התוכנית של אשקלון: תגדל ל-300 אלף תושבים
ועדות התכנון אישרו להפקדה את תוכנית המתאר, שמגדירה את מדיניות הפיתוח של העיר לשנת 2035 וכוללת בניית כ-22 אלף דירות חדשות. עוד בצנרת התכנון: תוכנית הפינוי הבינוי בכניסה לגבעת שמואל קיבלה אישור
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום שבמינהל התכנון, אישרה היום (א') להפקדה להתנגדויות את תוכנית המתאר הכוללנית לאשקלון, המגדירה את מדיניות התכנון והפיתוח העיר לשנת 2035. התוכנית כוללת תוספת של כ-22 אלף יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-308 אלף תושבים.
לכתבות נוספות בערוץ הנדל"ן
התוכנית, שקודמה על ידי העירייה, חלה על כל שטח השיפוט של העיר אשקלון בהיקף של כ-53 אלף דונם. בנוסף לדירות מגורים היא כוללת תוספת של 60,700 מ"ר עבור שטחי מסחר וכ-1.6 מיליון מ"ר עבור שטחי תעסוקה.
התוכנית מגדירה את ציר שדרות בן גוריון כ"שער הכניסה" החדש לעיר. הציר מתחיל בכביש 4 הארצי וממשיך עד חוף הים, כשלאורכו מצויים משרדי הממשלה בהם בית המשפט, העירייה, היכל התרבות והמרכז הרפואי "ברזילי".
במסגרת התוכנית, יהפוך הרחוב למעורב שימושים ויכלול מגורים, מסחר ותעסוקה, עם חזיתות מסחריות במפלס הקרקע. לאורך הציר מתוכננים קריית ספורט כולל אצטדיון, תחנת רכבת חדשה, נתיבים ייעודים עבור תחבורה ציבורית, וכן שבילי אופניים והולכי רגל. בנוסף, שכונת מגדל הממוקמת אף היא על רחוב בן גוריון, מיועדת לשימור.
עוד נקבע, כי תחנת הרכבת הקיימת שממוקמת דרומית לשדרות בגין, תבוטל, במקומה מוצעות שתי תחנות רכבות חדשות - האחת כאמור בסמוך לשדרות בן גוריון והשנייה בצפון העיר, כחלק מתוכנית הותמ"ל (הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור) ב"עיר היין".
"התכנית שמה דגש על חיבור לא רק צפונה למטרופולין תל אביב, אלא גם לערים האחרות במרחב ולמטרופולין באר שבע", מסר מתכנן מחוז הדרום, תומר גוטהלף. "בעיר אשקלון קיים צורך חיוני בפיתוח מערכת התחבורה הציבורית והענקת שירותי תחבורה ציבורית ברמה גבוהה על מנת לספק ניידות מרבית לאוכלוסייה, תוך הפחתת התלות ברכב פרטי וצמצום הגודש החמור בכבישים".
לאחר עשור - אושרה תוכנית פינוי בינוי בגבעת שמואל
הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז מרכז אישרה בשבוע שעבר (ה') את תוכנית הפינוי הבינוי "שער העיר" בגבעת שמואל. זאת כ-10 שנים לאחר שהחלה להתגבש וכחצי שנה לאחר שהופקדה.
מדובר בפרויקט שמתכננת חברת אזורים ברחוב בן גוריון שבכניסה המערבית לעיר. הפרויקט כולל בניית 367 יחידות דיור ב-3 בניינים חדשים, מהם שניים בני 25 קומות ואחד בן 30 קומות, זאת במקום 112 דירות שקיימות כיום ב-9 בנייני רכבת.
במסגרת הפרויקט, הדיירים הקיימים צפויים לקבל דירות חדשות בין קומות 3 ל-10, חניה עוקבת לשני כלי רכב, מרפסת בשטח 10 מ"ר ומחסן. בתוך כך, דיירים שמתגוררים כיום בדירות ששטחן הממוצע 66 מ"ר יקבלו דירות בשטח 90 מ"ר נטו, מי שמתגורר בדירה ששטחה 77 מ"ר יקבל דירה בשטח 105 מ"ר ודירות ששטחן 90 מ"ר יוחלפו בדירות בשטח 118 מ"ר.
הוועדה החליטה לתת תוקף לתוכנית בכפוף למספר תיקונים. בתוך כך, אזורים ביקשה לבנות 400 יחידות דיור, אולם בתנאי האישור להפקדה הורתה הוועדה להתחדשות עירונית על הפחתת כמות הדירות ל- 367 בשל המחסור בשטחי ציבור.
בנוסף אושרו במסגרת התוכנית כ-3,500 מ"ר שטחי מסחר, ופארק פנימי גדול במתחם של כ-5 דונם. כמו כן, כ-20% מהדירות יהיו קטנות בשטח של עד 80 מ"ר, זאת בהוראת הוועדה להתחדשות עירונית.
הפרויקט תוכנן על ידי האדריכל יואב אומן ממשרד טיטו אדריכלים. הדיירים מיוצגים על ידי עו״ד זיו גרומן ממשרד גרומן ושות׳ ועו״ד לירן זילברמן ממשרד זילברמן ושות׳. גרומן אמר, כי מעל 85% מהדיירים כבר חתמו על הסכמים מחייבים כולל הערות אזהרה מול בעלי הזכויות במתחם, וכי בקרוב יושלמו החתימות של האחרים.
להערכתו של גרומן, מתן היתרי הבנייה ופינוי המבנים יחלו לקראת סוף 2019. "עבר למעלה מעשור מאז שהתחלנו לקדם את הפרויקט וסוף סוך הגיעה השעה להתחיל אותו", אמר. "הדיירים חיים כיום בבניינים רעועים וללא תשתיות מתאימות, ואני שמח שניתנה להם האפשרות להתחיל בחיים חדשים".