סלקום: הרווח הנקי צנח ב-97%, תש"י תצטרף למיזם הסיבים
חברת התקשורת הודיעה שקרן תשתיות ישראל תחבור אליה לרכישת 70% מפרויקט תשתית הסיבים האופטיים המתבססת על רשת חברת החשמל; ההכנסות מהסלולר ירדו, מספר המשתמשים בשירותי הטלוויזיה צמח ב-34%
סלקום פרסמה היום (ה') את הדו"ח הכספי לרבעון השלישי של 2018, עם ירידה בהכנסות וצניחה של יותר מ-96% ברווח הנקי. כך דיווחה היום (ה') חברת התקשורת על מסמך הבנות בינה לבין קרן תש"י - תשתיות ישראל - בנוגע לרכישת מיזם הסיבים של חברת חשמל IBC (אנלימיטד).
פרטנר: יציבות בהכנסות, נסיגה ברווח, 23 אלף מנויי טלוויזיה חדשים
לאחר חודשים של חיפוש אחר שותף לרכישת תשתית הסיבים האופטיים המתבססת על רשת חברת החשמל, תצטרף קרן תש"י לסלקום והשתיים ירכשו יחד 70% מפרוייקט הסיבים הישראלי. על פי הנתונים שפרסמה סלקום, הרכישה נאמדת ב-100 מיליון שקל.
קרן תש"י, שהוקמה בשנת 2007, מתמחה בתחום התשתיות ומנהלת כיום כ-1.9 מיליארד דולר מטעם הקרנות המנוהלות שלה, במימון מוסדות פיננסיים מובילים בישראל וכן משקיעים זרים מאירופה וצפון אמריקה.
הבטן הרכה של חברות הסלולר
ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-910 מיליון שקל, ירידה של 6.7% בהשוואה ל-975 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ירידה מהותית יותר נרשמה ברווח התפעולי של סלקום, שירד ב-60.2% והסתכם ב-33 מיליון שקל בהשוואה ל-83 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017.
בשורת הרווח הנקי, שנחשבת בחמש השנים האחרונות בכלל ובשלושת הרבעונים האחרונים בפרט לבטן הרכה של חברות הסלולר, רשמה סלקום רווח של מיליון שקל בלבד. מה שמהווה צניחה של 96.6% בהשוואה ל-32 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, ביחס לתוצאות של הרבעון הקודם מדובר בנתון משמח יחסית. ברבעון השני של 2018 רשמה סלקום הפסד נקי של 37 מיליון שקל.
ה-EBITDA הסתכם ב-184 מיליון שקל בהשוואה ל-226 מיליון ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של 18.6%. בסעיף התזרים נרשמה גם כן ירידה כשתזרים המזומנים נטו שנבע מפעילות שוטפת הסתכם ב-194 מיליון שקל בהשוואה ל-205 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של 5.4%.
בבחינה ממוקדת של שוק הסלולר המהווה עדיין את הפעילות המהותית ביותר של סלקום, הסתכמו ההכנסות משירותים ברבעון השלישי ב-443 מיליון שקל, ירידה של 9.2% בהשוואה ל-488 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. ירידה זאת נבעה, על פי הדוח, בעיקר מהשחיקה המתמשכת במחירי שירותים אלה לאור התחרות בשוק הסלולר.
לפני כשלושה שבועות העלתה סלקום את תעריפי חבילות הסלולר ללקוחות מצטרפים ב-10 שקלים לצד עדכון מבנה החבילה. עם זאת, שינוי זה עדיין לא ניכר בהכנסה החודשית הממוצעת למנוי סלולר של החברה.
ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי סלולר (ARPU) הסתכמה ברבעון השלישי של 2018 ב-52.5 שקל, בהשוואה ל-57.8 שקל ברבעון המקביל אשתקד. ברבעון השני של 2018 עמד הנתון על 51.8 שקל, מה שעשוי להעיד על היפוך מגמה בשוק הסלולר הישראלי עם הצטרפותה של פרטנר לסלקום בהעלאת המחירים ללקוחות חדשים.
מצבת מנויי הסלולר של סלקום עלתה ב-16 אלף מנויים ברבעון השלישי והגיעה לכ-2.83 מיליון מנויים. שיעור הנטישה בקרב מנויי הסלולר ברבעון השלישי של שנת 2018 הסתכם ב-10%, בהשוואה ל-11.5% ברבעון המקביל אשתקד.
סלקום ממשיכה להגדיל את פעילות הטלוויזיה והאינטרנט - בסוף הרבעון היו 206 אלף משקי בית רשומים לסלקום TV - עלייה של 33.8%. מספר המשתמשים בתשתית האינטרנט של סלקום עלה ב-25.7% ל-259 אלף משקי בית.
מנכ"ל סלקום ניר שטרן אמר עם פרסום הדוחות: "המשכנו ביישום התוכנית האסטרטגית בהעמקת הפעילות בשוק הקווי עם המשך הצמיחה בשירות הטלוויזיה ובהשקעות בתשתיות סיבים עצמאיות, שצפויות להביא לחיסכון עתידי בהוצאות ושיפור הרווחיות במגזר הנייח. אנו פועלים לשיפור התוצאות במגזר הנייד על אף הסביבה התחרותית במגזר זה".
שטרן התייחס גם לעסקת IBC ואמר: "בחודשים האחרונים האצנו משמעותית את קצב הפריסה העצמאית של רשת הסיבים של החברה. במקביל אנו נערכים להשלמת עסקת IBC, כך שבתוך שלוש שנים נציע שירותי אינטרנט על סיבים למעל 500 אלף משקי בית בישראל.
"אנו מאמינים שהכניסה ל-IBC בשותפות עם תש"י ולצד חברת החשמל, תחולל כבר בעתיד הקרוב מהפכה של ממש בתחום תשתיות האינטרנט בישראל, ותציב את סלקום בעמדה תחרותית מובילה בשוק התשתיות הנייחות המתקדמות".