שתף קטע נבחר
 

5,000 דירות ראשונות בשטח שדה דב יועברו לתכנון מהיר

לקראת סיום פעילות התעופה בדצמבר הקרוב, מבקשים בממשלה להאיץ את תוכניות הבנייה בשדה ומעבירים חלק של 350 דונם לוועדה לתכנון מהיר. זאת בעקבות תיקון שאושר באוגוסט, המאפשר להעביר לוותמ"ל קרקע פרטית מרובת בעלים

צוות בראשות מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר, צפוי לדון היום (א') בהעברת חלק מתוכנית הבנייה בשדה דב אל הוועדה לתכנון מהיר (הוותמ"ל). זאת בעקבות התיקון לחוק התכנון והבנייה שאושר לאחרונה, המאפשר להעביר אל הוותמ"ל מתחמי קרקע פרטית מרובי בעלים. השדה מיועד להתפנות עד סוף 2018.

 

3 שנים לפעילות הוותמ"ל: רק 7 תוכניות יצאו לדרך

השגיאות התכנוניות שכולנו משלמים עליהן

 

התוכנית המיועדת להעברה לתכנון הוותמ"ל כוללת 4,840 דירות, בחלקו הדרום־מזרחי של שדה דב. במקביל, תמשיך המדינה לקדם את תוכנית המתאר לכלל הרובע, הכוללת 16 אלף דירות, בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז תל אביב.

 

התוכנית המתוכננת להישלח אל הוותמ"ל נקראת "מתחם אשכול". זו תוכנית מפורטת שמכוחה יהיה ניתן להוציא היתרי בנייה. שטחה 350 דונם, והיא תחומה על ידי הרחובות ש"י עגנון מדרום ולוי אשכול ממזרח. מלבד אלפי הדירות היא כוללת גם שטחי תעסוקה ומסחר נרחבים, בהיקף של 192 אלף מ"ר.

 

היא נגזרת מהתוכנית המתארית של שדה דב, שהועברה לאחרונה לוועדה המחוזית תל אביב לדיונים לפני הפקדה. הסיבה לכך שדווקא חלק זה של התוכנית נבחר לעבור לידי הוותמ"ל היא שמדובר בחלק פשוט יחסית של התוכנית, שאותו ניתן לקדם במהירות. אדריכל התוכנית הוא יאיר אביגדור.

 

שדה דב (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
שדה דב(צילום: יריב כץ)

עד לאחרונה הוסמכה הוותמ"ל לתכנן מתחמים שבהם היה שיעור הבעלות של המדינה לפחות 80%. אולם תיקון לחוק התכנון והבנייה, שאישרה הכנסת באוגוסט 2017, הסמיך את הוותמ"ל לעסוק גם במתחמי קרקע פרטית, ובלבד שתהיה מרובת בעלים. הקריטריון שנקבע הוא כי בשטח יהיו לפחות עשרה בעלים שונים, וכי חלקו של כל אחד מהבעלים הפרטיים בשטח לא יהיה גבוה מ־20%. בשטח התוכנית המקודמת כעת, 65% הם קרקעות מדינה, ויתרת השטח בבעלות עשרות בעלים פרטיים.

  

בשל החשש מכך שפתיחת הוותמ"ל לקרקע פרטית תביא ללחץ מצד אנשי עסקים פרטיים על נבחרי הציבור לקדם קרקעות שבבעלותם לתכנון מהיר, נקבע כי האישור הראשוני של המתחמים שיועברו לוותמ"ל ייעשה על ידי צוות ממליץ של פקידים בכירים בתחום התכנון והבנייה.

 

מלבד זילבר, העומדת בראש הצוות, חברים בו המשנה ליועמ"ש (אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, סגנית יו"ר מטה הדיור, מירי כהן, ואדריכלית משרד השיכון, ורד סולומון. היום צפוי הצוות להתכנס לראשונה מאז תוקן החוק. אם יאשר הצוות את התוכנית המפורטת בשדה דב, תגיע התוכנית לאישור בקבינט הדיור, ומשם אל הוותמ"ל.

 

במקביל קבעה הוועדה המחוזית כמה דיוני הכנה לקראת הפקדת התוכנית המתארית הכוללת של שדה דב ואלה צפויים להתחיל להתקיים כבר במהלך אפריל, כשנה לאחר שהומלצה להפקדה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה של עיריית תל אביב. שטח התוכנית הכוללת הוא 1,500 דונם, והיא כוללת 16 אלף יחידות דיור, מהן כ־2,000 בשכירות מופחתת ארוכת טווח, ו־600 יחידות דיור מוגן.

 

עוד כוללת התוכנית 350 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה, 200 אלף מ"ר של שטחי מסחר, 2,000 חדרי מלון, פארק חופי בשטח 300 דונם, מעגנת סירות, וחלק מתוואי הקו הירוק, לאורך המשכו של רחוב אבן גבירול לכיוון צפון.

  

נכון להיום פעילות התעופה האזרחית והצבאית בשדה אמורה להסתיים בסוף דצמבר, בעקבות חקיקת חוק מיוחד של הכנסת בשנה שעברה, בלחץ עיריית אילת וחברת ארקיע, שביטל את מועד הפינוי של השדה האזרחי שעליו סוכם עם בעלי הקרקעות הפרטיים במתחם — אפריל 2017, והצמיד אותו אל מועד הפינוי של השדה הצבאי.

  

מקור המעורה בעבודת הצוות המייעץ אמר ל"כלכליסט" כי "על אף העיכובים השונים שחלו בתהליך הפינוי, העברת חלק מהתוכנית לאישור מזורז באמצעות הוותמ"ל מהווה הצהרת כוונות מצד הממשלה על רצינות כוונותיה בנוגע לפינוי השדה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים