סל של תרגילים: מה חשוב לבדוק כשעושים קניות לחג?
השוואות המחירים לקראת החג ברשתות המזון הפכו קשות מאי פעם. למה זה קורה, איפה בכל זאת עדיף לקנות ומהם התרגילים והבעיות שכדאי לשים לב אליהם בכל רשת - החל מהשלטים המבלבלים, דרך המחירים המשתנים במהירות ועד המבצעים הבעייתיים
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנכ"ל קיקו מילאנו: "למרות העלויות הגבוהות כאן, אנחנו זולים מאחרים"
משבר החמאה: תנובה, שטראוס, אסם ורמי לוי ייבאו חמאה במחיר לא מפוקחזארה תשיק אתר מכירות אונליין בישראל
מה בכל זאת אפשר לייעץ? אם אתם מחפשים מחירים טובים, קנו ברשתות הדיסקאונט האגרסיביות - רמי לוי, ויקטורי, יוחננוף, מחסני השוק, אושר עד. פערי המחירים ביניהן לא משמעותיים. בשופרסל דיל ויינות ביתן תשלמו יותר. שם הודיעו לי כבר לפני חודשים כי אין בכוונתן להיכנס למהומת הוזלות הכאסח שלפני החג. אם אתם חברי מועדון ברשתות האלה, תצמצמו את הפער במחירים לעומת קנייה ברשתות הדיסקאונט. את המחירים הגבוהים ביותר תשלמו ברשתות העירוניות.
למה כל כך קשה להשוות מחירים? כשאתר השוואת המחירים "פרייסז" התחיל את פעילותו, אחרי מחאת הקוטג', ולאחר שב-2015 חויבו הרשתות להעביר מחירים לאתר הייעודי של משרד הכלכלה, חשבתי שהגיעה הגאולה הדיגיטלית. האתר של משרד הכלכלה מורכב מקישורים לקובצי מחירים של הרשתות, ומהם לוקחים אתרי השוואות המחירים (כמו פרייסז ומיי סופרמרקט) מחירים מעודכנים לצורך השוואה. חשבתי שהנה יעמוד לרשותנו כלי טוב יותר להשוואה.
זה לא קרה. הרשתות גייסו את המחלקות הטכנולוגיות שלהן כדי להפוך את נתוני האתר לפארסה מניפולטיבית. הרשות להגנת הצרכן לא מפקחת על שידורי המחירים מצד הרשתות. יש רשתות שלא משדרות מחירים ימים ושבועות, ואין סנקציות. כתוצאה מכך, מחירים לא מתעדכנים. כרגע, לדוגמה, יינות ביתן מחליפה את מערכת הקופות שלה. כתוצאה מכך חלק מסניפיה שידרו מחירים חלקיים בלבד. ביום שני השבוע סניף איילון העביר דיווח חלקי מאוד. מישהו יידע את הצרכנים שמנסים לבצע השוואות מחירים? לא.
גם סל הדגל ההשוואתי, שעורך משרד הכלכלה אחת לחודש באמצעות המועצה לצרכנות ובהתבסס על נתוני אתר פרייסז, מלא בעיות. למשל: השוואת מחירים אמיתית מחייבת הימצאות פריטים זהים בכל הרשתות והסניפים הנבדקים. ומה אם חסר? המועצה הישראלית לצרכנות משתמשת במקום זה במחיר הממוצע של המוצר בכל הרשתות. נו, באמת.
שר הכלכלה, אלי כהן, מודה בליקויים, אך משוכנע שטובה כוס חצי מלאה מריקה. אני סבורה שלכולנו מגיעים נתוני אמת.
ה"תרגילים" של הרשתות
בשנה האחרונה עלו מדרגה התרגילים שעושות הרשתות לקראת החג כדי להקשות עלינו השוואת מחירים. חלקן מורידות לקראת החג באופן קיצוני עד הזוי את מחיריהם של עשרות מוצרים מרכזיים הנכללים בסלי החג, כדי לצאת טוב בסקרים, ואחר כך מעלות שוב. זכות היוצרים על התרגיל הזה שמורה לרמי לוי. משתתפים נוספים בולטים: מחסני השוק, ויקטורי, יינות ביתן ואושר עד. על פי כל הסימנים, בשבוע הבא יעלו כבר המחירים שוב.
טיפ: באתר פרייסז, תחת "מציאוֹת" אפשר למצוא את כל המוצרים שהמחיר שלהם היה הכי זול בשנה האחרונה, או שהוא זול ב-40% מהממוצע, בכל סניף.
ועוד תרגיל של הרשתות: איך מתחכמים לדרישת משרד הכלכלה לפרסם על המדף את מחירי מוצרי הקוסמטיקה והטואלטיקה הממוצעים בעולם? בויקטורי, למשל, מצאנו את המחיר העולמי של קולגייט משפחתית 100 מ"ל, אלא שאף אחד מתשעת סוגי הקולגייט שהיו על המדף לא היה קולגייט משפחתית 100 מ"ל. בשופרסל דיל במתחם איילון מצאנו את הקולגייט המשפחתית המיוחלת, אבל השילוט מתחתיה התייחס למחיר העולמי של קולגייט מקס פרש מסוג שלא היה על המדף.
החדשות הרעות: בחג הבא יהיה יותר גרוע, אם יצליח לחץ הרשתות והרשות להגנת הצרכן תפטור אותן מחובת סימון המחירים ותאפשר להן סימון בצגים אלקטרוניים בלבד, והפיקוח ייראה כמו הפיקוח היום. האפשרות לבחון הוזלות אמיתיות תהפוך לפיקציה מוחלטת.
לפניכם התרגילים שמצאנו בשבועיים האחרונים בכל רשת. ככל שתשימו לב יותר, תחסכו יותר.
רמי לוי שיווק השקמה
מחירים הזויים רק לערב החג: החל משבועיים לפני פרסום סלי החגים, הרשת מזגזגת במחירים ברמות שלא היו, והערפול גדול. עד שלא עברתם קופה, אתם לא יודעים מהם המחירים, שעלולים להשתנות פעמים רבות במהלך היום. השבוע נמכרה פסטרמה על גחלים טירת צבי 400 גרם ב-7.90 שקל במקום 24.90 שקל (!), וג'ל כביסה קולון "תה ירוק" שלושה ליטר ב-6.90 שקל, ואף 5.90 בחלק מהסניפים כתשובה למבצע של ויקטורי, במקום 17.90 שקל.
מבצעים לא מאורגנים: הרשת היא האגרסיבית ביותר בתגובותיה למבצעי המתחרים, וחלק מהמבצעים הם מבצעי תגובה מהירים שהרשת לא נערכת להם מראש מבחינת כמויות. וכך לעיתים המוצר אוזל מהר, למרות שהמחיר במאגרי המחירים הממוחשבים ובאפליקציות הוא עדיין מחיר המבצע.
היעדר שילוט על מבצעים: מבצעי הכאסח של תקופת החגים לא מסומנים על המדף או המוצר, אלא רק בקופה. כך מצד אחד אין התנפלות, ומצד שני המבצע משרת את הרשת בחישוב הסלים לקראת החג.
יינות ביתן
סימון מחירים גרוע: שילוט המבצעים מבלבל במיוחד. על חומץ בלסמי של יד מרדכי במבצע לא נכתב מה המחיר הקודם. כדאי או לא? בכניסה יש שילוט בולט להמלצת החודש - שני בקבוקי יין ברקן ב-100 שקל, במקום 59.90 שקל לאחד, לא מפיל אתכם מהכיסא. שורה ליד יש שילוט לשלושה יינות פרייבט קולקשן ב-100 שקל, וזו משום מה לא מודגשת כהמלצת החודש.
פקק בקופות לשירות עצמי: לרשת זה חוסך כוח אדם וכסף, אבל הקופות נתקעות לפעמים, ובשעות עומס משך הקנייה מתארך לפעמים במקום שיתקצר.
חצי חינם
לא הכי חינם: סניפי הרשת מצטיינים בסדר, שפע וריח, אבל לא זכור לי מתי זכתה הרשת במקום הראשון בסקרי מחירים.
השפע מבלבל: מבנה החנות, המגוון הגדול ואופן הצגתו גורמים ללקוח לעיתים קרובות לצאת מהחנות עם מגוון פריטים שלא תיכנן לקנות. כמה חנויות אתם מכירים עם מגוון של 11 ספקים שונים של תבלינים? פריטים מוצגים שוב ושוב במקומות שונים - במקררים, על המדפים. פיספסתם בפעם הראשונה? תיזכרו בשנייה, ואם לא, בשלישית. באיזה רשת דיסקאונט תמצאו גבינה כחולה של גד בשישה טורים שונים בשני מקומות? או כמות כזאת של משקאות חלב, או של ג'ל כביסה? המעדניות עמוסות עובדים וריחניות, כל קופסאות הבשר בקצבייה אדומות ותואמות למדי העובדים. זה נחמד, אבל יש לזה גם צד שני, מפתה, שאנחנו כצרכנים צריכים לזכור.
