חיישני 3D: זה הטרנד הבא בסמארטפונים?
סוני רוצה להוביל מהפכה במצלמה של הסמארטפון: אם ההימור של הענקית היפנית יצליח, המכשירים של 2019 יגיעו עם חיישני תלת-מימד מתקדמים שיאפשרו לטלפון להבין יותר טוב את העולם שסביבו ויביאו איתם שיפורים בצילום ובהצגת מציאות רבודה. הסטורי כבר לא ייראה אותו דבר
האם בקרוב לא נוכל לדמיין את הסמארטפונים והטאבלטים שלנו בלי חיישני תלת-מימד? זאת התקווה הגדולה של חברת סוני, שמעלה את קצב ייצור חיישני ה-3D החדשים שלה בעקבות התעניינות מלקוחות - כולל חברת אפל שעשויה לשלב אותם באייפון הבא.
זה אומר, ככל הנראה, שלסמארטפונים שיושקו בסוף 2019 תהיה יכולת זיהוי פנים משופרת ומצלמה שמתמודדת טוב יותר עם תאורה חשוכה, אבל גולת הכותרת עבור המשתמש הממוצע תהיה שכבות הגרפיקה והאנימציה התלת-מימדיות שנוכל להוסיף לתמונות ולסרטונים שלנו.
נכון שהסמארטפונים של סוני לא ממש כבשו את השוק, אבל הענקית היפנית היא השחקן הדומיננטי ביותר בתחום חיישני המצלמות לסלולר, ויש סיכוי לא קטן שגם בתוך הסמארטפון שלכם יש חיישן צילום שהיא ייצרה. נתח השוק שלה מוערך בכ-50%, ובין לקוחותיה ניתן למצוא את אפל, סמסונג, וואווי, LG, OnePlus וחברות נוספות.
אז למה בכלל אנחנו צריכים חיישני 3D בטלפונים ובטאבלטים שלנו? למעשה, יש סיכוי שאתם משתמשים באחד כזה מדי יום. יש לכם מכשיר של אפל או וואווי עם זיהוי פנים? הזיהוי הזה נעשה באמצעות הקרנת רשת נקודות אינפרא-אדומות ממערך הצילום בחלקו העליון של הטלפון. חיישן שמצלם אור אינפרא-אדום קולט את הרשת הזו, ומנתח את הסטיות שבה כדי להבין את העומק וליצור מפה תלת-מימדית של מה שהטלפון רואה - הפנים שלכם.
חיישן תלת-מימד שנמצא בחלקו הקדמי של המכשיר יהיה מופנה כמעט תמיד לעבר המשתמש. זה מגביל את השימושים בו, היות שאין דרך נוחה להפנות אותו אל העולם שבחוץ. וואווי ניסתה השנה לאפשר סריקה של פריטי תלת-מימד באמצעות החיישן הקדמי, אבל זה לא נוח במיוחד.
כאן נכנסת סוני לתמונה. ראש חטיבת החיישנים של החברה, סאטושי יושיהארה, אמר בשיחה עם סוכנות בלומברג כי סוני מעוניינת לשלב את החיישנים גם במערך הצילום האחורי. זהו הימור מעניין מבחינה צרכנית, אך מסוכן עבור החברה. סוני מהמרת על כך שהיצרניות יסכימו לייקר את ייצור המכשירים שלהן על ידי שילוב רכיב חומרה חדש. מבחינתה, חיישן תלת-מימד בגב המכשיר משפר את החוויות שכרגע מתבצעות באמצעות חישובי תוכנה.
למדוד שמלה שעוד לא קנית
חיישן כזה בצידו האחורי של הסמארטפון פותח עולם של שימושים מעניינים - החל ממדידה מדויקת של פריטים שעליהם אתם מכוונים את העדשה ועד ליצירת חוויות של מציאות מורחבת (AR), שבהן המכשיר "מלביש" שכבות של מידע או גרפיקה על דברים שהמצלמה רואה.
דמיינו משחק מרוצים וירטואלי שמתרחש על שולחן אמיתי, או הצגתכם עם בגד כזה או אחר כשאתם מכוונים את העדשה אל המראה. מעבר לכך, החיישן גם מקל על מיקוד העדשה כאשר אתם מצלמים בתנאי תאורה לא טובים, ומסייע לעיבוד שלה (זיהוי מדויק של עומק התמונה ועיבוד נפרד לחלקי התמונה השונים).
חשוב לציין שחיישני תלת-מימד אינם הכרחיים עבור השימושים האלה - כבר כיום יש לכל יצרני הפלטפורמות הסלולריות המובילות (אפל, גוגל ופייסבוק) ערכות פיתוח שמאפשרות שימושי מציאות רבודה באמצעות מצלמה רגילה.
בצד הקדמי של המכשיר, החיישנים של סוני אמורים לספק פתרון זול יותר ממה שקיים היום, בלי לאבד איכות. בניית מקרן של נקודות אינפרא-אדומות היא עסק מסובך ויקר יחסית. דיווחים בסתיו 2017 גרסו כי המקרן היה אחד מצווארי הבקבוק הקשים ביותר בייצור של האייפון X.
הטכנולוגיה של סוני, לעומת זאת, שולחת פעימות של אור אינפרא-אדום ואז מודדת את הזמן שנדרש לאור להשתקף ולחזור לחיישן. בהינתן שאנחנו יודעים את מהירות האור, אפשר לחשב את המרחק שלוקח לאור להגיע לפריט ולחזור. כשעושים את זה מספיק פעמים בשנייה ועם מספיק חיישנים, אפשר להגיע למיפוי מדויק של הסביבה, במחיר נמוך יותר ותוך תמיכה במרחקים גבוהים יותר.
"לגרום לאנשים להתרגש"
סוני היא לא הראשונה שמהמרת על חיישני תלת-מימד. חברת פריימסנס הישראלית הציגה בתחילת 2013 חיישן תלת-מימד בגודל מתאים לטאבלטים והדגימה יכולות מציאות רבודה. בסוף אותה שנה היא נרכשה על ידי אפל והחיישן מעולם לא הגיע לשוק. שנה לאחר מכן השיקה גוגל את פרויקט טנגו, שבמרכזו טלפונים וטאבלטים המסוגלים להבין את הסביבה באמצעות מערך חיישנים - בהם גם חיישני עומק בגב המכשיר. במרץ אשתקד, אחרי שמכשירי טנגו בודדים יצאו לשוק, הפרויקט נסגר.
אבל בזמן שעבר מאז, התעשייה השתנתה. קודם כל, כיום מפתחים רבים עובדים עם ערכות
פיתוח למציאות רבודה. שנית, אנחנו נמצאים בעיצומו של מרוץ חימוש בכל הקשור לצילום סלולרי. כולם רוצים יותר עדשות, עם יותר מגה-פיקסלים ויותר בינה מלאכותית. שוק הסמארטפונים נמצא בהאטה,
ודור חדש של מצלמות עשוי לתת לו את זריקת המרץ הדרושה. "הדבר הכי חשוב בשנה הקרובה יהיה לגרום לאנשים להתרגש", אומר יושיהארה, "מצלמות עשו מהפכה בטלפונים, ובהתבסס על מה שראיתי, אני מעריך שה-3D יעשה אותו הדבר".