שתף קטע נבחר

יוזמה יצירתית של נהגים: רב-קו רק מאחור

שני נהגי חברת קווים החליטו שאי אפשר להעביר יותר רב-קו מקדימה ליד הנהג, אלא מאחור. אחד מהם היה יצירתי והכין שלט בכתב ידו. האחר, לא הסכים שנוסעים יתקפו את הרב-קו שלהם לידו, אפילו שהאוטובוס היה עמוס ורוב המעבר - חסום. משרד התחבורה: "נערוך בירור". קווים: "השלט הוסר והנהלים חודדו"

רב-קו רק מאחור: שני נהגים של חברת קווים החליטו על דעת עצמם כי נוסעים יתקפו את הרב-קו שלהם מאחור ולא לידם. מבחינתם, מכשיר התיקוף שליד מושב הנהג מיועד לתשלום על כרטיסים וקניית חוזי נסיעה בלבד. נוסע רוצה "להעביר" רב-קו? לא כאן.

 

יש לכם תלונה? כיתבו לנו >>

 

באוטובוס אחד נהג הפליא לעשות ואף הכין שלט בכתב ידו, כך שיידעו הנוסעים שבאוטובוס שלו, את הרב-קו יש לתקף מאחור, אפילו אם הם עולים מקדימה, היכן שרוב הנוסעים עולים לאוטובוסים. השלט אף "חוסם" באופן בולט את איזור תיקוף הרב-קו. זו חסימה הצהרתית גם אם לא מעשית (שכן התיקוף נעשה גם מבעד לנייר, בטכנולוגיה של זיהוי בקרבה). עם זאת בפועל הנהג לא איפשר לתקף מקדימה וזה מה שהשלט "שידר" לנוסעים: פה חסום, תקפו מאחור.

רב-קו קווים רב קו ()
השלט המושקע של נהג קווים שמפנה נוסעים לאחור, מכסה את איזור התיקוף במכשיר שלצד מושב הנהג

  

באוטובוס אחר, הנהג אמנם לא טרח והתקין שלט דומה, אך הוא אסר על כך בעל פה ובאופן פיזי. הוא אמר לנוסעים לא לתקף לידו, אלא מאחור, למרות שבנסיעה המדוברת, האוטובוס היה מלא ויש נוסעים ש"נתקעו" ונאלצו לעמוד ליד הנהג. הוא חסם את המכשיר בכף ידו כשקירבנו את הרב-קו למכשיר וסירב לאפשר לנוסעים לתקף את הרב-קו לידו. הוא אף סירב לענות לשאלה האם מדובר בחוק חדש של משרד התחבורה או בהנחיה של חברת קווים.

 

הודעה לנהגים: אסור לכם לאסור תיקוף רב-קו במכשיר שלצידכם

באוטובוסים כיום מוצב לפחות מכשיר תיקוף אחד נוסף מלבד זה שממוקם ליד הנהג. בדרך כלל הוא נמצא מול הדלת האחורית ומאפשר לנוסעים להיכנס מאחור ולא לעבור דרך הנהג ובכך להקל על הנוסעים ועל הנהג. יש אוטובוסים שיש בהם מכשיר תיקוף בקדמת האוטובוס, מאחורי הנהג, נוסף לזה שלצד הנהג ונוסף למכשיר שממוקם מאחור. יש גם אוטובוסי "אקורדיון" בהם מוצבים יותר מ-3 מכשירי תיקוף.


רב-קו ()
מכשיר תיקוף רב-קו שמותקן מול הדלת האחורית באוטובוס של חברת קווים

 

למרות שמכשירי התיקוף הנוספים הולכים ומתרבים באוטובוסי ארצנו, עדיין מוטלת חובה על הנהגים לאפשר לנוסעים לתקף את הרב-קו גם אצלם. נכון שבמדינות רבות בעולם נהוג שנהג האוטובוס בכלל לא גובה כסף מהנוסעים. לעיתים הוא "סגור" בתא מלפנים והנוסעים משלמים או מתקפים כרטיס נסיעה בתחנות או באוטובוס, אך לא אצל הנהג. העובדה שבישראל נהגים מתעסקים בתשלומים ובמתן עודף, מעכבת את נסיעתם והופכת אותם למוכרנים, אך עם זאת בישראל עדיין אין נוהג כזה והנהגים מחויבים לגבות כסף מנוסעים. כמו כן, דווקא תיקוף הרב-קו על-ידי הנוסע זו פעולה שכלל לא מצריכה שום סיוע מהנהגים.

 

יותר מכך, כמו בסיטואציה המתוארת בה נתקלנו בנהגים הסרבניים, בנסיעות רבות באוטובוסים בישראל, אין מקום לשבת, המעבר עמוס בנוסעים שעומדים בעת הנסיעה וחלקם אף עומדים מקדימה ליד הנהג, מפאת חוסר מקום. הנהגים שמנעו מנוסעים את הפעולה הזאת אולי ביקשו להקל כך על העומס בכניסה לאוטובוס, אך במקרים בהם האוטובוס מלא - אין בכך שום הקלה. כך או כך, משרד התחבורה לא מכיר ולא שמע על הנוהל שהנהגים המציאו. 

 

"ההתנהלות אינה עונה בקנה אחד עם נהלי החברה"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "במשרד התחבורה לא קיימת שום הנחייה המונעת מנוסעים לתקף את כרטיס הרב-קו במכשיר התיקוף הנמצא ליד הנהג. משרד התחבורה יערוך בירור עם מפעיל הקו ובמידת הצורך ירענן את הנהלים בנושא".

 

 

מחברת קווים נמסר בתגובה: "כרטיסי הרב קו עובדים בטכנולוגיה של זיהוי בקרבה. המנגנון מאפשר תיקוף הכרטיס גם ללא מגע בין הכרטיס למכונה (בדומה למנגנון המצוי בוולדטורים) כך שמעשית השלט שנתלה אינו מונע את אפשרות התיקוף (ודאי שהשלט לא מנע. הנהג מנע, בעצם תליית השלט בהפגניות על איזור התיקוף ובאמירה בע"פ מ.ק).

 

"לגופו של עניין ההתנהלות המתוארת אינה עולה בקנה אחד עם נהלי החברה. הנוגעים בדבר זומנו לברור משמעתי וכפי שמסרנו השלט הוסר והנהלים חודדו במטרה למנוע הישנות מקרים מסוג זה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים