ממשיכות להתכווץ: המכירות בקניונים ירדו ב-4.2% בחצי השנה האחרונה
לפי נתוני ריס לחציון הראשון של 2019 לעומת התקופה המקבילה אשתקד, הקניונים המשיכו לספוג ירידות משמעותיות, לעומת מרכזי המסחר הפתוחים שרשמו ירידות מתונות יותר. במאבק להגדיל את ההכנסות, הקניונים משכירים שטחים לדוכנים רבים יותר ולשירותים נוספים כמו דואר, מכבסה ועוד
הירידות במכירות בקניונים ממשיכות: מנתוני ריס לחציון הראשון של 2019, הכולל את חג הפסח, נראה כי חלה ירידה בשיעור של 4.2% במכירות בקניונים הגדולים שהשתתפו במדגם, בהשוואה למכירות בחציון הראשון של 2018.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשבר באופנה מתרחב: עזריאלי מאיימת בפינוי "מתאים לי" עקב פיגור בשכ"ד
ביהמ"ש הוציא צו הקפאת הליכים לרשת האופנה זברה
הוניגמן: השנה ישולמו החובות ל-585 עובדים
הירידה במרכזי המסחר הפתוחים בחציון הראשון היתה מתונה יותר, והסתכמה ב-2%. נתוני חודש יוני לבדו, הכולל את הקניות לחג העיד אל פיטר שחל השנה בתחילת החודש, מלמדים על חודש גרוע במיוחד - הן ביחס לשאר החציון והן ביחס לחודש יוני אשתקד: המכירות בקניונים הגדולים ירדו בחודש זה ב-6.8% ובמרכזי המסחר הפתוחים ב-2.5%.
הנתונים אינם מפתיעים על רקע החולשה בענף האופנה, השינויים שעוברים עליו בעקבות המסה של רכישות הישראלים בחו"ל בזכות טיסות הלואו קוסט, הרכישות באינטרנט ושחיקת הרווחים בגלל המבצעים שהחברות מציעות - במטרה להישאר בתחרות.
המחיר משחק תפקיד מרכזי
יש לציין כי מנתוני החציון עולה כי חלק ממרכזי המסחר הפתוחים, המאופיינים בחנויות זולות וחנויות עודפים, רשמו דווקא עליות - מה שאומר שהמחיר מהווה קריטריון משמעותי אצל הישראלים בבחירתם היכן לקנות.
לדוגמא, עופר בילו סנטר רשם עליית מכירות בשיעור של 6.8% בחציון הראשון של 2019 לעומת תקופה המקבילה אשתקד; ביג אילת, שנהנה מעליה בתיירות בעיר רשם עליה של 3.6%, וביג יוקנעם עם עליה של 2.3%.
מבין הקניונים החדשים נרשמה עליה של 6.1% במכירות של עזריאלי ראשונים בראשון לציון, שסבל מחולשה עם פתיחתו; ביג ירכא החדש רשם עליה של 5.9%, וביג פשן אשדוד עם עליה של 3.3%.
הירידה במכירות של רשתות אופנה בקניונים הביאה את בעלי הקניונים למסקנה כי יש צורך בשינוי התמהיל ומציאת מקורות להכנסות נוספות משכר דירה. בקניוני עזריאלי, למשל, ששמרו בתחילה על מעברים רחבים עם מספר דוכנים מוגבל, צופפו כעת דוכנים נוספים, לצד הגדלת מספר בתי האוכל שמושכים קהל והכנסת שירותים כמו מכבסה, דואר ועוד.
בתביעה שהגישה רשת תמנון בשבוע שעבר נגד קניוני עזריאלי, נטען כי באופן לא שגרתי התיר הקניון בעכו לחברת נדל"ן המקימה שכונה חדשה בעיר להקים ביתן מכירות בעל קירות גבוהים בשדרה המרכזית בקניון, באופן שלטענת תמנון מסתיר את חזית חנותו. לטענת עזריאלי זכותה לעשות בשטחיה הציבורים כרצונה.