מנופאי שהותקף לאחר שסירב לעבוד עוד שעות: "דקרו אותי עם מוט ברזל"
ההפקרות באתרי הבנייה מגיעה לשיאים חדשים: מנופאי מנוסה, שבסך הכל רצה ללכת הביתה בסיום יום עבודתו, מצא את עצמו תחת מתקפה של מספר פועלים שהסלימה עד כדי דקירה. יו"ר ועד המנופאים: "לפגיעה בזכויות העובדים בענף יש קשר ישיר לבטיחות"
על אף המאמצים הננקטים לשיפור הבטיחות בענף הבניין, ההפקרות בכל הקשור לתנאי העסקת העובדים בכלל והמנופאים בפרט, מגיעה לשיאים חדשים. עבד אללה שלאלדה, מנופאי מנוסה, בסך הכל רצה ללכת הביתה בסיום יום עבודתו ביום שישי שעבר, כשמצא את עצמו תחת מתקפה של מספר פועלים שהסלימה עד כדי דקירה. כך נודע ל-ynet.
המקרה החמור אירע ביום שישי שעבר, באתר בנייה ברמת בית שמש של החברה רובין לנדסמן. בראיון לאולפן ynet סיפר שלאלדה, כבן 23, כי היה זה יומו הראשון במקום העבודה, כשיום לפני כן סיכם מול חברת כוח האדם שדרכה הועסק, כי יעבוד עד השעה 13:00. אולם כשביקש לסיים את יום העבודה כפי שסוכם איתו מראש, מצא את עצמו מותקף ואף נדקר. "בשעה 9-10 הרגשתי שהם רוצים שנעבוד עד מאוחר יותר ואמרתי להם, שסגרנו עם החברה שנעבוד עד 13:00", סיפר. "הם התחילו לאיים ולקלל".
מה הם אמרו לך שיעשו לך?
"אם אתה גבר תרד, תראה מה אני אעשה לך. לא רציתי להתעסק איתם".
"התחילו לדחוף ולהרביץ"
עדאללה שקל להתקשר למשטרה, אך מספר כי מנהל העבודה שוחח עימו ואמר לו שיוכל לסיים לעבוד בזמן שהוסכם ושלא יאונה לו כל רע. "בשעה אחת ירדתי ונתקלתי בשלושה פועלים שאמרו לי 'תעלה בחזרה למעלה'. שאלתי 'למה?', ענו לי 'אל תדבר, תעלה למעלה'.
עדאללה הוסיף כי החליט להמשיך לרדת ופנה אל העובדים שהמתינו לו עם יד מושטת לשלום, שלא נענתה. "אף אחד לא לחץ לי יד, הם התחילו לדחוף, להרביץ, ואחד דקר עם מוט ברזל, ואז עוד הצטרפו".
מי היכה אותך?
"הקבלן משנה של השלד, ובענף הבניה יש חברים, קרובי משפחה שעובדים יחד".
למזלו , עדאללה לבש מספיק שכבות, שחסכו ממנו פציעה חמורה יותר. המשטרה הוזמנה למקום, אך כולם ברחו עד שהניידת הגיעה. הוא הגיש תלונה, כשעד למועד כתיבת שורות אלו, אף אחד עוד לא נעצר או עוכב בעקבות המקרה, ואתר הבנייה המשיך לעבוד כרגיל.
בינתיים עבר עדאללה לעבוד באתר בנייה אחר, אך הוא עדיין מצולק מהפרשה. "אני נכנס כל יום לאתר בפחד ומוריד את הראש", הוא מעיד. "אחד הפועלים רצה לדבר איתי בבוקר, אבל אני לא רוצה לדבר איתו, אולי שוב ירביצו לי".
"קשר ישיר בין זכויות לבטיחות"
מקרה זה מצטרף למקרים רבים נוספים של הפרות זכויות עובדי הבניין בכלל והמנופאים בפרט, באתרי הבנייה. כך למשל באוקטובר האחרון דיווחנו על מנופאי, שסבל מהפרות חוזרות ונשנות של זכויותיו, שבשיאן הגיעו לכדי העסקתו בלא פחות מכ-300 שעות חודשיות, הרבה מעל למותר בחוק, ובנובמבר האחרון דיווחנו על גל הפסקות עבודה של מנופאים בעקבות סירובם לעבוד בתנאים של רוחות חזקות.
כיום מדובר בתחום פרוץ, שמאופיין בתחלופה גבוהה של חברות כוח האדם המעסיקות, כשפעמים רבים מועסקים מנופאים ללא רישיונות והכשרה כחוק, על גבי מנופים ישנים שלא נבדקים כראוי. הדבר מסכן הן את העובדים בענף, המוביל בשיעור ההרוגים בתאונות עבודה, והן את העובדים ושבים, כפי שאירע בתאונה המזעזעת שבה נהרגה נטע רוטמן ז"ל כתוצאה מקריסת מנוף על רכבה.
