מחכים לכסף שלנו: הדרך הארוכה להחזרי המס
כמה זמן תאלצו להמתין כדי לקבל החזרי מס שהמדינה חייבת לכם? עשרות אלפי שכירים ועצמאים מגישים מדי שנה בקשות להחזרי מס, אולם בדיקת ynet מעלה כי בלא מעט מפקידי השומה בישראל תיאלצו לחכות חודשים רבים ולעיתים יותר משנה עד שתקבלו את הכסף. ברשות המיסים החלו לטפל בבעיה, אך יש עוד הרבה מה לעשות
עשרות אלפי ישראלים מגישים מדי שנה בקשות להחזרי מס המגיעים להם. סך הכספים המגיע כהחזר לציבור בגין הטבות המס השונות, נאמד במיליארדי שקלים אך בפועל לא כל הזכאים מנצלים זאת.
אלא שמסתבר שגם אם שינסתם מותניים והחלטתם לשלוח את הניירת הנדרשת כדי לקבל את המגיע לכם, ייתכן ותיאלצו להמתין הרבה זמן עד שתראו את הכסף. כמה זמן? התשובה תלויה במקום מגוריכם. מתברר כי בעוד שבאיזורים מסויימים זמן הטיפול בבקשה יכול להגיע עד חודש, במקומות אחרים תיאלצו להמתין חודשים רבים עד שתיראו את הכספים.
הנה שתי דוגמאות ממקרים שהגיעו אלינו: א' מנתניה הגיש ביולי 2018 בקשה להחזר מס בגין תרומות שתרם בשנת 2016. סך ההחזר המגיע לו עומד על 8,500 שקל. חלפו חמישה חודשים מאז שהדוח שודר והוגש כנדרש, ובפקיד שומה עדיין לא קלטו את המסמכים כלל במערכת.
המקרה של ג׳ מנתניה מקומם עוד יותר. ג' החליף מספר מקומות עבודה בשנת 2010. לאחר שפנה ליועץ מס התברר כי מגיעים לו החזרי מס בסך של כ-2,000 שקל, וזה הגיש עבורו דוח בסוף שנת 2016. ג' המתין זמן רב אך ההחזר ההחזר לא הגיע. רק אחרי פניות רבות הסבירו נציגי רשות המיסים כי התיק שלו "אבד להם" וכי עליו להגיש את הדוח פעם נוספת. ג' הגיש שוב את הדוח בחודש יולי האחרון והוא עדיין ממתין לתשובה.
בדיקה שעשינו ב-ynet לפני כשנתיים חשפה את המציאות העגומה הזו, כאשר בערים מסויימות אנשים נאלצו להמתין כמעט שנתיים בממוצע כדי לקבל החזר.
בשנה האחרונה חל שיפור בשירות - אך עדיין קיימות לא מעט בעיות
מסתבר שהחשיפה הזו עוררה הדים רבים והביאה לשיפור מסויים בחלק מהמקומות. למעשה, בעקבות הפרסום, החליטה רשות המיסים לבצע החל משנת 2018 מעקב לבדיקת לוחות הזמנים לקבלת החזר. מנתוני הרשות שהגיעו לידי ynet ומתפרסמים כאן לראשונה, עולה כי סניפי פקידי השומה בנתניה ופתח תקווה עדיין "מככבים" בתואר הלא מחמיא כאיטיים ביותר בטיפול בהחזרים. עם זאת חל שיפור משמעותי במספר הימים בהשוואה לנתונים שעלו אצלנו בזמנו.
אלא שבדיקה מול יועצי מס רבים המייצגים אלפי לקוחות, מעלה שלא תמיד יש התאמה בין הנתונים שמציגה הרשות לבין המציאות כפי שהם חווים אותה. כך לדוגמה, אומר לנו יועץ מס המטפל במאות לקוחות, שמספר הימים הממוצע שהוא נתקל בהם גבוה בהרבה מנתוני רשות המיסים, למשל בעפולה, בחיפה, בחולון, בנתניה ובפתח תקווה. דברים דומים אנחנו שומעים ממיצגים נוספים. עם זאת, גם הם מודים שככלל חל שיפור בהשוואה למציאות ששררה עד לפני כשנה.
