שתף קטע נבחר
 

מחסור בקבלנים וקריסת חברות: כך זמן הבנייה בישראל ממשיך להתארך

התחלות הבנייה מדשדשות, וגם מה שמתחילים - מתעכב. משך זמן הבנייה הממוצע בארץ התארך ב-3 חודשים תוך 4 שנים. בין הסיבות: פחות קבלנים, חברות ביצוע שקורסות באמצע הבנייה ופרויקטים מורכבים להתחדשות עירונית

חשבתם שהתקדמות הטכנולוגיה תסייע בהאצת קצב הבנייה בישראל? אז חשבתם. צלילה לנתוני הלמ"ס דווקא מראה לנו שבארבע השנים האחרונות משך זמן הבנייה הממוצע לבניין התארך בשלושה חודשים: בשנת 2014 משך הזמן הממוצע עמד על 27.4 חודשים, ובמחצית הראשונה של 2018 הוא כבר עומד על 30 חודשים. בהשוואה ל־2012, משך הזמן התארך כמעט ב־5 חודשים.

 

האוצר: רוכשי מחיר למשתכן ממתינים יותר זמן לדירה

מחיר למשתכן: היזם החל בעבודות כשנה לפני שקיבל את הקרקע

 

אז למה זה קורה? נתחיל בכך שטכנולוגיות חדישות לאו דווקא נכנסו בהמוניהן לארץ, ולהפך - נכנסו רק יותר דרישות כמו תקן ירוק שמגביל, מייקר וכנראה מאריך את זמן הבנייה.

זמן הבנייה במחצית הראשונה של 2018 כבר עומד על 30 חודשים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
זמן הבנייה במחצית הראשונה של 2018 כבר עומד על 30 חודשים(צילום: EPA)

בנוסף, סקירה של CofaceBdi מעלה תמונה עגומה באשר למספר הקבלנים הפעילים בישראל, מה שבהחלט מהווה קשר ישיר. בישראל יש כיום 5,500 קבלנים, כאשר בתחילת 2011 עמד מספרם על כ־7,100 — כלומר צניחה של כחמישית בשבע שנים.

 

בלי לחשב כניסת קבלנים חדשים לשוק, מספר החברות הקבלניות שנסגרו עומד על 2,993. מספר הקבלנים החדשים שנוספו לשוק מאז 2011 עומד על 1,591 בלבד. בין הסיבות להתמעטות הקבלנים אפשר להזכיר בעיות בתחום המימון מאחר שהבנקים מקשים יותר, דרישות רגולטוריות, ותוכנית "מחיר למשתכן" שהפכה קבלני ביצוע ליזמים.

 

הבנייה הפכה למורכבת יותר

מהנתונים עולה שפרויקטים של בניינים גדולים הפכו למורכבים יותר, ובהתאם זמן הבנייה התארך. משך הבנייה של בניינים בשטח של 8־9 אלף מ"ר התארך ב־4 השנים האחרונות בכמעט 6.5 חודשים, ומשך בניית בניינים בשטח של 5־6 אלף מ"ר התארך בחצי שנה.

 

בניסיון להסביר את המגמה, שמאי המקרקעין ישראל יעקב מזכיר שקיימת גם מגמה של חברות ביצוע שקורסות: "מדובר בחברות עם רווחיות נמוכה מאוד ועלויות תקורה גבוהות מאוד. אנו מכירים חברות ביצוע שבוחרות לגשת לפרויקטים למרות שהמרחק בין רווח להפסד קטן מאוד - ומספיקה טעות קטנה בחישוב שתוביל את החברה להפסד, ובהתאם לקריסה".

 

סיבה נוספת לדבריו נעוצה בגידול במשקלם היחסי של פרויקטים מסוג פינוי־בינוי ותמ"א 38 מתוך כלל הפרויקטים שהסתיימו. פרויקטים אלו נחשבים מורכבים יותר ביחס להיקפם, ולרוב נתקלים במשוכות רבות בשלב הביצוע, הן בהיבט ההנדסי והן בהיבט הגורם המממן - "הנוטה לבחון את סטטוס הפרויקט בעין ביקורתית יותר מפרויקט סטנדרטי", הסביר יעקב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים