קורבן האופנה האחרון: לילמיסט בדרך לפירוק
פעילות רשת האופנה, שמונה 5 סניפים, הופסקה. צביקה אסור, בעלי הרשת: "רשת עם מוצרים איכותיים כמו שלנו שמיוצרים בארץ מתקשה כיום"
הקשיים בענף האופנה לא פוסחים גם על רשתות יוקרתיות יותר. עובדים ברשת האופנה מייד ביי לילמיסט (Lilamist) הגישו נגדה אתמול (ד') בקשת פירוק.
עוד רשת קמעונאות בקשיים: ג'יי.סי פני בדרך לפשיטת רגל
"חלוץ הקמעונאות": מייסד ויו"ר פריימרק הלך לעולמו
אדידס ספגה מכה מבית המשפט: "3 פסים אינם סימן מסחרי"
הבקשה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, זאת בטענה שהחברה המפעילה את הרשת הנה חדלת פירעון. חברת מייד ביי לילמיסט היא חברה פרטית שהתאגדה בשנת 2010, וניהלה רשת אופנה לנשים בחמישה סניפים ברחבי הארץ: קניון ביג אשדוד, דיזנגוף סנטר, קניון עזריאלי תל אביב, קניון רחובות ומטה החברה וסטודיו בתל אביב, שגם בו נמכרו בגדים. "במהלך התקופה האחרונה החברה הפסיקה את פעילותה", נטען בבקשה שהגישו העובדים באמצעות עו"ד ליזה חדש.
עוד טוענים העובדים בבקשה כי "מדובר בענף האופנה אשר נתון במשבר עמוק ושחיקה עקבית וזאת בין היתר כתוצאה מהמעבר לקניות באונליין הפטורות ממע"מ וכן רפורמת השמים הפתוחים, אשר הגדילה את היקפי הקניות שמבצעים הישראלים בחו"ל. לאחרונה המשבר לא פסח על חברת דיסקרט".
העובדים טוענים כי לא קיבלו את שכר עבודתם עבור חודש יולי כאשר "אין לחברה מקורות כספיים לתשלום שכרם. שכר העובדים לא צפוי להיות משולם". עוד נטען כי לחברה יש חובות נוספים לעובדים בגין פיצויי פיטורים ועוד.
המותג לילמיסט הוקם ב־2003 על ידי המעצבת לילך אלגרבלי שהתמקדה בקולקציות קוטור. לפני כתשע שנים היא החליטה לשנות גישה ולהכניס שותף, צביקה אסור, איש עסקים מתחום הטקסטיל, שיש לו הבנה רחבה יותר בשיווק. יחד הם הציעו קו נגיש לסלבריטאיות, שעטו על עצמן את העיצובים ונכללו ברשימת המתלבשות הטובות פעם אחר פעם. באוגוסט 2014 מכרה אלגרבלי את החלק שלה לאסור.
אסור מסר בתגובה: "המשבר במצב האופנה הוא לא סוד, זה לא רק אצלנו. רשת קטנה עם מוצרים איכותיים כמו שלנו שמיוצרים בארץ ולא בסין, מתקשה כיום במצב המשברי של האופנה לשרוד. העלויות הגבוהות, בראשן שכר הדירה ושכר העובדים, לא מצדיקות את הפעילות ונאלצנו לסגור".
מתחילת 2019 נקלעה גם רשת האופנה הישראלית דיסקרט, שלה 43 סניפים, להקפאת הליכים בשל חובות של 26 מיליון שקל. דיסקרט נמצאת כעת בהליך הבראה והנאמנים צפויים למכור אותה בקרוב. עוד קודם לכן, במהלך 2018, נקלעו לחובות גם רשתות האופנה יפו־תל אביב, הוניגמן ו־TNT. בעוד חלק מהרשתות נסגרו כליל, חלקן נרכשו על ידי גורמים בענף שממשיכים להפעילן.
נתוני חברת ריס, שבוחנת את מכירות ענף האופנה בקניונים, לא מבשרים טובות באשר לעתידו של הענף. לפי ריס, הפדיון ממכירות האופנה בקניונים ירד ברציפות מדי חודש מתחילת 2019. עם זאת, במרץ, אפריל, מאי ויוני נרשמו ירידות חדות של 4%–5% בכל חודש, ואילו ביולי הירידה הסתכמה ב־1.6%. לכך אפשר לייחס את הקיץ שהחל ואיתו החופש הגדול. לפי ריס, מכירות האופנה בפאוור סנטרים, שירדו מעט בכל חודשי השנה עד כה, דווקא עלו ביולי ב־4%.
אחת הסיבות לחוסנם של הפאוור סנטרים היא שבהם יש מגוון גדול יותר של חנויות, כאשר קטגוריית האופנה שנמצאת במשבר היא חלק קטן מהן, בהשוואה לקניונים. הפאוור סנטרים דווקא משופעים במגוון חנויות לבית וחנויות אאוטלט, מה שמלמד שהמחיר הוא משמעותי עבור הציבור הישראלי. בריס אמרו כי ייתכן שמדובר בשינוי בהרגלי צריכה, כאשר הצרכנים פחות מסתובבים בקניונים ומעדיפים יותר קניות ממוקדות.