטרס: "מקבל ים של הודעות, נפתח 18 חנויות, כולל ברחוב"
הראל ויזל טוען שלא ידע שאורבן ואנתרופולוג'י הם מותגים כה פופולריים בישראל. "קיבלתי 60 וואטסאפים בשעה. מעולם לא רדפו אחריי ככה בעלי קניונים". 3-2 החנויות הראשונות ייפתחו במרס 2018, וייפתחו גם חנויות רחוב. עוד קודם לכן, פריטים יימכרו באתר האינטרנט של הקבוצה שיושק כנראה בנובמבר
"אני מקבל המון סמסים, הוואטסאפ הורג אותי. 60 וואטסאפים בשעה, כולל בעלי קניונים. אני מקבל הודעות מהורים של ילדים בני 18-17 אנו רוצים שתסדר לנו עבודה כבר עכשיו אחרי הצבא באורבן".
"כשאני שואל: בן כמה הילד, עונים לי: 'הוא מתגייס עכשיו. תבטיח לנו שהוא יעבוד שם'. הילדים שלי עצמי שואלים: 'אבא מתי החנות הראשונה נפתחת, החברים לוחצים, רוצים לדעת'. אנשים מתחום עיצוב הבית כותבים לי שהם מכורים לאנתרופולוג'י. מה זה? לא הערכתי שזה ככה. לא ייאמן", כך מספר ל-ynet הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים של קבוצת פוקס (FOX), בעקבות ההודעה שכשיו זה סופי: אורבן אאוטיטרס (URBAN OUTFITTERS) מגיעה ארצה, יחד עם אחיותיה, הרשתות אנתרופולוג'י (ANTHROPOLOGIE) ופרי פיפל (FREE PEOPLE).
ויזל לא צפה את מבול התגובות להגעתה הסופית ארצה של אחת הרשתות הכי נחשקות על-ידי ישראלים חובבי שופינג, לצד יוניקלו. "זה חדש לי", הוא טוען. ויזל השיג זיכיון ל-10 שנים, באמצעות חברת בת שפוקס תחזיק בה 80% וסקאל 10%.
"הקניונים רודפים אחרינו, יהיה מרחק גדול בין חנות לחנות. לאורבן נוסעים במיוחד"
חנות ראשונה של אורבן אאוטפיטרס בישראל, כך מגלה ויזל, תיפתח בארץ במרס 2018. לצידה ייפתחו גם חנויות של הרשתות אנתרופולוג'י ופרי פיפל. כפי שנהוג בפוקס, תהיה פתיחה בו זמנית של 3-2 חנויות. המיקומים של החנויות הראשונות, ייסגרו בשבוע הקרוב.
"אני מדבר כבר חודש עם הקניונים", אמר ל-ynet. "פרסמנו שאנחנו במשא ומתן מתקדם לפני חודש כדי שנוכל להתחיל לדבר עם קניונים. יש לנו המון המון הצעות. אף פעם לא רדפו אחרינו כמו שרודפים עם אורבן ואנתרופולוג'י. לא נתקלתי בכזה דבר. זה גם כי הם יודעים שלא יהיו הרבה חנויות. זה לא הולך להיות בכל קניון במדינת ישראל. יהיו 18 חנויות אורבן, 5-4 אנתרופולוג'י וכמה פרי פיפל, 4-3 במקומות הכי הכי מדויקים ויהיה מרחק גדול בין חנות לחנות. לאורבן הרי נוסעים במיוחד".
אתה לא רוצה קניבליזציה בין החנויות ומותג שיהפוך נדוש.
"בדיוק".
איפה תיפתח החנות הראשונה?
"בשבוע הבא נחליט איפה תיפתח החנות הראשונה. יש לנו מלא הצעות. יש לנו הצעות בגינדי TLV, בדיזנגוף סנטר, בעזריאלי, ברמת אביב. נציגי החברה היו פה כבר 3 פעמים ועוד שבועיים הם יגיעו שוב לאשר לוקיישנים".
יש מקום בקניונים לחנויות של אורבן?
