שלטי השיימינג שמשווים מחירי חו"ל לישראל על המדף: פחות קולגייט ובלי ספיד סטיק
במשרד הכלכלה הבטיחו שרשימת המוצרים שמחיריהם מושווים על המדפים למחירי חו"ל, תורחב מ-7 ל-16 מוצרים, אך כעת נודע שהושמטו ממנה שתי משחות שיניים ושני דאודורנטים - כולם של היבואן שסטוביץ. הרשימה החדשה תכיל 8 פריטים בלבד כולל טמפונים, והשלטים שיציגו את מחירי המוצרים בחו"ל יגדלו
רשימת השיימינג למוצרים שנמכרים בישראל ביוקר לעומת מדינות נבחרות בעולם השתנתה: ארבעה מוצרים של היבואנית ש.שסטוביץ הושמטו מרשימת המוצרים שרשתות השיווק מחוייבות על פי חוק להציג את מחיריהן בחו"ל בשלטים על גבי המדפים, כך נודע ל-ynet.
- כמה זה עולה בחו"ל? מעתה תוכלו להשוות מחירים בין המוצרים
- השוואה: ישראל יקרה ב-14% בטמפונים, תחבושות ומגן תחתון
מדובר בשתי משחות של קולגייט שהוצאו מהרשימה: לא יוצגו יותר שלטי מחיר ממוצע בחו"ל עבור משחות השיניים קולגייט קול מינט פרש מקס 100 מ"ל וקולגייט טוטאל 100 מ"ל - שהיא אחת ממשחות השיניים הנמכרות ביותר בישראל. כמו כן לא יוצגו יותר שלטי מחיר בחו"ל ברשתות לגבי שני דאודורנטים של ספיד סטיק: דאודורנט ספיד סטיק ראש פרש 85 גרם ודאודורנט ספיד סטיק ג'ל ספורט 85 גרם.
הממונה על הגנת הצרכן מדגיש בהנחיה לרשתות: "יש להוריד את השילוט לגבי המוצרים שכבר לא קיימים בתוספת המעודכנת לצו".
בעוד שלקולגייט נותר ייצוג ברשימת "הבושה", בדמות שתי משחות שיניים שנכללות בהנחיה החדשה, למותג ספיד סטיק כבר אין ייצוג ברשימה. המוצרים שנבחרו ככאלה שמגיע להם שיימינג, הם כאלה שהם בעלי נתח ייבוא משמעותי, שקיימת לגביהם ריכוזיות גבוהה בשוק בישראל וקיים פער מחירים ניכר בינם לבין מחירי חו"ל של עשרות ומאות אחוזים.
בוועדה טוענים שהסיבה להוצאת המוצרים מהרשימה היא שהמתודולוגיה שונתה, כך שההשוואה החדשה נעשתה רק מול מוצרים שנמכרים בגודל זהה בישראל ובמדינות העולם. עד כה - המוצרים הושוו גם לגדלים שונים מאלה שנמכרים בישראל. הסיבה לשינוי המתודולוגיה היא הערה של חברת המחקר נילסן שלא ניתן להשוות גדלים שונים של מוצרים - כאילו היו מוצר זהה.
למרות ההבטחה ל-16 מוצרים: הרשימה גדלה בפריט אחד בלבד
מדובר ברשימה של שבעה מוצרים שנכללו בצו הגנת הצרכן - סימון טובין במחיריהן הממוצע במדינות מחוץ לישראל (הוראת שעה) שיצא בפברואר 2018. צרכנים יכלו לראות במהלך השנה האחרונה שלטים שנתלו על גבי מדפים ברשתות מזון ופארם שמציגים את מחירי שבעת המוצרים במדינות נבחרות: ארה"ב, קנדה, בריטניה, דנמרק, גוש האירו, ניו זילנד, צ'כיה, בולגריה, רומניה ודרום קוריאה.
בימים אלה, הממונה על הגנת הצרכן הוציא הנחיה לרשתות לפיה הצו תוקן כך שארבעת מוצרי הייבוא של שסטוביץ ייצאו מרשימת השיימינג וחמישה מוצרים נוספו במקומם, כך שסך הכל יש כעת ברשימה שמונה מוצרים, כלומר היא גדלה בפריט אחד משבעה לשמונה מוצרים. זאת בניגוד להבטחות של משרד הכלכלה שהרשימה תגדל ל-16 פריטים, כולל דאודורנט גרנייה, דאודורנט רקסונה וטמפוני טמפקס שכלל לא נכנסו בסוף לרשימה. ההנחיה צפויה להיכנס לתוקף בסוף החודש, כך שהשלטים החדשים יופיעו ברשתות בתחילת 2019.
נכנסו לרשימה: משחת שיניים קולגייט מקס ווייט 100 מ"ל, דאודורנט ג'ילט פרו אנטי פרספירנט קליר ג'ל קול וייב 70 מ"ל; ולראשונה מוצרי היגיינה נשית: טמפוני או.בה סופר 32 יחידות, טמפוני או.בה נורמל 32 יחידות ותחתוניות אולוויז דילייז פרש & פרוטקט נורמל 80 יחידות.
נשארו ברשימה: משחת השיניים קולגייט משפחתי 100 מ"ל, כשכעת על הקמעונאים לעדכן על המדפים בסניפים ובאתרי האינטרנט המכירתיים שלהם שהמחיר שלה בחו"ל ירד ל-4.45 שקלים במקום 5.92 שקלים; ג'ילט דאודורנט AI קליר ג'ל 70 מ"ל שעל הקמעונאים לעדכן שמחירו בחו"ל ירד מ-10.87 שקלים ל-9.74 שקלים; ודאב דאודורנט ספריי אורגינל 150 מ"ל שמחירו עלה בחו"ל מ-8.60 שקלים ל-8.70 שקלים ועל הקמעונאים לעדכן זאת בשלטים שהם מניחים על המדפים.
כלומר, רוב המוצרים שנשארו ברשימה, מחיריהם ירדו בחו"ל כך שעל היבואנים והרשתות בארץ מוטל לכאורה אתגר נוסף - להוריד את המחיר עוד יותר, על מנת שיתקרב למחירי חו"ל. במשרד הכלכלה טענו שבעקבות החובה לתלות את שלטי המחיר בחו"ל, המחירים בארץ של המוצרים ברשימה המקורית ירדו בכ-8%, אך ברשתות מכחישים.
עוד נקבע שעל גודל השלט שיוצג על גבי המדפים להיות מעתה בגודל חצי A4, הוראה שלא היתה קיימת בנוסח הקודם של הצו. האותיות בשלט צריכות להיות ברורות וקריאות ובצבע שונה מהרקע של השלט.