אחד הצעדים המשמעותיים לשינוי המצב בשטח הוא התיקון לחוק שגובש עם ההסתדרות ואושר בסוף 2018, לפיו מנופאים יועסקו דרך חברות כוח אדם ייעודי. התיקון, שייכנס לתוקף בחודש יולי הקרוב, מטיל את האחריות לזכויות ובטיחות העובדים על חברות כוח אדם המתמחות בנושא. שינוי נוסף שאמור לקרות עוד קודם לכן, הוא חיוב מפעילי המנופים בהזדהות באתר הבניה עם רישיון נהיגה או רישיון הפעלה קשיח שינפיק המשרד החל מה-15 ביוני הקרוב. זאת במטרה לצמצם את התופעה של רשיונות מזויפים והפעלת המנופים על ידי עובדים שאינם מוכשרים לכך.
דן ורשבסקי, יו"ר ועד המנופאים המאוגד בהסתדרות, מציין כי מדובר במקרה קיצוני אמנם, אך ממש לא ייחודי, שבו מנופאים מוצאים את עצמם תחת לחץ מאסיבי באתרי הבנייה, שאף מסלים לכדי אלימות. "המנופאי הוא לב ליבו של האתר", הוא מפרט. "אם מפעילים עליו לחץ, אפשר לקדם את הבנייה יותר מהר, וכשלמנופאי אין לו גב ומישהו ששומר עליו, הוא עלול להכנע ללחץ ולעתים לעבור על חוקי הבטיחות. אם הוא יסרב - יחליפו אותו, וזה לא המקרה הראשון שמגיעים למכות.
"רוב החברות מעדיפות ללכת לחברות לא מורשות עם מנופאים ללא רישיון, שיעשו מה שמבקשים מהם", הוא מוסיף. "מכיוון שכמחצית מהשכר הוא בכסף שחור במעטפות, המנופאים עובדים כמה שיותר שעות כדי להרוויח כמה שיותר. גם שמירה על בטיחות זה לא טוב, כי צריך לזרז את העבודה. כך כולם עובדים בענף הזה, הפועלים, קבלני המשנה והקבלנים, וכבר הרבה זמן אני אומר שלפגיעה בזכויות העובדים בענף יש קשר ישיר לבטיחות. רק השנה היו 6 תאונות עם מנופים שנהרגו בהם פועלים, וכולן קרו כתוצאה מהמצב הזה".
11 הרוגים בענף מתחילת השנה
בארגון קו לעובד מציינים בעקבות המקרה החמור שאירע לשלאלדה, כי "הכתובת כתובה על הקיר, וגם הדרך לסייע לעובדים ולמנוע את המקרה. סוגיית שעות העבודה נידונה במו״מ בין האוצר ליו״ר ההסתדרות לשעבר ניסנקורן כשההסכמה הייתה כי משרד העבודה יבצע מבצע אכיפה מוגדר לשמירה על תקרת שעות העבודה המותרות בחוק, כדי לצמצם תאונות המתרחשות עקב עייפות עובדים, זאת לאור עבודה מרובה של שעות נוספות באתרי הבנייה. עם זאת להסכמה זו אין מועד ביצוע, והיא נותרה כאות מתה, שכמו שקרה במקרה המצער בזה, גובה מעובדי הבניין את שלוותם, יכולתם לעבוד בשקט ובצורה בטוחה בלי סכסוכים".
מניין ההרוגים בתאונות עבודה בבניין מאז תחילת 2019 מגיע כבר ל-11 עובדים, בדומה לשיעור שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד. ההרוג האחרון היה עובד זר מסין בשנות ה-30 לחייו, שנפגע בראשו ממוט ברזל באתר בנייה ברחוב ז'בטונסקי ברמלה, ביום ראשון השבוע.
מדובר באתר בביצוע חברת “ג’יאנגסו נאנטונג קונסטרקשן אנג’נירינג”, המשתייכת לחברות הביצוע הזרות שהובאו לזירוז הבנייה. במקרה זה, היחידה המשטרתית "פלס" פתחה בחקירה אודות התאונה. זאת לאחר שהמשטרה הודתה לאחרונה במענה לפנייה של ארגון קו לעובד לפי חוק חופש המידע, כי היחידה המיוחדת לא חקרה עד היום אף לא תאונת עבודה אחת, אף שזו המטרה שלשמה בדיוק הוקמה.
תגובות
ממשטרת ישראל נמסר: "האלימות היא נגע חברתי פסול, ובהתאם משטרת ישראל רואה בחומרה אלימות מכל סוג שהיא. בהתאם, מיד עם קבלת התלונה במשטרה נפתחה חקירה במטרה להגיע לחקר האמת. מטבע הדברים איננו מפרטים אודות חקירות מתנהלות, אולם נציין כי משטרת ישראל ממשיכה לחקור את המקרה ביסודיות ולבצע את כל פעולות החקירה הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים".
מחברת רובין לנדסמן הנדסת בנין בע"מ נמסר: "על פי ששמענו, בדיעבד, פרצה קטטה בין עובדי קבלן משנה בפרויקט לבין מנופאי אשר הפעיל את אחד מעגורני הפרויקט. יש להדגיש כי כל המעורבים בקטטה אינם עובדי חברתנו. לא ידועים לנו פרטי הקטטה וכן לא ידוע לנו על פצעי דקירה של המנופאי. המשטרה הגיעה למקום וחוקרת את המקרה. אנו משתפים פעולה עם המשטרה באופן מלא וסומכים עליה שתגיע לחקר האמת".