למרות התחרות: הצרכנים עדיין מתלוננים הכי הרבה על חברות טלוויזיה, סלולר ואינטרנט
יש לנו טכנאי רק עוד 10 ימים, הטאבלט בעצם לא במתנה, תשלומים ששילמתם ביתר לא יוחזרו לכם ואם יש לכם דרישות פנו בפקס: למרות המחירים שירדו, חברות התקשורת עדיין גובות מאיתנו כסף מיותר וממשיכות לעלות לנו על העצבים. עוד "כוכבי" תלונות: רשתות מוצרי החשמל, רשתות הרהיטים, רשתות הביגוד והמזון והשיפוצניקים
בתחילת ינואר 2019, שוב הפכה תלונת לקוח של חברה סלולרית – לויראלית. הלקוח פרסם בפוסט בפייסבוק שגילה שהביטוח שקנה מאחת החברות עבור המכשיר שלו, התגלה כלא שמיש במקרה של תקלה נפוצה.
יש לכם תלונה? כיתבו לנו >>
דו"ח משרד התקשורת: החברות המובילות במספר התלונות ב-2017
תלונות נגד חברות תקשורת: כך הן דורגו ספורט 5 פרימיום לחצי שנה חינם. איפה הקאץ'?
בדיוק כמו בימים "הטובים" ההם, עת שלוש חברות סלולר מיררו את חיינו – לקוחות רבים הזדהו עם התלונה, הביעו תנחומיהם, העידו שגם להם זה קרה ותהו אם זאת שיטה חדשה ליטול מאתנו כספים, שכן חברות הסלולר, האינטרנט והטלוויזיה, מוכרות לצרכנים בזול בימים אלה והן חייבות לגרד מאיתנו עוד כסף, איכשהו.
לרשות ההסתדרות לצרכנות הגיעו ב-2018 1,500 תלונות שמרביתן, 15% מהן, עוסקות בעוולות שצרכנים טוענים שנגרמו להם מידי חברות התקשורת. בכך חברות התקשורת שוב תופסות את המקום הראשון במצעד התלונות, אחרי שב-2017 תחום מוצרי החשמל כיכב במקום הראשון.
אמנם מדובר בדגימה מצומצמת של כ-230 תלונות ולא ברור אם כולן מוצדקות (ברשות טוענים שהן נבדקו), אך היא משקפת את האינטראקציה של הצרכן הישראלי עם חברות התקשורת שממשיכה להיות רבת חיכוכים.
הלקוחות מקבלים יותר - אבל החברות רוצות להרוויח
הצרכנים מקבלים ב-2018 הרבה יותר בהירות בחבילות והמחירים - נוחים מבעבר. רק שחברות התקשורת לא אוהבות להרוויח פחות לכן הן מגיבות. באתרי האינטרנט שלהן, ניתן לראות מה הן מקדמות: מכירת מכשירי סלולר וטלוויזיה ואלקטרוניקה, שאם תקנו מהן תקבלו בנוסף גם מתנה "בחינם"; או הנחות על מכשירים במסגרת מבצעי "קופונים". במקביל להפיכתן לחנויות של ציוד קצה, החברות מתמרצות אותנו להגדיל את נפח האינטרנט ל-200 מגה ולשלם על זה ביוקר, הן מפמפמות לנו הגנות סייבר וטריפלים (שכן רוב החברות היום הן תאגידי תקשורת) ודוחפות לנו נתבים וממירים מתוחכמים בדמי שכירות חודשיים שיגרמו לכם לשלם בסופו של דבר הרבה יותר משווי הנתב בחנות פרטית או ביבוא אישי, בתשלום אחד.
מעמודי הפייסבוק של החברות ומתלונות שהגיעו למערכת, ניתן לראות על מה צרכני חברות התקשורת מתלוננים: חיובי יתר שחלקם נובעים מהטעיה בעסקת המכירה, קשישים שמגלים שהם משלמים מאות שקלים על חבילות, צרכנים שמתלוננים על "מתנות" שהתגלו כפריטים בתשלום, פעולות של הוספת שירותים ותשלומים בלי לקבל את הסכמת הצרכנים, גביית דמי מעבר מופרכים במעבר בין חבילות, אי חזרה ללקוחות שפנו בתלונה, המתנות ממושכות על הקו בשירות הלקוחות, בקשות לשלוח פקס ב-2018-2019, תיאום רחוק מדי של טכנאי ("רק עוד 10 ימים"), פשלות של טכנאים והמון המון תקלות טכניות, בעיקר אצל חברות האינטרנט והטלוויזיה, למרות התחרות העזה בתחום האחרון.
על מה עוד צרכנים מתלוננים?
אחרי חברות התקשורת, תחום מוצרי החשמל גם ב-2018 הוא לא הרחק מאחור ומהווה 12% מהתלונות שהגיעו לרשות. צרכנים התלוננו על אי אספקה במועד, פגמים במוצרים, תקלות חוזרות, אחריות לא מספקת, אי עמידה בזמני תיקונים כמתחייב ומחלוקות בעניין ביטולי עסקאות, בין היתר.
לנוכח קריסה של כמה עסקי רהיטים, לא מפתיע שלמקום השלישי מגיע תחום הרהיטים עם 10% מכלל הפניות. צרכנים משלמים על רהיטים סכומים גדולים לעוסקים שנוצרה להם תדמית לא יציבה. התלונות פה הן בעיקר על מוצרים פגומים, אי אספקה במועד, אי התאמה בין ההזמנה לבין מה שסופק בפועל, חנויות שהפסיקו לפעול והותירו צרכנים ללא רהיט וללא חלק או כל הכסף וכן מחלוקות לגבי ביטול עסקה ודמי הובלה.
8% מהתלונות הן בנושאי ביגוד והנעלה: מוצרים בעלי פגמים שלא תמיד מתגלים בשעת הקנייה, אי קיום התקנות המאפשרות החזרת בגדים ונעליים תוך יומיים מיום הרכישה, ומחלוקת בשאלת הפרשנות של תקנות אלו, פרסומים לא מדויקים ומטעים של מבצעים ואיכות ירודה של המוצרים.
8% מהפניות עסקו בעסקאות שיווק מרחוק נגד חברות העוסקות בשיווק אגרסיבי טלפוני של מוצרים שונים, באמצעות פנייה ראשונית שנעשית תוך שימוש במונחים כמו "זכית!", "הוגרלת!", ו"מגיע לך" ועושק של צרכנים מוחלשים.
7% מהפניות עסקו בבעלי מלאכה שונים ונותני שירותים כגון חשמלאים, אינסטלטורים ושיפוצניקים. 6% מהתלונות היו בתחום ביטוח מוצרים ו-4% עסקו במטהרי מים ומתקני שתייה ביתיים. 4% מהפניות עסקו בנושאי תיירות ונופש – בתי מלון וטיסות לחו"ל.
תלונות התקבלו גם על רשתות מזון (3% מהפניות) ו-7% מהתלונות נגעו לנושאים שונים, בין היתר: בנקאות וכרטיסי אשראי, תאגידי מים, קנסות, מועדוני הנחות, מועדוני כושר, משרדי היכרויות ושידוכים, תחבורה ציבורית ותוספי תזונה.