שתף קטע נבחר
 

"בשנת 2040 יהיה מחסור של למעלה מ-1.3 מיליון בתים"

יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב יפו בת ים בכנס באילת: "כולנו יודעים כי קצב הגידול הוא כזה שבשנת 2040 יהיה מחסור של למעלה מ-1.3 מיליון בתים. ובמה אתם עסוקים? בלהאשים את הקבלנים?". נשיא התאחדות בוני הארץ :הבחירות לרשויות המקומיות הביאו להקפאת דיונים באישור בנייה של מעל ל-14 אלף יחידות דיור ברחבי הארץ, וזו רק ההתחלה"

"כולנו יודעים כי קצב הגידול הוא כזה שבשנת 2040 יהיה מחסור של למעלה מ-1.3 מיליון בתים. ובמה אתם עסוקים? בלהאשים את הקבלנים? אנחנו הבעיה?". כך אמר הבוקר (ה') יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב יפו בת ים, יהודה כתב, בכינוס הנדל"ן ה-21 שעורך הארגון באילת.

 

כתב מנה את הבעיות המרכזיות הקיימות לדבריו בענף, שיש לפתור במיידי, ובהן עודף בירוקרטיה, הסירבול בוועדות התכנון, מחסור בכוח אדם, מיסוי ועלויות הקרקע, היעדר שיתוף פעולה בין הגופים השונים בהם רשויות, משרדי הממשלה רשות מקרקעי ישראל וועדות התכנון והקבלנים, וכן היעדר עידוד הבניה באזורים מוחלשים. "הפריפריה נשארת מאחור בגלל תוכנית מחיר למשתכן", אמר. "מאז תחילת התוכנית, אתם יודעים היטב, לא נמכרות דירות בפריפריה, לא חדשות ולא יד שניה".

יהודה כתב יו
יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב יפו בת ים(קרדיט: פוטו מרסלו אילת)

"השיטה, שהמחדל והמחסור בדירות בישראל, לרבות המחיר היקר של הדירות, מוטלות עלינו הקבלנים, תיפסק. אנו לא שעיר לעזאזל של אף משרד ממשלתי שנכשל באתגר הלאומי" הוסיף. "אנו מוכנים, אדוני השר, ראש מטה הדיור, לשבת ימים ולילות יחד עמכם על מנת לשחרר את הפקק הנוראי של מחסור הדיור בישראל. אנו מוכנים לעשות ככל שביכולתנו על מנת להחזיר את התקווה לדירה לכל אזרחי המדינה, אך אנו לא מוכנים בשום פנים ואופן שתגלגלו את הכישלון עלינו".

 

עוד הוסיף כי "על מנת להצליח במשימה לאומית זו, חייב ליפול האסימון לממשלת ישראל, שאם לא תעבדו כתף אל כתף, יד ביד אתנו הקבלנים אתם ורק אתם תובילו לטרגדיה למשפחות הצעירות ולתושבי ישראל בכלל".

 

אלפי יחידות דיור תקועות

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, אמר בכנס, כי "הבחירות לרשויות המקומיות הביאו עד כה להקפאת דיונים באישור בנייה של מעל ל-14 אלף יחידות דיור ברחבי הארץ", כשמדי יום מצטרפות מאות דירות לרשימה הזו.

 

"כבר מעל שלושה חודשים, כל נושא אישור התוכניות וההיתרים תקוע", אמר. "ברור שלאחר הבחירות אנחנו צפויים לתקופת קיפאון נוספת, שקשה להאריך את אורכה. אני מניח שלא נראה בהרבה מאוד ישובים שם אישור תוכנית ומעט מאוד היתרים בתקופה כוללת של מעל לחצי שנה. אני מדבר על עשרות אלפי יחידות דיור שבנייתן תתאחר בחודשים רבים. המשמעות למצב שוק הדיור שלנו, שממילא איננו פשוט – היא לא פחות מקטסטרופה".

רוני בריק נשיא התאחדות בוני הארץ (קרדיט: פוטו מרסלו אילת)
רוני בריק נשיא התאחדות בוני הארץ(קרדיט: פוטו מרסלו אילת)

לדברי בריק, לפי נתוני המחלקה הכלכלית של ההתאחדות, כבר בסוף חודש יולי דווחו קבלנים ויזמים על עוצר דיונים והוצאות היתרי בנייה ברשויות מקומיות רבות. ההערכות הללו תואמות לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שלפיה, בכל חודש מאושרות לבנייה בוועדות המקומיות כ-7,000 יחידות דיור ברחבי הארץ.

  

"במשך שנים קוראים בהתאחדות בוני הארץ לכנסת ולממשלה לקבוע כלים לענישה של ועדות ורשויות מקומיות שמאחרות לטפל באישור תוכניות והיתרי בנייה", אמר. "היעדר ענישה על איחור בטיפול בתכנון ורישוי בניה, שחשוב בכל ימות השנה, בא לידי ביטוי ביתר שאת באירועים דוגמאת הבחירות המוניציפליות הנוכחיות".

 

גם בועדה המחוזית מרכז וגם בוועדה בתל אביב, קבענו מדיניות של העלאת זכויות בניה וציפוף לאורך צירי הרכבת והעלאת זכויות באופן ניכר עד ל 800 אלף אחוזי בניה לאורך הרכבת, תוך מתיחת פנים לאזור ופוטנציאל להעצמת זכויות לאזורים נגישים לתחבורה ציבורית.

 

מנהלת מינהל התכנון: "בפתחו של משבר תחבורתי גדול"

דלית זילבר, מנהלת מינהל התכנון, התייחסה בכנס לתוכנית האסטרטגית לשנת 2040, שתכלול תכנון של כ 2.6 מליון יחידות דיור עבור כ-13 מליון תושבים. "דברים קורים במדינה והרבה יותר מהר ממה שאנחנו חושבים", אמרה. "מינהל התכנון יזם לראשונה תוכנית תלת שנתית, משותפת עם רשות מקרקעי ישראל, מטה הדיור, ומשרד השיכון, שמחולקת לראשונה למחוזות וערים".

 

"למטרופולין תל אביב ומחוז המרכז אנו מתייחסים בגישה הוליסטית", הוסיפה. "כמובן שניתן דגש גדול ורב לתכנון במסגרת התחדשות עירונית. מינהל התכנון מוביל את כל מסמכי המדיניות על מנת לוודא, שאכן תוכניות יוצאות לדרך, אם זה פינוי בינוי או תמ"א 38, כמובן עם אחריות חברתית לבצע את הפינוי באזורים מוחלשים".

 

זילבר הוסיפה, כי הוועדות המחוזיות במרכז ובתל אביב קבעו מדיניות של העלאת זכויות בניה וציפוף לאורך צירי הרכבת הקלה, תוך מתיחת פנים לאזורים עצמם. "המרחב העירוני והרכבת הקלה זה המנוע לחידוש עירוני ותשתיות ואנו מקדמים זאת, כולל שבילי אופניים ועוד שימושים לטובת הציבור", הוסיפה. "בלי תשתיות כולנו נמצאים היום בבעיה. אנו מודעים לכך שאנו בפתחו של משבר תחבורתי גדול. הכנת תוכנית למטרופולין תל אביב מתמקדת בתשתיות תחבורתיות מיפוי של השכונות הערים וכדומה".

 

עוד ציינה זילבר, כי התוכנית מתייחסת גם לתעסוקה. "הותמ"ל (הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור), אישרה 3.5 מיליון מ"ר לתעסוקה בשלוש השנים האחרונות. אנו בודקים שלושה פרמטרים: צרכי הרשויות מבחינת הכנסות מארנונה ,דרישות מחפשי העבודה ומה תצטרך המדינה ב-2040. כך למשל ברור, ששהם וערים דומות בטבעת השנייה והשלישית של מחוז מרכז, יתנו פתרונות תעסוקתיית למטרופולין המרכז".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים