האתגרים של הסמארטפונים המתקפלים
המחיר הגבוה, העיצוב המסורבל והמשקל הכבד יהפכו את הסמארטפון המתקפל למכשיר נישה, לפחות בדור הראשון, אבל החדשות הטובות הן שהבעיות האלה צפויות להיפתר תוך שנים ספורות. אנליסט: "המכשירים האלה הם העתיד". מי כן עשוי למצוא תועלת במתקפלים שיגיעו השנה?
ענקיות הטכנולוגיה התגברו על לא מעט מכשולים בדרך לסמארטפונים המתקפלים
- אבל האתגרים עדיין לא נגמרו: הדור הראשון של המכשירים צפוי להיות מסורבל ויקר למדי, מה שיקשה על החדירה לשוק. למעשה, בתעשייה מעריכים כי על אף שהסמארטפונים המתקפלים יהיו דומיננטיים בעתיד, בשנה-שנתיים הקרובות נתח השוק צפוי לעמוד על כ-3% בלבד.
השבוע אמורה סמסונג להציג את הגרסה הסופית של הסמארטפון המתקפל שלה, שיגיע למדפים בחודשים הקרובים. היא תקדים בכמה ימים את וואווי, שאמורה להכריז על סמארטפון מתקפל עם טכנולוגיית דור חמישי בכנס MWC שיתקיים בסוף החודש בברצלונה. גם שיאומי, LG, מוטורולה וחברות אחרות עתידות להציג בתקופה הקרובה מכשירים מתקפלים משלהן.
מהם בכלל היתרונות של סמארטפון מתקפל? כאשר הוא פתוח, המכשיר אמור להעניק למשתמש חוויה של טאבלט, עם יותר שטח מסך לצפייה בסרטים ובתמונות, גיימינג, יישומים משרדיים ושימושים נוספים שבהם הטאבלט מצטיין. כאשר הוא מקופל - מדובר בסמארטפון לכל דבר, שאמור להיכנס בקלות לכל כיס.
בתעשיית המובייל מקווים כמובן שהמכשירים המתקפלים, לצד טכנולוגיית הדור החמישי שתגיע השנה סוף-סוף, ייתנו זריקת מרץ לשוק המדשדש – 2018 הייתה השנה הגרועה ביותר בשוק הסמארטפונים, והמכירות ירדו ב-4.1% לעומת 2017.
"הסמארטפונים המתקפלים הם העתיד", אומר ג'ף פילדהאק, מנהל מחקר בתחום המובייל בחברת Counterpoint, אבל מזכיר שהגרסאות הראשונות יהיו עבות ומסורבלות לעומת הסמארטפונים הדקיקים שהתרגלנו אליהם. "יידרשו עוד שניים-שלושה דורות של מכשירים כאלה עד שזה יהפוך למיינסטרים. העלות היא מכשול רציני, 1,300 דולר זה מכשיר נישה. הסמארטפונים המתקפלים לא יהפכו למיינסטרים עד שהמחירים יירדו ב-50%".
"הדור החמישי יגנוב את ההצגה"
ריאן רית', אנליסט בחברת המחקר IDC, מצביע על נקודת תורפה אפשרית נוספת. להערכתו, ייקח זמן עד שאפליקציות יעברו התאמה או יפותחו מלכתחילה על מנת להתאים למסך מתקפל - משימה שגוגל כבר התחילה לעבוד עליה עם סמסונג ועם יצרניות נוספות. ויש עוד בעיה: "הסמארטפון המתקפל יושק בתקופה שבה טכנולוגיית הדור החמישי צפויה לגנוב את ההצגה. זה כנראה יגרום לבלבול בקרב הצרכנים ב-2019, וכנראה גם ב-2020".ומה בישראל? מיקי ברקן, מנהל אגף ציוד קצה וריטייל בפלאפון, מעריך שסמסונג תצליח למכור כמה אלפי מכשירים בארץ בשלב הראשון. שיאומי, אם תציע מחיר אטרקטיבי, אולי תצליח להלהיב את הצרכנים יותר. אחת הבעיות העיקריות של המכשיר, לדבריו, היא המשקל. "קל זה לא יהיה", הוא מבהיר. "בנוסף, יש עולם שלם של אפליקציות שצריכות לעבור אדפטציה. כל הדברים האלה גורמים לעננה לא קטנה". עם זאת, גם הוא מעריך שבעוד כמה שנים, אחרי שהיצרניות יתגברו על חבלי הלידה, המכשירים המתקפלים יוכלו לשלוט בשוק.
שיאומי מציגה את הסמארטפון המתקפל שלה (צילום: מתוך weibo )
מי יהיה קהל היעד של הסמארטפונים המתקפלים? פילדהאק מעריך כי בשנה וחצי הקרובות המשתמשים העיקריים יהיו עובדי תעשיית המובייל וגיימרים. ברקן מעריך כי בשלב הראשון יהיו בישראל ארגונים שישמחו לאמץ את המכשיר, למשל עבור סוכני ביטוח, מנהלי תיקים וכדומה.
כפי שניתן להבין מההדלפות, הסרטונים והדיווחים בחודשים האחרונים, לכל יצרנית יש גישה משלה לעולם המכשירים המתקפלים. המכשיר של סמסונג, למשל, צפוי להתקפל כמו ספר. בצדו האחורי יהיה מסך קטן שבו ניתן להשתמש כשהמכשיר מקופל. אצל שיאומי, לעומת זאת, מדובר בטאבלט עם מסך אחד שניתן לקפל פעמיים לגודל של סמארטפון רגיל. פילדהאק חושב שהשוני הזה הוא חיובי עבור היצרניות, שבשנים האחרונות ייצרו סמארטפונים דומים למדי והתקשו לשמור על בידול.
אחת החברות המסקרנות ביותר בהקשר הזה היא כמובן אפל, שבינתיים שומרת על שתיקה בכל הנוגע לסמארטפון מתקפל. "אפל חיכתה בהרבה מקרים שהטכנולוגיה תבשיל – LTE, מסכים גדולים, OLED, דור חמישי", מזכיר פילדהאק. "אני מניח שהם יחכו עד שהמסך המתקפל יבשיל מספיק כדי להפוך למיינסטרים בסגמנט הפרימיום. להערכתי זה ייקח עוד שנתיים לפחות".
האבטיפוס של סמסונג
צילום: רויטרס
מומלצים