רשות המקרקעין: אי פינוי שדה דב יביא לעלייה במחירי הדירות
לחוות הדעת השליליות שקיבל שר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ' בנושא דחיית פינוי השדה באמצעות חקיקה, מצטרפת כעת גם תגובה חריפה של רמ"י: "יש בכך כדי לפגוע ביציבות שוק הנדל"ן"
מסרב להתפנות: לחוות הדעת השליליות שקיבל היום (א') שר התחבורה הטרי בצלאל סמוטריץ' ממינהל התכנון וממשרד האוצר, לגבי הצעתו לדחות את פינוי שדה דב במהלך של חקיקה, מצטרפת כעת גם חוות דעתו החריפה של מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) עדיאל שמרון נגד החקיקה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השבוע הגורלי של שדה דב: "אין הצעה רלוונטית שתמנע את הסגירה"
ח"כים נגד סגירת שדה דב: "מדינת חלם" מבוז'י הרצוג עד שאול בן אדרת: בעלי הקרקעות בגוש הגדול נחשפים
"חזרתה של ממשלת ישראל מתוכנית פינוי שדה דב, המהווה אבן ראשה במדיניות שיווק יחידות הדיור במרכז הארץ, וכן ביכולתה לממן את ירידת מחנות צה"ל לנגב, תשלח מסר שלילי מאד לשוק הנדל"ן", כתב שמרון לקראת הישיבה שנערכה היום במשרדו של סמוטריץ'. "לאיתות זה עשויה להיות השפעה ישירה על עליית המחירים ויש בכך כדי לפגוע ביציבותו של שוק הנדל"ן".
עוד כתב שמרון כי מלבד 16 אלף הדירות שהיו אמורות להיבנות בשטח השדה, לביטול הפינוי תהיה השפעה על תוכניות גובלות, בהיקף של ביטול של עוד 10,000 דירות בשל מגבלות גובה, ועיכוב בנייה של עוד כ-40 אלף דירות בשל תכנון מחדש של התוכניות. נכון לכרגע, מועד הפינוי המתוכנן של השדה הוא ה-1.7, כלומר יום ב' בשבוע הבא.
"לאחר בחינה מעמיקה של השתלשלות האירועים בעבר, והיכרות עם פרטי ההסכמים והצעדים הצפויים שינקטו על ידי כל הצדדים למהלך אנו סבורים, ברמה גבוהה של וודאות, שדחיית מהלך פינוי השדה תביא לכך שהשדה לא יפונה כלל במהלך השנים הקרובות. דחייה כזו תוביל להליכים משפטיים ולאובדן אמונם של בעלי הקרקע בכל הסכם עם העירייה והמדינה".
שמרון אף תקף את המנגנון שהציע סמוטריץ' בהצעת החוק, לפיו יפונה השדה רק לאחר שייצאו 1,000 היתרי בניה בשטחו והבהיר כי "הקרקע נמכרת רק לאחר שהובטחו הסדרי פיתוח המאפשרים גישה למגרש בפרק זמן סביר... לא ניתן למכור מקרקעין עליהן פועל שדה תעופה לגביו ישנה מחלוקת ציבורית עזה".
מוקדם יותר היום חשף כלכליסט את עמדותיהם של משרד האוצר, שנציגיו העריכו בדיון אצל סמוטריץ' כי היקף הפיצוי לבעלי הקרקעות הפרטיות בשדה דב במקרה שבו שדה התעופה לא יפונה במועד שנקבע עמם, ינוע בין 4 ל-8 מיליארדי שקלים, ועמדת מינהל התכנון לפיה בעיכוב הפינוי יהיה כדי לבטל בנייתן של 26 אלף יחידות דיור במטרופולין תל אביב.