מנכ"ל שופרסל: "40% מהמכירות שלנו מתבצעות ללא מעבר דרך הקופה"
איציק אברכהן חשף בוועידת התחזיות של כלכליסט כי 14% ממכירות הרשת מתבצעות דרך שופרסל אונליין, ו-26% מהמכירות מתבצעות דרך הקופות בשירות עצמי. עוד אמר כי הוא "מצפה מהיבואנים לעשות הכל כדי לא להעלות מחירים"
"40% ממכירות שופרסל מתבצעות ללא מעבר דרך הקופה", כך חשף איציק אברכהן מנכ״ל שופרסל בועידת התחזיות של כלכליסט שהתקיימה היום (ב'). לדבריו, 14% ממכירות הרשת מתבצעות דרך שופרסל אונליין, ו-26% מהן מתבצעות באמצעות קניה בקופות העצמאיות שהחברה פרסה בשנים האחרונות בסניפיה.
Be: הרשת של שופרסל שתחליף את ניו פארם - המחירים יירדו, העיצוב עבר מהפך
שופרסל: ההכנסות ברבעון עלו ב-9%, הרווח הנקי דרך במקום
גל עליות המחירים הוביל את אברכהן לציין על לוח בלשכתו לאילו חברות אישר התייקרות ולאלו טרם. לשאלת כתבת כלכליסט דיאנה בחור ניר אם שופרסל מצויה במאבק בחברה המרכזית קוקה קולה (שכן על אותו לוח, לצד בקשת אחת החברות מצויינת המילה "מלחמה"), השיב אברכהן: ״אני לא כתבתי את המילה הזאת. אני איש של שלום״.
עם זאת, אברכהן אישר את הדברים כשהוסיף: ״אני לא נכנס לשמות, לא שאת מדברת שטויות... חברות שמרוויחיות היטב, מצופה שיהיו רגישות יותר. ברוב המקרים השיחות שלנו מצליחות וסך העליות מסתכם באחוז עד אחוז ורבע.
״אני לא מציג את עצמי כנביא, אבל היסטוריה אני יודע וב-2008, ההתייקרויות היו סביב 10% וכשנכנסנו ל-2018 אחרי כל עליית שכר המינימום והתנאים הסוציאלים, אנחנו נמצאים בהתייקרות של סביב 1% כי החברות עושות מהלכים שמונעים עליות מחירים, או שהן מובילות לכך שההתייקרות תהיה מתונה״.
אברכהן הוסיף כי ״יש הבנה שיש חברות שיכולות לתרום לצמצום או ביטול עליות המחירים. למדנו בשנים האחרונות שהרווחיות של הקמעונאים נמוכה, ולכן הפתרון לא נמצא שם. אני מצפה מהיבואנים לעשות הכל כדי לא להעלות מחירים. במקביל, אנחנו לא מאשרים כל בקשה ופועלים להגביר תחרות״.
על שינוי יחסי הכוחות בין הרשתות לספקים, אמר אברכהן: ״מערכת היחסים בינינו לבין היצרנים והיבואנים השתנתה. העולם הישן שבו הספקים אמרו לקמעונאים תבצעו כי כך אמרנו, הסתיים וזה טוב לשופרסל ולצרכן״.
מה שהוביל לשינוי במאזן הכוחות בין הרשתות לספקים הוא המותג הפרטי שאיפשר לרשת להציב חלופות למותגים המובילים. ״25% ממכירות שופרסל, שהן כ-3 מיליארד שקל הם ממכירות מוצרי המותג הפרטי. הציבור אוהב את המותג הפרטי ואנחנו נמשיך לפתח אותו״.
על שיפור הרווחיות הגולמית, בין היתר כתוצאה משיפור תנאי הסחר של הרשת מהספקים, ציין אברכהן כי זה חלק ממחויבותה של החברה לבעלי העניין שלה: ״אני לא מתכוון להחמיא להנהלת החברה, אבל, אנחנו חברה עסקית שצריכה להרוויח. אנחנו עסוקים בלייעל ולשפר תנאים עם הספקים ואני חושב שהתוצאה ברווחיות הגולמית זה פועל יוצא של כל המהלכים שלנו וזה תוצר של חברה בריאה וחברה בריאה היא חברה שיכולה לשמר מחירים ולמנוע התייקרויות ולרסן את הספקים".
אברכהן ניסה לשדר שאינו מאויים ממחאת האפודים הצהובים שיצאה נגד גל ההתייקרויות במשק: ״אנחנו עושים מאמץ גדול לברר מה הצרכן רוצה, ואנחנו רואים זאת בקשר איתו ברשתות חברתיות, באונליין ובחנויות. מדברים איתו בשקיפות וביצירת אמון שמחזירה אותו לקנות שוב ושוב. הצפיה שלנו היא שיהיה משולש שבקודקוד יעמוד הלקוח ולצידו שופרסל והספקים. יש לעיתים מתחים, אבל חלה התבגרות וכולם מבינים שהצרכן במרכז.
"אנחנו עושים את המקסימום, למכור במחירים הוגנים ומערכת האמון של הצרכן ברשת גדלה, מצבו של הלקוח טוב יותר", המשיך אברכהן. נ"משיך לשמור על רמת מחירים הוגנת וניתן את חלקנו במקרה הצורך״.
אברכהן שיפרסם את הדוחות הכספיים לסיכום 2018 בעוד כחודשיים חשף כי התוצאות יהיו טובות. ״אני מעריך שבשנה הקרובה נישאר בזחילת מחירים כמו היום ולא נראה גל התייקרויות כמו בעבר. עברנו שנה טובה ונעבור כך גם את השנה הקרובה בזכות האמון של הלקוחות והפוקוס שלנו בצרכים של הלקוח״.
אברכהן ציין כי העשיה תושג מההתרחבות לתחומים חדשים. ״ליבת העשיה שלנו זה קמעונאות מזון. באנו כגדולים במזון לעולם חדש של פארם וכבר התחלנו לחולל שינוי דרמטי במחירים ונעשה שינוי ברמת התחרותיות בתחום״.