שתף קטע נבחר

רשתות השיווק מתריעות: הצרכנים משלמים על הרגולציה

במכתב שנשלח לשר הכלכלה והתעשייה, עליו חתמו 7 מנהלי רשתות מזון מרכזיות, נטען בין היתר כי "כל הנטל המוטל על הרשתות מתגלגל בסופו של דבר לצרכנים, ומשפיע על יוקר המחייה באופן ישיר". עד היום, פנייה של הרשתות לגורמים הממשלתיים התבצעה דרך איגוד לשכות המסחר

מתארגנים למאבק: שבעה מנהלי רשתות שיווק מזון חתומים על מכתב שנשלח לפני מספר ימים לשר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, תחת הכותרת "הרגולציה חונקת את רשתות שיווק המזון". לטענת מנהלי הרשתות, "כל הנטל המוטל על הרשתות מתגלגל בסופו של דבר לפתחם של הצרכנים, ומשפיע על מחירי המוצרים ויוקר המחייה באופן ישיר".

 

על המכתב חתומים מנהלי הרשתות: שופרסל, רמי לוי שיווק השקמה, יינות ביתן, טיב טעם, מחסני השוק, קשת טעמים וסופר דוש. בלטו בהיעדרן: רשת ויקטורי ורשת יוחננוף.

 

עד היום, פנייה של הרשתות לגורמים הממשלתיים התבצעה דרך איגוד לשכות המסחר. כעת חל שינוי, כאשר מנהלי הרשתות - המתחרות זו בזו בימים כתיקונם - חתמו על הפנייה בשמם.

 

כמה זה עולה בחו"ל? מעתה תוכלו להשוות מחירים בין המוצרים

 

   (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

במכתב נמתחה ביקורת על השר, לפיה "בפגישות שקיימנו עמך במהלך שנת 2017, ציינת כי אתה רואה בנו שותפים מלאים להורדת יוקר המחייה. אנו בטוחים שהתכוונת לדבריך באופן מלא. למרות זאת, תמונת המצב רחוקה מלהיות מעודדת, וכרגע לא מדובר בשותפות אלא בהנחתות ובהוספה של הכבדות על הענף".

 

בכירי הרשתות מבקשים לקיים עם השר מפגש דחוף, בו יציגו בפניו הצעות אופרטיביות להורדת יוקר המחייה בישראל, שלא בדרך רגולטורית. עוד נכתב כי "גם אם כל הצעה רגולטורית נראית מוצדקת בפני עצמה, עד שלא תתקיים בדיקה מקיפה של הנטל שנושא בו הענף כבר היום, יש להקפיא כל רגולציה חדשה".

 

לטענת החתומים, "בעת האחרונה אנו נוכחים שהחקיקה וההתערבות הרגולטוריות חצו את מתחם המידתיות הסביר, ועלולים לפעול בסופו של דבר כנגד הצרכן. ענף רשתות המזון פועל בסביבה עמוסה לעייפה בחובות רגולטוריות, שבחלקן כרוכות בענישה ברובד הפלילי ובחלקן בהטלת עיצומים כספיים בסכומים גבוהים מאד".

 

במכתב מפורטות חלק מהחובות הרגולטוריות החלות על הרשתות כיום, וביניהן: חובת הצגת מחיר כולל על גבי כל מוצר, תקנות מחיר ליחידת מידה, תקנות ביטול עסקה, אכיפה מנהלתית – עיצומים כספיים, חוק הפיקדון על מכלי משקה, חוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה, תקנות בריאות הציבור (סימון תזונתי), הקצאת שטח מכירה ייעודי למוצרי מזון בפיקוח, חובת הצבת מכשירי שקילה וחובת דיווח על רווחיות במכירת לחם, חלב ומוצריו, ביצים ומלח.

 

לרשימה זו נוספה גם ההתייחסות לצו האחרון אשר נחתם בשבוע שעבר, ולפיו יש לחייב את הרשתות בהשוואת מחירים של מוצרי פארמה על ידי הצגת המחיר הממוצע בחו"ל.

 

כמו כן, פורטו החובות הרגולטוריות שעתידות לחול על הרשתות בעתיד הקרוב, וביניהן: חוק הגנת הצרכן (מכירה מיוחדת), התערבות רגולטורית להסדרת פערי כוח בשיווק פירות וירקות טריים, שינוי מערך הכשרות בארץ, פיקוח על תרכובות מזון לתינוקות, סימון תאריך ייצור ותפוגה עברי ופיצוי לדוגמה בשל אי אמת בפרסום.

 

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "הרגולציה הצרכנית שעודכנה בשנתיים האחרונות כללה בעיקר הסרת חסמים והפחתת הנטל הרגולטורי. בין הצעדים שעודכנו: חוק המזון, ביטול המכסים, פתיחת מכון התקנים לתחרות, הורדת מס ההכנסה ב-3.5% והורדת המע"מ באחוז, שכבר נכנסו לתוקפן, ותקנות התמרוקים שצפויות לעבור בקרוב.

 

"עדכונים אלו כבר מסייעים למטרות לשמן נועדו: הורדת חסמים וקידום התחרות, הגדלת מגוון המוצרים, שקיפות צרכנית והוזלת המחירים. רשתות המזון הן אכן שותפות למאבק ביוקר המחיה ובכפי שהיה בעבר, אנו ניפגש ונמשיך להסיר חסמים".

 

מנכ"ל רשת המרכולים ויקטורי, אייל רביד: "אנו פועלים בדרכנו מול השר ומשרדו, ולא עסוקים בעשייתם של אחרים".

 

מרשת יוחננוף לא התקבלה תגובה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים