אחרי הסלמונלה: הקאמבק של החומוס
שטראוס החלה לייצר 40 מוצרי חומוס אחלה ללא שמן מוסף, ובמקומו הוסיפה יותר טחינה גולמית. המותג אחלה מוביל לאחרונה את שוק הסלטים, שמתחיל להתאושש ממכת הסלמונלה ב-2016. המטרה: לעמוד בסטנדרטים בריאותיים, לקרב את החומוס התעשייתי לחומוס של חומוסיה ולהעלות את המכירות
בלי שמן קנולה בחומוס: חברת שטראוס שינתה את המתכון ב-40 מוצרי חומוס אחלה, בכך שהוציאה את שמן הקנולה שמוסף לסלטים והוסיפה יותר טחינה גולמית. מדובר ברוב סלטי החומוס של החברה, למעט שניים שכוללים תוספות (פלפלי שיפקה).
גל ההתייקרויות: הקרמבו מתייקר ב-7.5%
מחירי העוף צפויים לעלות בעד 20% לקראת החגים
לאחרונה נתגלה חשש לסלמונלה באחד ממוצרי המותג, אבל שוק הסלטים בכללותו נמצא במגמת התאוששות מאז משבר הסלמונלה שעבר ב-2016, אם כי לא התאושש לגמרי, כנראה גם בשל השינוי בדעת הקהל לגבי סלטים מוכנים - המכילים שמן וחומרים משמרים. כעת מנסים בשטראוס להאיץ את המגמה.
זהו לא המוצר הראשון בשוק ללא שמן מוסף. למשל, בחומוס צבר 7% אין שמן מוסף, אך יש בו גם מעט טחינה גולמית – 9%. זה לא רע, זה פשוט הופך את סלט החומוס לפחות עשיר בטעם. אין שמן מוסף גם במוצר הדומה של אחלה שטראוס, עם 9% שומן, אך גם בו יש מעט טחינה גולמית.
אין גם שמן מוסף במוצרי הפרימיום של שטראוס: חומוס עשיר ב-30% וב-40% טחינה גולמית, שם בהחלט יש לא מעט טחינה, מה שמביא לעלייה באחוזי השומן. בעוד המוצר לייט מכיל 7% שומן, המוצר המועשר בטחינה מכיל יותר מ-18 גרם שומן. גם בחומוס צ'וקה של ד"ר שקשוקה, המשווק על ידי שופרסל ומיוצר על ידי סלטי שמיר, לא מצאנו שומן מוסף (אם כי מדובר במוצר עשיר בנתרן ובשומן).
משמן סויה לשמן קנולה - ולטחינה גולמית
הישראלים אוהבים מאוד חומוס, והם גם חובבי טחינה גדולים. מנכ"ל חטיבת מזון טרי בשטראוס, יפתח עצמון, אמר ל-ynet: "ב-2010 עברנו משמן סויה לשמן קנולה בחומוס אחלה, כי הוא נחשב אז ליותר בריא, ושאלו אותנו למה בכלל להוסיף שמן לחומוס. מאז, יש שיח פחות חיובי גם על שמן קנולה, לכן החלטנו להוציא בכלל את השמן מהחומוס.
"ב-2007 הפחתנו את השומן בחומוס מ-28% ל-16%, ובמהלך הנוכחי ל-10.9%. את כמות הטחינה במוצר מ-14% טחינה ל-17% טחינה, ואת החומוס המבושל מ-60% ל-63%. המטרה היא לקרב את החומוס לדבר האמיתי. בחומוסיות לא מוסיפים שמן לחומוס".
אם בחומוסיות לא מוסיפים שמן לחומוס, למה הוספתם שמן לחומוס כל כך הרבה שנים?
"השמן המוסף הוא גם רכיב זול יותר וגם יש לו השפעה על המרקם. הוא נותן למוצר חיי מדף ארוכים יותר ועוזר לשמור על הטעם. הפיצוח שלנו היה להגיע למתכון ששומר על חיי המדף ומאפשר לנו להכניס את הרכיבים הטובים ביותר שיש. גם הורדנו את כמויות המלח, וכעת יש במוצרים מתחת ל-400 נתרן. בכך אנחנו מיישרים קו עם ועדת האסדרה של משרד הבריאות. זה לא פשוט. צריך למצוא נקודת איזון בטעם כשאתה מפחית מלח ושומן. טחינה זה שומן איכותי כמו אגוזים. מי שרוצה יכול לזלף מעל החומוס גם שמן זית".
הוא יתקלקל יותר מהר?
"לא. התוקף שלו נשאר אותו הדבר".
בכמה אתה צופה שהמהלך הזה ישפר את המכירות?
"ב-10%-15%, והמחירים לא יעלו. המותג אחלה מוביל את השוק, כך שהוא כבר נמצא בעלייה. אנחנו לא באים ממקום של חוסר אלא ממקום של עוצמה, ומקווים שיביא צרכנים חדשים לקטגוריה וישפר את כל עולמות האמון בינינו לבין הצרכנים".
הטעם דומה למתכון הקודם, יש יותר סוכר
טעמנו את המוצרים חומוס אחלה בגרסתו הקודמת עם שמן קנולה ובגרסתו החדשה, וכן את המוצר חומוס עם טחינה בגרסה עם שמן הקנולה ובגרסה החדשה בלי שמן הקנולה, ולא הבחנו בהבדל בטעם. גם טועמים אחרים התקשו להבחין בהבדל כלשהו, אם כי אחד הטועמים טען שהמוצר הקודם מעט חמצמץ יותר. חוסר היכולת להבחין בהבדל בטעם מעידה שלא חלה הרעה בטעם, אבל גם מעידה שהחומוס בגרסתו החדשה לא בהכרח יותר טעים. כולם הסכימו שזה לא טעם של חומוס מחומוסיה.
האותיות הקטנות: בחומוס אחלה יש כעת אמנם יותר חומוס מבושל ויותר טחינה, אבל לא נאמר כמה מהטחינה מקורה משומשום מלא (במוצר הקודם נכתב ש-52% ממנה היא משומשום מלא) וכן יש עלייה בכמות הסוכר: 1.2 גרם ל-100 גרם, לעומת 0.7 גרם בגרסה הקודמת. בכל שאר הפרמטרים נרשם שיפור: ירידה בכמות הקלוריות, השומן, הפחמימות והנתרן, ועלייה בכמות החלבון. יש בו עדיין סודה לשתייה וחומר משמר.
במוצר חומוס עם טחינה, אחוז הטחינה עלה ל-18% אבל בגרסה הקודמת של אחלה הוא הופיע בצורה אחרת ברשימת הרכיבים: האחוזים חושבו כך שהם לא כללו את "שלולית" הטחינה שבמרכז ממרח החומוס, ובמוצר החדש אין הפרדה כזאת. בגרסה הקודמת אחוז הטחינה הגולמית ללא התוספת עמד על 14%. גם פה, למרות ירידה בכמות הפחמימות, יש עלייה בכמות הסוכרים ל-1.2 גרם, לעומת 0.7 גרם בגרסה הקודמת.
שטראוס מתחזקת עם המותג אחלה
קטגוריית הסלטים גלגלה 373 מיליון שקל ב-ינואר עד יולי 2018. מתוכה סגמנט החומוס מגלגל 183.1 מיליון שקל ושאר הסלטים 190.3 מיליון שקל. בעקבות בהלת הסלמונלה לפני שנתיים, השוק קטן בתקופה המקבילה ב-19 מיליון שקל, ירידה של 4.9%. השנה השוק חזר לצמוח, אבל הוא לא התאושש למספרים שלפני המשבר, אז גודלו בינואר-יולי היה 387 מיליון שקל.
שטראוס גדלה בכלל הקטגוריה ב-0.7% ל-38.4% מהשוק, לעומת 32.4% של סלטי צבר, שירדה בנתח השוק ב-2.2%. ב-2016 וב-2017 סלטי צבר, של אסם, היא שהובילה את השוק.
בסלטים, החומוס הוא הסגמנט המוביל, וגלגל 183.1 מיליון שקל בינואר-יולי 2018. זו אמנם עלייה של 2% לעומת 2017, אבל המצרך עדיין לא התאושש ממשבר 2016: רגע לפני שפרץ היה גודל השוק 185.1 מיליון שקל (בינואר-יולי).
שטראוס גדלה בסגמנט החומוס ב-1.2%. היא עקפה את צבר שבעבר שלטה במדף החומוס, עם 45.8% מנתח השוק, לעומת 43.8% של צבר.
בסגמנט הירקות (סלטי חצילים, כרוב, סלק וכו'), שטראוס ממשיכה להתחזק מול אסם עם 33.2% נתח שוק לאחלה לעומת 23.3% של סלטי צבר. הסגמנט גלגל ב-ינואר-יולי 2016 202 מיליון שקל וכיום: 190.3 מיליון שקל באותה תקופה.