שתף קטע נבחר

לידיעת זארה ומנגו: אל על תייקר הובלה אווירית של מטענים מאירופה

החל מ-15 בנובמבר תייקר אל על את משלוחי מוצרי הצריכה שהיא מטיסה מאירופה בכ-7%. בשוק תוהים: "מחיר הדלק הסילוני לא עלה, הוצאות הביטחון לא השתנו, אין סיבה להעלות מחירים". חברת אופנה שמייבאת דרך אירופה: "נחרוק שיניים ולא נגלגל לצרכן". אל על: "לא מגיבים בנושא מדיניות מסחרית"

האם מהלך של אל על ייקר את מוצרי הצריכה? חברות השילוח שמשתמשות בשירותי ההובלה האווירית של אל על קיבלו אתמול (א') הודעה: "אנו מוצאים לנכון לעדכן את חברתך שמחירי ההובלה האווירית על מטוסי המטען מאירופה יתעדכנו החל מ-15 לנובמבר, כדלקמן: המשלוחים יעלו בכ-7%".

 

 (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)
(צילום: דני שדה)

 

מבירור עולה שמדובר במשלוחי יבוא בלבד (שאינו יבוא אישי) המוטסים במטוס המטען של אל על ולא במשלוחים שאל על מטיסה במטוסי נוסעים. כמו כן מדובר במחירי יבוא בלבד ולא במחירי ייצוא (מטוס המטען מייצא כיום בעיקר מוצרי חקלאות). המטוס מטיס משלוחים של מוצרי צריכה ממרכז המשלוחים בלייז' לישראל וכן משרת גם את ארה"ב, אך מחירי ארה"ב לא יעלו.

 

אל על מחזיקה ב-30% מתחום המטען האווירי בארץ, ומטוס המטען של אל על מהווה כ-12% מפעילות המטענים של אל על.

 

מהי הסיבה להתייקרות? אחד הגורמים בשוק אמר ל-ynet: "הדלק הסילוני לא ממש התייקר, הוצאות ביטחון לא השתנו. התחרות רק גוברת. לא ברור למה המחיר עלה ובשיעור שנחשב גבוה". גורם אחר אמר: "אין מקום במטוסים, כנראה שזו הסיבה לעליית המחיר". עוד גורם אמר: "טבעי שיעלו מחיר. בכל שנה מעלים מחיר, אבל זה אחד השווקים היחידים שגם מורידים אחרי תקופת השיא. אם לא יורידו מחירים אחרי תקופת השיא – זה כבר מעורר חשד".

 

ככל הנראה סיבת ההתייקרות היא כוונות לשיפור השירות ושדרוג התשתיות. החברה מטפלת בלוגיסטיקה באירופה, מסיעה את המשלוחים במשאיות, מטיסה אותם ומעבירה אותם בארץ לחברת שילוח שמשחררת את המשלוחים מהמכס ומובילה אותם יבשתית לנמעניהם. עם זאת, לא ברור למה דווקא השירות הספציפי הזה התייקר.

הבהלה למחירים הנמוכים (צילום: צחי שדה) (צילום: צחי שדה)
הבהלה למחירים הנמוכים(צילום: צחי שדה)
 

ההתייקרות רלוונטית גם למוצרי אלקטרוניקה וסלולר, אך בעיקר למוצרי הלבשה. חברות האופנה מחליפות היום קולקציות מדי שבוע והן סומכות על הובלה אווירית. חברות שמייבאות סחורה מאירופה, כדוגמת זארה, מנגו (אחוז קטן מהיבוא), פקטורי 54 וכל חברת אופנה שמייבאת סחורת הלבשה דרך אירופה, עלולות להיפגע, אם כי החברות הללו לא מסרו ל-ynet אם הן משתמשות בשירותי התובלה של אל על או בשירותי המתחרות שלה: קאל, טורקיש ואחרות. כמו כן, בחלק מהרשתות הללו, למשל H&M, רוב היבוא הוא דרך נמלי הים. 

  

כך או כך, עליית מחירים כזאת עלולה להשפיע על כל הגורמים בשרשרת היבוא ואף להתגלגל לצרכנים. יבואן בגדים אמר ל-ynet: "זו התייקרות בשיעור רב. זה חלק מהעלויות וכעת יהיו עלינו יותר עלויות. נחרוק שיניים ולא נגלגל את ההתייקרות לצרכן".

 

כי אתם לא יכולים. יש לכם הרבה תחרות מכיוון האינטרנט. 

"גם זו הסיבה. הצרכנים בישראל רגישים להעלאת מחיר. אם נעלה מחירים, זו תהיה בעיה".

 

מאל על נמסר בתגובה: "אל על אינה מגיבה בנושא מדיניותה המסחרית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: דוד רובינגר
מטוס אל על 747 400
צילום: דוד רובינגר
מומלצים