ברשות המיסים טוענים שבחודשים האחרונים הם כמעט ולא מקבלים תלונות על עיכובים בהחזרי מס כאשר קודם לכן היו הרבה מאוד פניות בנושא. אולם, מנתוני המייצגים עולה שעדיין קיימות לא מעט בעיות.
אחד המהלכים הבולטים שמסייעים להפחתת העומס ומהירות הטיפול הם המש"מים – מרכזי מידע שירות ומשאבים הפזורים ברחבי הארץ. חלקם בתוך סניפי פקיד השומה וחלקם כשלוחה בערים בהם אין סניף של פקיד שומה. המרכזים הללו נועדו לביצוע פעולות באופן יעיל יותר והם מטפלים בעיקר בנושאים השוטפים כגון החזרי מס, תאומי מס, והגשת טפסים שונים.
למרות שהוכח שמדובר בשירות יעיל המסייע לזירוז הטיפול, ולמרות הכוונה להרחיבו, בשלב זה אין תוכניות אופרטיביות לפתיחת סניפים חדשים כאלו. גורם המעורה בנושא אומר ל-ynet כי פתיחת סניף כזה אינה דורשת משאבים רבים "רשות המיסים מגייסת סטודנטים לעבודות כאלו. אפשר לפתוח סניף קטן כזה עם 6-7 סטודנטים, זה לא עלויות גבוהות וזה יכול לשפר ולקצר את השירות בצורה משמעותית".
גם יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, אומר בשיחה עם ynet כי הרחבת מרכזי השירות היא צורך שיביא לשיפור משמעותי. "אנחנו מברכים על השינוי ועל העובדה שהנהלת רשות המיסים שמה לעצמה יעד לטפל בנושא, אבל אני סבור שבמידה ויפתחו ברחבי הארץ, מש״מים נוספים, כך הציבור בארץ יקבל שירות טוב יותר. היינו מצפים שכבר בקרוב יפתחו מש״מים בעיר מודיעין ואף בדרום הארץ באזור קרית גת, לרווחת תושבי הדרום", אומר גינדי ומוסיף כי "אכן רואים שיפור מגמה בשרות שניתן בנוגע להחזרי מס לשכירים, אך עדיין ישנם אזרחים רבים שנאלצים להמתין מעל חצי שנה לטיפול בהחזרי המס שלהם ואף ישנם מקרי קצה של מעל שנה".
דו"ח מבקר המדינה: רשות המיסים גבתה מיליארדי שקלים בגביית יתר
נזכיר כי לפני 3 שנים פרסם מבקר המדינה דו"ח לפיו במשך שנים גבתה רשות המיסים מיליארדי שקלים בגביית יתר, אך לא עשתה מאמצים להשיב את הכספים לציבור. על פי ממצאי הדו"ח, נמצאו ליקויים חמורים בכל הקשור למיצוי זכויות הציבור בתחום המס, וכן בשירות שמעניקה רשות המיסים לאזרחים.
הרשות גבתה יתר מס בהיקף המוערך בכמה מיליארדי שקלים, אולם היא לא יזמה כל פעולה על מנת להחזיר סכומים אלו, ולא הודיעה על כך לאזרחים.
כך, לאורך השנים הרשות גבתה יתר מס משכירים שעבדו רק חלק משנת המס או שעבדו אצל יותר ממעסיק אחד ולא ערכו תיאום מס בהיקף כספי המוערך בכמה מיליארדי שקלים. רק בשנת 2012 לבדה עמד סכום הגבייה משכירים שעבדו בחלק משנת המס על כ-563 מיליון שקל, ובמקביל, אלה שעבדו אצל יותר ממעסיק אחד נגבו בהיקף של כ-74 מיליון שקל.
מרשות המיסים נמסר בתגובה: "רשות המיסים נוקטת במגוון פעולות כדי לשפר את השירות בתחום החזרי המס, פעולות שנושאות כבר פרי, כעולה מפנייתכם. הרשות שולחת מידי שנה מכתבים יזומים לאזרחים בעלי פוטנציאל גבוה במיוחד להחזר מס (לצערנו, אין היענות גבוהה), מסיטה פעילות לאינטרנט כדי שהעובדים יתפנו לטפל בהחזרי מס ועוד כהנה וכהנה. עם כניסתו של ערן יעקב לתפקיד מנהל הרשות ניתן דגש מיוחד לנושא שיפור השרות ללקוח".