אגרנים? זה הזמן להסתער על רשתות המזון
פסח מתקרב, והמלחמות בין הרשתות כבר כאן: המוצרים במחירי רצפה והלקוחות מתרוצצים בין הסניפים כדי לתפוס מציאות. איך לא תלכו לאיבוד בשדה המוקשים של המבצעים?
שטראוס רוצה ללמד את האמריקנים למרוח חומוס
התוכנית של יצרני המזון: סופר אינטרנטי שימכור ישירות לצרכן דיאטת ילנה מלישבה מגיעה לבית המשפט
את יריית הפתיחה של השנה נתן רמי לוי. לחוץ מאוד, כך נראה, בגלל הכתרת ויקטורי על ידי משרד הכלכלה כרשת עם הסל הזול ביותר. מהר מאוד הצטרפו ויקטורי, מחסני השוק בחלק מהסניפים, אושר עד ואפילו יינות ביתן. קוטג' ב-1.5 שקל (יינות ביתן), מארז 12 כריות קרצוף ניקול ב-1.9 שקל (רמי לוי), מארז 6 כריות יפניות ניקול ב-2.8 שקל (ויקטורי ורמי לוי), מארז מגבוני האגיס (4 חבילות) ב-9.5 שקל (ויקטורי, אושר עד, יינות ביתן ורמי לוי), קפה טורקי עלית בוואקום 200 גרם ב-4.9 שקל (מחסני השוק).
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הנחות ענק יש גם בירקות ופירות כמו תפוחי אדמה ברמי לוי ב-1.90 שקל לק"ג, בננות ב-3.90 שקל, תפוחים ב-2.90 שקל.
צריך לקחת בחשבון שחלק גדול מהמבצעים מותנים בקנייה של 75 או 100 שקל שאיש לא מספר לך עד שאתה מגיע לקופה. אבל בקניית אגירה או חג ניתן לעבור את הסכום הזה בקלות. בכל המקרים מדובר במחירים הזויים, פחות ממחצית מהמחיר הקבוע של המוצרים.
החדשות הטובות: הצרכנים האגרנים יכולים להסתער על המדפים ולצבור מלאים שיספיקו להם עד ראש השנה. בערב ראש השנה האחרון, צרכנים שניצלו את המציאות החדשה של התחרות המטורפת בסגנון "אצלי הסל הזול ביותר" הצליחו לחסוך מאות ואפילו אלף שקלים ויותר.
החדשות הרעות: כדי ליהנות מהדילים חובה להיות צרכן מתוחכם ומשקיען, לעשות בדיקה מתמדת של מחירים באפליקציות, להתעדכן בפייסבוק ובווטסאפ. להיות כזה שמוכן להפוך את היציאה לקניות לפרויקט משפחתי שכולל דילוג בין רשתות וביקורים חוזרים כדי למקסם את ההזדמנות.
החדשות היותר גרועות: זכויותינו הצרכניות להפעלת שיקול דעת בקנייה תוך היעזרות בשקיפות המחירים האמיתיים בנקודת המכירה נרמסות בריש גלי. קנייה בסופר הפכה למשחק ברולטה. אבל אף אחד לא מתרגש. בערב ראש השנה הבטיחו במשרד הכלכלה שהנושא ייבדק. הבטיחו שרמי לוי, ממציא השיטה של לעשות קרקס מהמידע הנגיש והאמיתי של מחירים בנקודת המכירה, ייקרא לסדר. בינתיים, דבר לא קרה.
מכים בסל
בערב ראש השנה האחרון שפכו רשתות הדיסקאונט מיליוני שקלים על השיטה שמיועדת להכות את הסל. סלי ההשוואות המחירים בשנים האחרונות מבוססים על נתוני אתר ואפליקציית "פרייסז" ועכשיו גם "מיי סופרמרקט" שמשתכלל. האתרים שואבים את הנתונים ממאגר משרד הכלכלה אליו הרשתות מעבירות את המחירים על פי חוק השקיפות. נקודת התורפה היא ש"פרייסז" שואב בכל רשת את המחיר הנמוך ביותר לכל מוצר. אם היחידה הראשונה נמכרת במחיר מבצע הזוי והשנייה במחיר גבוה יותר, "פרייסז" לא יוכל לבדל או לשקלל - והמחיר הזול ביותר בו ניתן לקנות מוצר אחד בלבד יופיע לעיני הצרכן וירשם ב"סל" של הרשת. החוק מחייב אמנם לעדכן מבצעים על המוצרים או על המדפים, אבל מי בודק?
אם תיקחו מוצר מהמדף, תגלו בקופה שעל הפריט הראשון שילמתם מחיר מגוחך, במוצר השני השתנה המחיר, ולפעמים גם במוצר השלישי. החשבון יהפוך לג'יבריש. איך בדיוק אנחנו אמורים להפעיל שיקול דעת רציני לפני החלטת קנייה? ברשתות החברתיות הופצו שבועיים לפני ראש השנה רשימות של עשרות מוצרים, כוכבי הסל שהוזלו בשיטה ה"מקורית", ומשפחות פיצלו קניות ונעמדו בתורים. המתחרים, כמובן, לא טמנו ידיהם בצלחת.
ביום חמישי האחרון זה חזר. ראשון היה כאמור רמי לוי. קונים מופתעים שלחו לי קבלות עם מחירים הזויים. המתחרים זיהו מייד את המגמה - ויאללה לדרך. יש חגיגה.
לחגיגה יש גבולות
כדאי רק לזכור שלחגיגה יש גבולות. רשת שמשקיעה משאבים בהוזלות מטורפות של 100 פריטים "כוכבי סל", יודעת להכליל את ההשקעה בתקציב השיווק, בשיתוף פעולה עם היצרנים, ואנחנו פורעים את החשבון באגף אחר. מוצרים אחרים יימכרו במחירים יקרים יחסית כדי שהרשת לא תסיים את החג בהפסדים.
עצה שלנו: אל תרוקנו מדפים בלי הכרה. אם אתם אגרנים משקיענים והחלטתם לנצל את המלחמה הפרועה - איגרו רק מוצרים לא מתכלים שאותם אפשר לשמור כמה חודשים במזווה. בדקו באמצעות האפליקציה איזה מוצר נמכר במחיר הזוי בסופר הקרוב אליכם. שימו לב לתאריך התפוגה לפני שאתם מכניסים לעגלה (היצרנים מנצלים את ההזדמנות להיפטר ממלאים עם תאריך תפוגה קרוב).
זהו מבחן של מי שצוחק אחרון. אם אתם לא בנויים לקנייה מחושבת ומושכלת - אל תשתתפו במשחק. כי אז הרשתות ימשיכו לצחוק על חשבונכם.