שתף קטע נבחר

בדיקה: 1 מכל 7 חברות בענף מוצרי התינוקות נמצאת בסכנת קריסה

המשבר הבא? מבדיקה של CofaceBdi עולה כי רמת הסיכון של החברות והרשתות המוכרות מוצרים, בגדים וריהוט המיועדים לתינוקות - זינקה ב-7.3% בתוך שנתיים. הסיבות: עלייה ברכישות האונליין של מוצרים אלה והחרפת התחרות בענף כתוצאה מכניסת שחקניות חדשות

האם גם ענף מוצרי התינוקות בארץ עומד בפני משבר דומה לזה שעובר בימים אלה על ענף האופנה? כ-30 חנויות או רשתות בתחום, 1 מכל 7 חברות, נמצאות ברמת סיכון גבוהה מאוד להמשך פעילותן. כך עולה מסקירה ענפית שביצעה חברת המידע העסקי CofaceBdi. בין הסיבות למצב: בדומה לענפים אחרים, גם חנויות מוצרי התינוקות סובלות היום מתחרות גבוהה וממעבר צרכנים מאסיבי לרכישות אונליין באינטרנט. 

 

מחקר: משפחה מוציאה כ-760 שקל בחודש על קניות באינטרנט

בקרוב בסין: רכישת מכוניות אונליין

סוף עידן: טויס אר אס מתכננת לחסל את פעילותה בארה"ב

 

הסקירה התבססה על ניתוח נתונים אודות מצב האשראי של החברות, מספר התביעות נגדן, מצב ההמחאות החוזרות, דיווח אודות חשבונות שהוגבלו וכן נתונים נוספים המחויבים בדיווח לרשם החברות. מהסקירה עלה, כי מדד הסיכון בענף מוצרי התינוקות זינק ב-7.3% בתוך שנתיים. 

 

לשם השוואה, לפני כחודשיים פרסמה חברת CofaceBdi נתונים לפיהם 80 מבין 890 חברות בתחום האופנה, נמצאות בדרגת סיכון של 8-10.

 

ענף מוצרי התינוקות מגלגל 680 מיליון שקל בשנה (לא כולל מזון וטיטולים). כ-60% משוק המוצרים לתינוקות מקורו ברכישת עגלות וטיולונים, ביגוד וריהוט לחדרי תינוקות. עיקר הפעילות הכלכלית בענף מוצרי התינוקות (62% ממחזור הפעילות השנתי) מתקיים ברשתות הפועלות בתחום (שילב, מוצצים, בייבי סטאר וכו').

כ-60% משוק המוצרים לתינוקות מקורו ברכישת עגלות וטיולונים, ביגוד וריהוט (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כ-60% משוק המוצרים לתינוקות מקורו ברכישת עגלות וטיולונים, ביגוד וריהוט(צילום: shutterstock)

עם זאת, הרשתות מפעילות רק 40% ממספר החנויות המתמחות בתחום. בסך הכל פעילות בישראל היום 300 חנויות מתמחות במוצרי תינוקות, לא כולל מאות נקודות מכירה נוספות הקיימות ברשתות שיווק המזון, רשתות הפארם ורשתות דיסקאונט לבית.

 

חלק מ-300 החנויות הקיימות מאוגד ברשת, כך שלמרות שמדובר ב-30 חנויות או רשתות, קריסת רשת עלולה להוביל לסגירה של מספר גדול יותר של חנויות.

 

"הרכישות בענף עוברות לאינטרנט"

"מגזר הקמעונאות נמצא היום בעיצומו של תהליך משמעותי, במסגרתו נתח המכירות של החנויות בקניונים וברחוב הולך ופוחת לטובת רכישות באינטרנט", אומרת תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBdi. "ענפים שונים במגזר כבר הושפעו במידה רבה ממצב זה, ואנו רואים מאפיינים דומים גם בענף מוצרי התינוקות. ממוצע הרכישות המקוונות בענף זה (ללא ביגוד) עומד היום על כ-15% אחוז ממחזור החנויות והנתח צפוי להמשיך ולגדול בשנים הקרובות".

סיכון חברות מוצרים תינוקות ()

בחודש דצמבר האחרון, שר האוצר משה כחלון הודיע על ביטול מכסים על מוצרי תינוקות (שהיו עד אז בשיעור של 12%) במסגרת תוכנית "נטו משפחה". בין המוצרים: מנשאים, מושבים לתינוקות, כסאות אוכל, נדנדות, הליכונים, מוצצים ובקבוקים. "ביטול המכס על מוצרים אלה צפוי להגדיל אף יותר את היקף הרכישה המקוונת בענף זה", מעריכה ינאי.

 

ואולם, למרות המעבר לרכישה מקוונת, יש עדיין מספר מוצרים שהציבור מעדיף להמשיך לרכוש בחנויות הפיזיות. "אנו רואים שלגבי מוצרים כמו עגלת תינוק וכיסא בטיחות, הצרכנים עדיין מעדיפים להגיע לחנות ולרכוש, משיקולים שונים כגון שיקולי בטיחות, משקל והדרכה על תפעול המוצרים", אומרת ינאי. "עם זאת, עדיין במרבית המוצרים בענף היקף הרכישות אונליין ממשיך לצבור תאוצה, מה שמגביר את התחרותיות וממשיך להשפיע על העלייה בסיכון של חברות אלה".

 

לדבריה, "למרות האמור לגבי עגלות וכיסאות בטיחות, הרי שקיימת תופעה שצפוי שרק תלך ותגבר והיא של ביקור בחנויות לבדיקה פיזית של המוצרים ולאחר מכן, הזמנתם באתרי האינטרנט".

 

סיבה נוספת לנתונים היא כניסתן של שחקניות נוספות לענף זה. "קיימת תחרות חריפה מול שחקניות שאינן מתמחות בשיווק מוצרי תינוקות, כמו רשתות הפארם, קמעונאיות המזון ורשתות אחרות המרחיבות את מגוון מוצרי התינוקות, ובכך יוצרות החרפה נוספת בתחרות", מסבירה ינאי. "בכדי למשוך את הלקוחות, בחלק מרשתות אלה משתמשים בשיטות שיווק של 'מוצרי לוס לידר' (מוצרים הנמכרים במחירי הפסד). מתן הנחה אגרסיבית מאוד במוצרים כמו חיתולים ומזון לתינוקות, מושכת את הצרכנים לרכישת מוצרים נוספים ברשתות אלה, כמו בקבוקים ומוצצים".

 

משיחות שביצעו כלכלני CofaceBdi עם השחקנים בענף זה, עולה כי כולם כבר מבינים שהם צריכים נוכחות פעילה בזירה האלקטרונית. רבים מהם משקיעים משאבים בפיתוח ובתחזוקה של אתרי אינטרנט לממכר המוצרים המשווקים על ידם.

 

מהם המחירים הנהוגים כיום בענף זה?

"מחיר ממוצע של 'חבילת לידה' בסיסית ביותר נע בין 3,500 שקל ל-7,000 שקל. לרוב, חבילה זו כוללת עגלה, מיטה, מזרן, בקבוקים, מוצצים, ביגוד ראשוני ומספר מוצרי טיפוח לעור התינוק. החבילה הבסיסית לא כוללת שידת החתלה, כיסא הנקה, ריהוט נוסף לחדר התינוק, צעצועים, ביגוד ומוצרי מזון".

 

 

צילום:עמית הובר, אבי חי

צילום:עמית הובר, אבי חי

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים