הקמעונאים עותרים לבג"ץ בשל הפטור ממע"מ באינטרנט: "זה עוול ואבסורד"
מנכ"ל קסטרו, גבי רוטר, מגלה כי הרשת שוקלת למכור בעתיד לצרכנים ישירות מחו"ל. "ייתכן שאם היקפי המכירות יהיו מספיק גדולים נעדיף לשלוח ישירות מהמדינות בהן נמצא הייצור לצרכנים", הוא אומר. על הפטור ממע"מ ברכישות באינטרנט הוא אומר: "ששרי הכלכלה והאוצר יתקנו את העיוות הזה, המחירים בארץ נוחים מאוד"
המשבר המתמשך בענף האופנה גורם בימים האחרונים לקמעונאים ולתעשייני הטקסטיל לעבור לפסים אופרטיביים. בימים אלו הם נערכים לעתור לבג"ץ, נגד מה שהם מגדירים "האפליה לרעה באמצעות הפטור ממע"מ לצרכני אופנה באינטרנט, עד 75 דולר".
ברשתות האופנה בישראל, המע"מ שמגולגל לצרכן מייקר את הבגדים, והצרכנים שכבר מזמן התרגלו "למדוד עם העיניים" דרך מסך המחשב או הנייד, מעדיפים לרכוש את האאוטפיט שלהם באופן דיגיטלי ומדירים רגליהם מהחנויות המסורתיות.
הקמפיין של קסטרו: העולם עבר לדיגיטל
מנכ"ל קסטרו: "אם לא ארוויח כסף בחנות הפיזית - אסגור ואלך"
למאבק שותפים גם בעלי הקניונים ויצרני הטקסטיל. מאז קריסת הוניגמן, ערכו בעלים של רשתות אופנה שתי ישיבות חירום וכן ישיבה נוספת עם נציגי משרדי הכלכלה והאוצר. הישיבות הללו לטענתם העלו חרס, מה שהוביל לפנייה לבג"צ על "הפגיעה בחופש העיסוק". צעד נוסף הוא בדיקת אפשרויות להקמת מרכזים לוגיסטיים (מרלו"גים) בחו"ל, כדי לדלג על משוכת המע"מ ולשלוח לצרכנים את ההזמנות ישירות משם. הקמעונאים פנו גם לארגון הסחר העולמי, לקביעת מדיניות מיסוי בינלאומית.
"קבוצת פוקס בדקה בעבר אפשרות להקמת מרלו"ג בקפריסין", מאשר בכיר בענף שלקח חלק בבדיקה. "היא החליטה שזה יקר מדי עבורה וכעת היא בודקת אפשרות בירדן. חיפוש הקמעונאים אחר מרלו"גים בחו"ל אינו מהלך שעושים רק בתחום האופנה, אלא גם רשתות מזון שמייבאות ציוד אלקטרוניקה, כלי-בית, שמיכות ומצעים. הן ממילא מייצרות את הרוב בסין, אז כדי להיות מסוגלות למכור לצרכן הישראלי ישירות וללא מע"מ, הן יקימו מותג פרטי שייקרא בשם בינלאומי ויופץ תחילה בישראל ובהמשך זה בהחלט יכול להוות פתח לשווק למדינות נוספות".
קסטרו שוקל "מסלול עוקף מע"מ"
גבי רוטר, מנכ"ל משותף בקסטרו, מאשר בראיון ל-ynet מניו-יורק, שגם הוא אינו שולל בעתיד מכירה ישירות ממדינת הייצור אל הצרכנים ברחבי העולם. "אם ההיקפים יהיו מספיק גדולים, אז בוודאי שנעדיף לשלוח ישירות מהמדינות שבהן נמצא הייצור לצרכנים. כבר היום האתר שלנו בינלאומי ואנו מוכרים ל-98 מדינות בעולם. חבל שאם נותנים פטור ממע"מ על ייבוא אישי מחו"ל, שלא יתנו פטור ממע"מ על קניות בארץ. זה פשוט אידיוטי. למה להפלות לרעה את העסקים המקומיים ולסכן מקומות עבודה של עובדים בארץ? זה אבסורד. לעודד עסקים שמשלמים מסים פה בארץ זה כשל שוק, שהמנהיגות הכלכלית חייבת לטפל בו. איך הם צריכים לעשות זאת? אינני יודע, אבל כרגע נגרם נזק לא פרופורציונלי לעסקים בארץ, וחלקם לא מסוגלים לעמוד בו".
רוטר, אדם נינוח ומתון בדרך כלל, מסיר את הכפפות הפעם, כשעל הכוונת שלו ושל הקולגות מהענף נמצאים שר הכלכלה אלי כהן ושר האוצר משה כחלון. "חלק מהעסקים נפגעים כתוצאה מהפטור הזה, וזה פשוט עוול. אני פונה לשר האוצר ולשר הכלכלה המופקדים על העניין לתקן את העיוות הנורא הזה. הדבר משול לכך שמישהו משלנו יורה על כוחותינו. שיורידו את המע"מ בארץ, ויראו איך יוקר המחייה ירד".
"אני עכשיו בניו-יורק. אני רואה פה בדיוק את המחירים. המחירים בארץ היום נוחים מאוד. את המוצרים של מותגים כמונו אי אפשר למצוא במקומות אחרים יותר זול מאשר אצלנו. וגם כשאנחנו מוכרים באינטרנט לחו"ל, המחירים זהים לחלוטין לארץ".
"הצרכן בחנות נענש על בחירתו"
עורכי-הדין ד"ר ישראל לשם ועידן לרון, שמנסחים בימים אלו את העתירה לבג"ץ, ציינו במכתב התרעה ששלחו לאוצר כבר לפני כמה חודשים כי "צרכן ישראלי החפץ לרכוש מוצר מקמעונאי ישראלי למעשה נענש על בחירתו. 'משטר הפטורים' מעודד את הצרכן להעדיף לרכוש מוצרים מחו"ל. יתרה מכך, הוא מעודד את בעלי העסקים הישראליים להעביר את עסקיהם אל מעבר לים ולמכור לישראלים ממרכזי הפצה בחו"ל. בכל העולם קיימת מגמה ברורה לביטול הוראות פטור זה, רק במדינות מעטות תיש עדיין פטור שתקרתו גבוהה כמו בישראל".
מאז פגישתם עם נציגי האוצר, טוענים באיגוד לשכות המסחר כי לא קיבלו התייחסות לגבי הפגיעה בחופש העיסוק ובתחרות ההוגנת. רק בעקבות פניית ynet ביום ראשון השבוע למשרד האוצר בבקשה לתגובה, נשלח אתמול (ב') מרשות המסים וממשרד האוצר מכתב תגובה לאיגוד. במכתב נטען כי "מדיניות הפטור ממסים עד לסכום של 75 דולר, מעודדת את הייבוא האישי, שיהווה ערוץ תחרותי לייבוא המסחרי ויקטין את יוקר המחיה בישראל. מאידך, בקביעת רף הפטור יש להתחשב בשיקולים נוספים, ובהם שמירה על איזון מול הקמעונאות המקומית, כך שההשפעה הכוללת של המדיניות תהיה מאוזנת".
לבג"ץ צפויים להצטרף התאחדות בעלי המלאכה וארגון להב. "זה כבר לא רק מאבק של הרשתות, אלא הוא מתרחב והופך להיות של קמעונאים ויצרנים", אומר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. "אמנם הקמעונאים נמצאים בקו הראשון של החזית ולכן הם נפגעים מיידית, אך יש גם תעשיה ענפה של יצרנים שמייצרים לשוק המקומי. אין לי ספק שהאפליה הזו תבוטל, עוול לא כזה לא יכול להימשך עוד הרבה זמן. היסוד של חופש העיסוק הוא תחרות שווה. אם התחרות לא שווה, אין ערך לחוק היסוד הזה".
משרד האוצר ומשרד הכלכלה סירבו להתייחסות לטענות שהועלו.
הפגנת יצרני הטקסטיל נגד שר האוצר משה כחלון. צפו: