הממונה על התחרות: שסטוביץ ניסתה למנוע יבוא מקביל של קולגייט
הממונה על התחרות הודיעה על כוונתה להורות ליבואנית הרשמית של קולגייט להפסיק לדווח ליצרנית העולמית על יבוא מקביל (ולרוב מוזל) של המותג, שנחשב למותג משחות השיניים הדומיננטי בישראל. שסטוביץ: "מעולם לא פעלנו למנוע יבוא מקביל". היבואנית לא תיקנס
שליטת מדף משחות השיניים רצתה להמשיך לשלוט בו, בין היתר על-ידי מניעה לכאורה של יבוא מקביל: כך טוענת הממונה על התחרות מיכל הלפרין, לגבי ש.שסטוביץ היבואנית הרשמית של משחות השיניים קולגייט בישראל.
- שר הכלכלה מבקש הסברים מיבואני ג'ילט וקולגייט: מוכרים בישראל ביוקר
- שלטי השיימינג שמשווים מחירי חו"ל לישראל על המדף: פחות קולגייט ובלי ספיד סטיק
משרד הבריאות מזהיר מפני משחת שיניים קולגייט שמשווקת בניגוד לחוק
לפי הממונה, החברה מנעה תחרות כשדיווחה לחברת קולגייט-פלמוליב העולמית על יבוא מקביל של מוצריה שהגיע לישראל. יבוא מקביל זה יבוא של יבואן שאינו היבואן הרשמי של המותג, שבדרך כלל נמכר לצרכנים במחירים נוחים ממחירי היבוא הרשמי. "קיומו של הנוהל והדיווחים לפיו, מקימים חשש לפגיעה משמעותית ביבוא מקביל של משחות שיניים", כך מסרו היום (ד') ברשות.
עקב כך, הממונה על התחרות הודיעה כי בכוונתה להפעיל את סמכותה ולהורות לחברת שסטוביץ להפסיק לדווח לחברה העולמית על המצאות משחות שיניים מיבוא מקביל בישראל. על החברה לא יוטל קנס.
>> לסיפורים הכי חמים במדור כלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
טופס דיווח מיוחד
לפי הרשות, במסגרת בדיקה שערכה, נתגלה כי דיווחיה של שסטוביץ כוללים מילוי של טופס דיווח מיוחד בו החברה מוסרת מידע מפורט על מוצרים מיבוא מקביל, כולל תמונות עם פרטי המוצר תוך צילום פרטים שנועדו לאפשר את זיהוי המוצר על ידי קולגייט פלמוליב, וכולל ברקוד ומספר אצווה. באופן הזה, החברה יכולה לאתר לכאורה מאיזה ספק בחו"ל הגיע המוצר וכך לדעת איזה נתיב עבר בדרך לארץ ולכאורה לעצור יבוא עתידי דומה.
ברשות מסרו כי "מהנחיות חברת קולגייט פלמוליב עולה, כי מטרת נוהל הדיווח היא מניעת יבוא מקביל של מוצרי קולגייט פלמוליב בעולם. קיומו של הנוהל והדיווחים לפיו מקימים חשש לפגיעה משמעותית ביבוא מקביל של משחות שיניים".
מוצר מיבוא מקביל מגיע ארצה בדרך כלל אחרי שהיבואן הישראלי מאתר מכולה או מלאי שניתן לקנותו במחיר נמוך. בדרך כלל יבוא כזה נעשה כשמדובר במותג מוכר בעל ביקוש. בישראל יש לעיתים יבוא מקביל של ברילה (גם היא ביבוא רשמי של שסטוביץ) וכן של מוצרי פרוקטר אנד גמבל, שוקולד של קינדר, מארס ואחרים.
עוד מסרו ברשות כי "משחות השיניים של קולגייט מחזיקות בנתח שוק משמעותי ויציב לאורך זמן וכי אין מותג דומיננטי נוסף עם נתח שוק קרוב לזה של קולגייט. עוד עולה כי קיימת העדפה צרכנית ברורה למותג זה וכמעט שאין מעברים בין מותגים שונים. כל אלה מלמדים על החשיבות של התחרות מיבוא מקביל של משחות שיניים של קולגייט להתפתחות התחרות בתחום. בנסיבות אלה, בכוונת הממונה להפעיל את סמכותה לפי סעיף 31ו(א) לחוק ולהורות לשסטוביץ להימנע ממתן הדיווח ביחס למשחות השיניים מיבוא מקביל".
משרד הבריאות תפס יבוא מקביל שלא עמד בחוק
ב-2017 וכן ב-2018 משרד הבריאות מסר שתפס משחות שיניים של קולגייט מיבוא מקביל ששווקו שלא ברישיון. מבצעים כאלה הם לעיתים יוזמה של המשרד ולעיתים מדובר ביוזמת מתחרה שנתן טיפ למשרד.
בעבר אמר יוני שסטוביץ מבעלי ש.שסטוביץ ש"יבוא מקביל זה פרזיטיות", שכן היבואן הרשמי הוא זה שמוציא רישיון במשרד הבריאות ודואג לפרסום ולכך שהמוצר יופץ בתפוצה רחבה. יחד עם זאת, החברה היא אחת היבואניות שנטען לגביה שהיא מוכרות בישראל מוצרים מסוימים במחירים גבוהים בהרבה ממחירי חו"ל.
תגובת שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, על הודעת הממונה על ההגבלים העסקיים: ״חסימת יבוא מקביל היא כלי שנועד לעשוק את הצרכנים במטרה למכור במחירים מופרזים. הרפורמה בחוק ההגבלים העסקיים והחוק להגבלת כוחם של יבואנים בלעדיים שהשלמנו לאחרונה, לצד פתיחת השוק הם התשתית להגברת התחרות לטובת הצרכנים. מי ששילם עד היום את המחיר העושק היו הצרכנים, מעתה והלאה מי שישלם את המחיר יהיו אותם גורמים שפועלים לחסום תחרות״.
משסטוביץ נמסר בתגובה: "מעולם לא פעלנו למנוע יבוא מקביל. שסטוביץ' פעלה ופועלת בהתאם להוראות כל דין".