עקב ייצוגית: בזק תיתן הטבה ב-1.7 מיליון ש'
לקוחות טענו שהחברה גבתה דמי תחזוקה שלא כדין עבור מכשירי טלפון מסוימים. הבקשה הובילה להסדר פשרה: שישה חודשי תחזוקה חינם
בעקבות בקשה לתביעה ייצוגית: בית המשפט המחוזי בלוד אישר לאחרונה הסדר פשרה בין "בזק"
לבין קבוצת לקוחות, שבמסגרתו העניקה החברה שישה חודשי תחזוקה חינם
למחזיקי מכשירי טלפון מסוג "טלכל", "זמיר" ו"עפרוני" – שניתנו להם עם התקנת קו טלפון. עוד הוסכם כי החברה תמשיך לספק את שירות התחזוקה רק למנויים שיביעו את רצונם בכך.
בתגובה טענה בזק שהיא גובה את דמי התחזוקה כדין, ומדובר בטלפונים המצויים בשימוש של מנויים רבים.
ההליך בשנה שעברה, כאשר שני לקוחות של בזק הגישו בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגדה. הם טענו שהחברה חייבה לקוחות שלא כדין בגין שירות תחזוקה עבור מכשירי טלפון מסוג "טלכל", בסך של 4.35 שקלים בחודש. לדברי המבקשים, מדובר בחיוב סרק שכן מכשירי "טלכל" יוצרו עד שנות ה-90 של המאה הקודמת, אינם משווקים יותר ואינם בשימוש. על כן הם ביקשו החזרת התשלומים עבור שירות התחזוקה במהלך שבע השנים שקדמו להגשת הבקשה.
דעה
סוף לתביעות הייצוגיות? ארון קבורה למאבק הצרכן
עו"ד דוד מזרחי
שרת המשפטים איילת שקד מקדמת הטלת אגרות גבוהות על מגישי תובענות ייצוגיות כדי לצמצם את הליכי הסרק. אבל היא פוגעת בכוחו של האזרח
בעקבות הבקשה התקיימו מגעים בין בזק לבין משרד התקשורת, ביחס לשירותי התחזוקה שאותם היא מספקת ללקוחותיה עבור מכשירי טלפון מסוג "טלכל", וכן עבור מכשירים נוספים מסוג "זמיר" ו"עפרוני". המגעים הסתיימו במתווה מוסכם, שלפיו בזק תמסור הודעה לכל לקוח המנוי על שירות התחזוקה, ובמסגרתה יתבקש הלקוח לעדכן את החברה אם הוא מעוניין להמשיך ולקבל את השירות בתמורה לתשלום חודשי קבוע.
עוד הוסכם שלכל הלקוחות (בין אם הודיעו ובין אם לא), תספק בזק תחזוקה למשך שישה חודשים, ללא תשלום. בעקבות זאת ביקשו הצדדים הסכם פשרה שכלל את המתווה, והשופט יחזקאל קינר נעתר לבקשתם לכלול בקבוצה גם את הלקוחות שחויבו בגין שירות תחזוקה עבור מכשירי הזמיר והעפרוני.
בפתח הכרעתו הוא הסביר שמדובר בהסדר מעט יוצא דופן, שכן הוא תוצאה של מתווה שהושג בין משרד התקשורת לבין בזק, ולא בין המבקשים לבין החברה. כמו כן, המתווה כבר בוצע, ומהווה מה שמוגדר "מעשה עשוי".
למרות המצב הבלתי-שגרתי, השופט קינר הגיע למסקנה שההסדר ראוי והוגן, והזכיר שמדובר בהטבה כספית משמעותית, שהוערכה על ידי הצדדים בכ-1.7 מיליון שקל. "בכך הייתה לתובענה חשיבות ציבורית בלתי מבוטלת, שהביאה תועלת לחברי הקבוצה", כתב.
הוא הוסיף תיקון אחד בנוגע לסעיף שלפיו הסכם הפשרה יהווה סילוק סופי ומוחלט של "כל עילה, תביעה או טענה של מי מחברי הקבוצה בגין ו/או בקשר לתובענה ו/או בקשת האישור". השופט קינר סבר שהגדרה זו רחבה ממה שמתיר חוק תובענות ייצוגיות, ויש לצמצם את העניין כך שההסדר יהווה סילוק של כל העילות הכלולות "בבקשת האישור בלבד".
כמו כן אושרו הסכומים שהצדדים הציעו כגמול למבקשים (18 אלף שקל) ושכר טרחת עו"ד בסך 180 אלף שקל. בסיום פסק הדין הורה השופט לצדדים לפרסום על חשבון "בזק", הודעה בדבר אישור ההסדר בשני עיתונים יומיים.
- לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
- הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
- ב"כ המבקשים: עו"ד יחזקאל סיבק, עו"ד גלי עציון
- ב"כ המשיבה: עו"ד ניר אמודאי, עו"ד דמיטרי סופוניצקי
- עו"ד גיל בכר עוסק בדיני צרכנות ותיירות
- הכותב לא ייצג בתיק
מומלצים