"תאמיני לי. בואי נאמר שכשהקניונים רוצים הם מזיזים, הם מעלים, הם מביאים, הם מוציאים".
החנויות בחו"ל מאוד גדולות.
"בארץ נפתח חנויות של 600 מ"ר לאורבן ו-200 מ"ר לפרי פיפל. גם פה, כמו בחו"ל, יהיו חנויות עם קומות".
תפתחו גם חנויות ברחוב? אורבן אאוטפיטרס ידועה בחנויות הרחוב שלה וכך גם אנתרופולוג'י.
"כן, גם זה נפתח. יש לנו כמה הצעות לחנויות רחוב מדהימות, הצעות לקחת בניין באבן גבירול, בניין ברוטשילד. נחליט בשבוע הבא. רוטשילד זו יכולה להיות יציאה".
באלו עוד ערים תפתחו?
"באילת, זה ברור לנו ויש עוד מספר ערים, אנחנו כרגע לא רוצים לחשוף".
איפה תפתחו חנויות של פרי פיפל ואנתרופולוג'י?
"פרי פיפל מאוד מתאים לגינדי, רמת אביב וממילא. אנתרופולוג'י מתאים להרבה קניונים, אבל כאלה שפחות פונים לבני נוער. קניונים שמעריכים לייף סטייל לבית, איכות. יותר מתוחכמים".
המצב בקניונים לא מדאיג אותך? היתה התנפלות על דקתלון, קונים המון מחו"ל דרך האינטרנט ולכאורה בקניונים יש דעיכה.
"הכל שטויות".
בקרוב: אורבן באתר האינטרנט החדש של הקבוצה?
קשה לכם להמתין עד מרס 2018? עוד קודם לכן, פריטים של מותגי קבוצת אורבן יימכרו באתר האינטרנט החדש והמכירתי של קבוצת פוקס: טרמינל שמו. לא ברור כמה פריטים ואלו.
"האתר עוד כמה ימים באוויר, כפיילוט", הוא אומר. "התחלנו פיילוטים לעובדים לעובדי האתר. הכל עובד כמו שצריך ואוטוטו עוד שבוע שבועיים, נרחיב את הפיילוט ל-7,000 עובדי הקבוצה ובנובמבר האתר כנראה ייפתח למדינת ישראל".
לא רציתם להשיק את האתר לפני החגים?
"לא, לפני החג לא יהיו אורבן ואנתרופולוג'י באתר".
האם המחירים של אורבן אאוטפיטרס יהיו גבוהים יותר בישראל?
"לא. אני לא רואה בעיה למכור במחירי חו"ל ואין שום סיבה שאורבן יהיה יקר יותר בארץ".
אתה מביא את המותגים של אורבן לארץ כשהם כבר לא בשיא כוחם.
"המצב של הקבוצה עדיין מדהים".
יש לכם המון מותגים בקבוצה (בין היתר, פוקס, פוקס הום, אמריקן איגל, מנגו, דה צ'ילדרנס פלייס, סאקס, ללין, נייקי, בליבונג, צ'ארלס אנד קית' המדשדשת ופוט לוקר). לא קשה לנהל כל כך הרבה מותגים?
"נו אז? יש לי מנהלים מוצלחים. לפוט לוקר פתחנו 12 חנויות ב-12 שבועות ואנחנו ממשיכים באותו קצב: כל שבוע פותחים חנות".
דקתלון מפחידה אתכם?
"אין קשר בין דקתלון לפוט לוקר. שום השפעה".
מותג אהוב על צעירים ויודעי חן
אורבן אאוטפיטרס הוא אחד המותגים האהובים על תיירים ישראלים, למרות מחירים לא נמוכים. בעבר ניסתה קבוצת סקאל הולדינגס להביא את המותג לארץ. מדובר במותג היפסטרי של אופנת נשים, גברים, מוצרי טיפוח ואביזרים לבית, הנמכר בכ-200 חנויות ברחבי העולם. אורבן, שהוקמה ב-1970 והמטה שלה נמצא בפילדלפיה, מפעילה מאות חנויות ו-1,400 נקודות מכירה ברחבי העולם.
למרות שצעירים ישראלים מחבבים מאוד את המותג, הוא לא מאוד ידוע בכלל האוכלוסייה. בסקר שנערך לאחרונה על ידי גיאוקרטוגרפיה עולה ש-47.3% מתוך 400 הנשאלים לא הכירו את המותג. 40.3% מהמשתתפים בסקר אמרו שמכירים, אך לא רכשו ו-12.4% ענו שמכירים ורכשו. עם זאת, 58% אמרו שהיו מבקרים בחנות של המותג לו הייתה נפתחת בישראל, ולמעלה מ-70% אמרו שגם היו קונים בה.
אנרופולוג'י הוא מותג אופנה המציע מגוון הלבשה, תכשיטים, ריהוט לבית ומוצרי טיפוח ועיצוב, הנמכר במעל 200 חנויות בעולם (מתוכן כ-13 חנויות באירופה). גם מחירי מותג זה נחשבים לגבוהים, אפילו יותר ממחירי אורבן אאוטפיטרס, אך הוא חביב על חובבי סגנון אישי ועיצוב חלונות הראווה שלו נחשב ליצירתי במיוחד.
שני המותגים, אורבן ואנתרופולוג'י, יתחרו לא רק בשוק האופנה, אלא גם ברשתות שמוכרות פריטים מעוצבים לבית. בעוד שבאורבן הפריטים מעוצבים לעיתים קרובות בסגנון היפסטרי הומוריסטי, אנתרופולוג'י מציעה סגנון יותר בוהמייני עם דגש על מִחזוּר. לאורבן יש גם תת רשת שמתמקדת רק בפריטים לבית.
Free People הוא מותג אופנה שיקי לנשים המפעיל כ-125 חנויות בארה"ב וקנדה ונמכר במעל 1,400 נקודות מכירה ברחבי העולם. הוא מאופיין בעיצוב נשי מאוד ומציע גם מוצרי טיפוח. האתר הבינלאומי שלו עורך משלוחים לישראל. גם פה - המחירים לא נמוכים (כרגע, חברת 911 היא היבואנית הרשמית והבלעדית של של המותג free people והוא נמכר ברשת סטורי ובאתר ובחנויות נוספות ברחבי הארץ).
בארה"ב: שחיקה במכירות
אורבן מגיעה לישראל בתקופה פחות זוהרת בעידן קמעונאות האופנה. כמו רשתות רבות בארה"ב, אורבן סובלת מהמשבר שפוקד את ענף הקמעונאות שם, בין היתר בשל התגברות המכירות אונליין והתרוקנות הקניונים וכן בשל אובדן עניין של הלקוחות במוצגים ותיקים.
ברבעון השני של השנה, המכירות של שלושת מותגי החברה נפלו ב-4.9% בחנויות זהות (חנויות שפתוחות מעל לשנה) - הנפילה הגדולה ב-7 השנים האחרונות, לפי בלומברג. רק באורבן אאוטפיטרס, הירידה במכירות בחנויות זהות הגיעה ל-7.9%. אצל אחותה הבוהמיינית אנתרופולוג'י, הירידה הגיעה לכ-4%. המכירות של פרי פיפל - דווקא עלו.
סך הכל, הקבוצה הציגה ירידה של 2% במכירות ל-873 מיליון דולר. חיסולי מלאי ומבצעים רצחניים פגעו בשולי הרווח שלה. הקהל שלה - צעירים בעיקר - קונה יותר ויותר אונליין. הרשת ממשיכה לפנות לקהל יעד זה. לאחרונה למשל, יזמה שת"פ עם להקת היים.
לפי הפייננשל טיימס, בקבוצה הודו כי אנתרופולוג'י כשלה בקולקציות שלה השנה, שכן הן לא הצליחו לחולל מכירות בקרב הצרכנים, למרות שזו עדיין החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה. למרות כל זאת, מניות החברה, שירדו ב-42% השנה, קפצו ביותר מ-13% אחרי שמשקיעים אמרו שהירידה במכירות נמוכה מהצפוי.