מחסני השוק
הוזלות לחג רק בחלק מהסניפים: בדקנו פעמיים סלים זהים בכל סניפי הרשת בסיוע "פרייסז". בבדיקה הראשונה בשבוע שעבר בלטו שישה סניפים כזולים באופן מובהק: נשר בחיפה, מודיעין, טבריה, שני סניפי באר שבע וסניף האורגים באשדוד. בבדיקה השנייה השבוע כל הסניפים ברשת שמרו על רמת מחירים דומה. מבלבל את הצרכן.
שופרסל
יקר למי שאינו חבר: 94% מהקניות ברשת נעשות על ידי חברי מועדון. אם אתם לא חברים, תקנו ביוקר.
המותג הפרטי משתלט: מוצרי המותג הפרטי מקודמים בבולטות על חשבון האחרים. המים המינרליים של שופרסל נמצאים קדימה, בעוד סן בנדטו, מי עדן ונביעות מתחבאים מאחור. מתעקשים עליהם? תתאמצו, אולי בדרך זה יעבור לכם.
הזמנות האונליין משתלטות: הסניפים הפיזיים הגדולים הפכו למגרשם של העובדים המלקטים מוצרים להזמנות האונליין. אלה עמלים, מסתובבים עם עגלות כפולות או ייחודיות, תוקעים מעברים ומעניקים לכם תחושה שאתם מפריעים.
כרטיסי מתנה ותווי שי לא ניתנים למימוש בקניות אונליין: לדברי משה רדמן, מנכ"ל "סוויגי", המנפיקה תווי שי, זו הרשת המובילה בכמות הכסף מתווי שי וכרטיסי מתנה (גיפט קארד) שאינם ממומשים, שמסתכמת להערכתו בכ-100-150 מיליון שקל בשנה, ומדובר בתרומה ממשית לרווחי החברה והפסד של הצרכנים. את הגיפט קארדים אי אפשר לממש בקניות אונליין, ברשת שמתגאה בהיותה רשת הסופרים המובילה בעולם בקניות אונליין. למה לא?
ויקטורי
המבצעים מחייבים לקנות כמויות גדולות: בחלק בולט מהמבצעים כדי ליהנות מהנחה צריך לרכוש שלוש יחידות ומעלה. בדקנו על סמך נתוני פרייסז את סך הפריטים שבמבצע בסניפי ויקטורי, אושר עד, רמי לוי, יינות ביתן ושופרסל דיל במתחם תחרותי בראשון לציון. בויקטורי ובאושר עד היו הכי הרבה מבצעים שחייבו רכישת שלושה מוצרים ויותר, 36% מהמבצעים בויקטורי ו-37% באושר עד. ברמי לוי רק 8% מהמבצעים (92% מהמבצעים הם מהיחידה הראשונה או השנייה), בשופרסל - 11% (חלק נכבד מהמבצעים הם לחברי מועדון), וביינות ביתן - 27%.
מבצעי עומק לא מגיעים תמיד לכל הסניפים: השבוע נמכר קפה טייסטרס צ'ויס במבצע ב-24.90 שקל בחלק מסניפי גוש דן, אבל בסניף בדיזנגוף הוא נמכר במחיר מלא, 30.50 שקל.
אין מותג פרטי: יש שרידים של "המותג" - מיזם שדועך במחירים לא אטרקטיביים.
תצוגה לא ברורה: יש הבדל בין חנויות בתצוגה. המגוון על המדפים גדול ובחלק מהחנויות התצוגה לא נוחה ומקשה על ההתמצאות. החנות שבה ביקרתי בדיזנגוף קטנה, ושמעתי תלונות מצרכנים גם על סניפים אחרים של הרשת.
מחסני מזון אושר עד
הכל בגדול: רוב המארזים גדולים. רוצים בוטנים? מיקס אגוזים? קנו מכל של 1.13 ק"ג. נוזל לכלים פיירי? יש שרינק של שלושה מכלים של ליטר, או מכל ענק של חמישה ליטרים. סימיליאק יש רק למהדרין ורק באריזות של רביעיות. טונה - תבחרו בין מארז 12 יחידות סטארקיסט בשמן, לבין קופסת ענק של 545 גרם. יש לכם מחסן גדול בבית וכסף רזרבי בחשבון? וכמה עודפים נזרקים אחר כך?
מוצרים נעלמים מהמדפים: הרשת ידועה בסכסוכים עם ספקים על מחירים, כשמדי פעם נעלם בעקבות זאת מהמדפים מוצר מסוים.
רשימת הקניות לא נשמרת באפליקציה סופרסמארט: הרשת שותפה באפליקציה "סופרסמארט" שמאפשרת לסרוק בחנות מוצרים ולשלם בסוף דרך הנייד. אלא מה, האפליקציה לא שומרת את רשימת הקניות - טריק שמונע מהלקוח לעקוב אחרי מה שקורה למחירים.