הקלות הייבוא בדרך? רפורמת התמרוקים מקודמת שוב
שרי הכלכלה והבריאות הגיעו להסכמות: יוסרו ההגבלות שמשרד הבריאות ביקש להטיל על ייבוא מקביל של משחות שיניים ומי פה. בנוסף, אפשר יהיה לייבא בחופשיות מסין וקוריאה, גם אם המוצרים לא משווקים באירופה או ארה"ב, אך לא כשמדובר במוצרים חדשים. התקנות יוגשו מחדש לכנסת עד 20 בנובמבר
מתגבשות הסכמות בתקנות רפורמת התמרוקים, שנועדה להקל על יבוא מוצרי איפור, קוסמטיקה, טואלטיקה והיגיינה אישית. שר הכלכלה אלי כהן ושר הבריאות יעקב ליצמן מתכוונים להגיש שוב את תקנות התמרוקים לכנסת והפעם - בשיתוף פעולה.
- משרדי הממשלה רבים, הצרכנים מפסידים - רפורמת התמרוקים בסכנת דחייה בשמים וסבונים מוצקים לא יהיו חלק מרפורמת התמרוקים - במשך שנתיים
- יבואנים: בקרוב לא נוכל לייבא לישראל איפור וקוסמטיקה מסין, דר' קוריאה וטורקיה
כניסתה לתוקף של הרפורמה התעכבה עד כה על רקע חילוקי דיעות שונים. במשרד הבריאות חששו שהיא מסכנת את שלום הציבור בשל הקלות בייבוא מוצרים כמו משחות שיניים. מנגד במשרד הכלכלה חששו שמשרד הבריאות יגביל מדי את חופש הייבוא וייפגע בכוונתה המקורית של הרפורמה - להוזיל את יוקר המחיה בישראל. עקב כך התקנות הוחזרו למשרדים לשם עבודה ניסוח מחודשת וחל עיכוב ביישומן.
הסכמות מרכזיות
ייבוא משחות שיניים, מוצרי תינוקות והגנה מפני השמש: השרים הסכימו כעת כי לא תוחמר רגולציית הייבוא של משחות שיניים ומי פה, כפי שדרש משרד הבריאות בעבר, על מנת להמשיך לעודד ייבוא מקביל (שאינו דרך היבואן הרשמי). הכוונה היא להשאיר מוצרים לתינוקות בלבד ברשימת המוצרים שלגביהם יוחמרו ההגבלות על ייבוא מקביל. בגרסה הקודמת, משרד הבריאות הטיל הגבלה מחמירה גם על ייבוא מקביל של מוצרים להגנה מפני השמש ומוצרי ננו (סוג של מוצרי קוסמטיקה).
חשיפת שרשרת האספקה: בתמרוקים מקור המוצר חשוב (במיוחד במקרה של ריקול - איסוף יזום בשל בעיה במוצר). האתגר הוא למצוא תחליף שייתן ביטחון לגבי מקור המוצר, ומצד שני יצמצם את מעורבות היצרן שלעתים לא מעוניין שיקשרו אותו לייבוא מקביל. כעת מסתמן כי ייבואן מקביל לא יהיה מחויב עוד להציג את שרשרת האספקה (המערכת המעורבת באספקת המוצר מהייצרן לצרכן). יתכן שהדגם שיוסכם עליו יהיה דומה לזה הקיים בעולם הרכב, שם מוטלת חובה על היצרן לספק מידע על כלי רכב מייצורו שנמכרים על-ידי ייבואן שאינו הייבואן הרשמי שלו.
ייבוא ממדינות לא מוכרות לייבוא: כמו כן, הוסכם כי ניתן יהיה להמשיך לייבא מוצרים ממדינות כמו סין, קוריאה וטורקיה שלא נכללות ברשימת "המדינות המוכרות לייבוא" של משרד הבריאות גם אם המוצרים נמכרים רק בישראל ולא נמכרים במדינות מוכרות כמדינות אירופה וארה"ב. כל זאת, בתנאי שמדובר בייבוא קיים. ייבוא חדש ממדינות אלה יהיה עדיין כרוך במכירת המוצר במדינה מוכרת, בניגוד לנהוג עד כה.
נציג אחראי יחזיק בתיק התמרוק?
התקנות ינוסחו מחדש עד ה-10 בנובמבר, אז יועברו לאישור משרד המשפטים. הן יוגשו לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת עד 20 בנובמבר. זאת אחרי שהמשרדים חטפו נזיפה מיו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) שטען כי "אין תיאום בין המשרדים" והתקנות הוחזרו מהכנסת למשרדים.
ההסכמות התגבשו אחרי שמשלחת מקצועית של משרדי הבריאות והכלכלה ביקרה בבריסל וניסחה מסמך הבנות. באיחוד האירופי יש הגבלות סחר שונות על ייבוא תמרוקים בתוך שטח האיחוד ומחוצה לו.
במשרדי הממשלה רוצים ליישם בארץ מודל אירופי של "נציג אחראי", לפיו למותגים מיובאים יהיה גורם שאחראי לתיק התמרוק, ויהיו לו סמכויות שונות. גורם זה לא יהיה חייב להיות נציג הייבואן הרשמי של המותג - הוא יוכל להיות נציג היצרנית או נציג חברה חיצונית בכלל. הנציג אמור לשמור על סודות מסחריים של כל יבואן, אך יהא מחויב לשמור את כל המידע על התמרוק הקשור לאותו מוצר. בנוסף, הוא זה שיגיש הצהרה למדינה בעניין התמרוק. יבואן מקביל לא יהיה חייב להחזיק בתיק תמרוק.
כמו כן, במשרדים מסכימים על התחברות למערכת התראות בינלאומית של תמרוקים, במטרה לקבל מידע מיידי על איסופים יזומים בחו"ל. בנושא, זה משרד הכלכלה החליט ללכת לקראת משרד הבריאות, למרות שהתנגד לכך מוקדם יותר.
הייבואנים הרשמיים מנפחים מחירים
היקף פעילות שוק מוצרי הטיפוח והתמרוקים מוערך בכ-8.6 מיליארד שקל. אמנם באירופה ובארה"ב יש מספר מועט של יצרני ענק, אולם קיים גם ייבוא מקביל משגשג (בשל גודל השוק) והמחירים נמוכים (גם בשל קרבה למקום הייצור). בישראל, השוק נשלט על-ידי היבואנים הגדולים של המותגים החזקים, כמו קולגייט, ג'ילט ויוניליוור. אלה גובים מחירים מנופחים מצרכנים.
בישראל מתקיים ייבוא מקביל, למשל במותגים כמו ג'ילט וקולגייט, אך יש קושי בייבוא מקביל שוטף, משום שהייבואן הרשמי לא מאפשר רישיונות ייבוא ליותר מנציג אחד בארץ. עקב כך על היבואנים המקבילים למצוא מקור אספקה קבוע של אחד המפיצים באירופה. בנוסף, עליהם להציג שרשרת אספקה במטרה להוכיח שהמוצר עומד בסטדרטים בריאותיים.
הייבואנים המקבילים התנגדו לתקנות בגרסתן הקודמת, משום שטענו כי אלה מטילות עליהם הגבלות בלתי מציאותיות שיביאו לתוצאה הפוכה מזו שמחפש משרד הכלכלה. ההתנגדות לתקנות באה גם מצד הייבואנים הרשמיים, שחששו מהטלת אחריות כבדה מדי על השוק, שכן המדינה מנסה להקל על הסחר בכך שהיא, בעצם, מפריטה אלמנטים משירותי הפיקוח על המוצרים.
ועד שייפתחו שערי הייבוא - טיפים לחגי הקניות של נובמבר. צפו: