מהפכת דקטלון? הרשת הבינ"ל לא מצליחה לנגוס בשחקנים הגדולים
למרות המחירים הנמוכים יחסית והתנפלות הציבור, רשת הספורט שעשתה עלייה מצרפת תופסת נתח של 3% מסך המכירות בענף שנשלט בידי 3 קבוצות בלבד. רמת הסיכון טיפסה ב-6%, בין היתר בגלל הקניות ברשת
למרות המחירים הנמוכים יחסית וההתנפלות ההיסטרית של הציבור - רשת הספורט הבינלאומית דקטלון, שעשתה עלייה לישראל מצרפת, תופסת כיום נתח של כ-3% בלבד מסך המכירות בענף אופנת הספורט. כך עולה מנתונים שפרסמה היום (א') חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט לקראת פתיחת החנות הרביעית של הרשת בנתניה, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet וב"ממון".
ספורט במקום ריהוט: איקאה תפתח סניף בפולג נתניה
משתלם? בדקנו את האתר החדש של דקטלון
נפתחה חנות דקטלון בתל אביב - ומה עם המחירים?
הסיבה לכך נעוצה בפריסה המצומצמת של דקטלון בארץ, שפתחה בינתיים רק שלוש חנויות בראשון לציון, בחיפה ובתל אביב, כאשר שתי החנויות בפריפריה אינן ממוקמות במרכז העיר. לעומתה, המתחרות שלה מחזיקות בעשרות סניפים עם נוכחות בקניונים, ועל כן נגישות יותר לקהל הרחב. למעשה, חרף כניסת הרשת לארץ הקודש, שוק אופנת הספורט עדיין ריכוזי, כאשר 55% ממנו נשלטים על ידי שלוש קבוצות חזקות בבעלות שתי משפחות בלבד: משפחת גדעון מוליוב ומשפחת ויזל.
על פי הנתונים, נכון לשנת 2018 מחזיקה משפחת גדעון מוליב בקבוצת מגה ספורט, שכוללת את רשת הנעלת הספורט אליטל ואת רשת אלוף בספורט, עם מחזור מכירות של 400 מיליון שקל (וחולשת על 20% מהשוק). בנוסף, מחזיק מוליב בשותפות עם אדידס העולמית ברשת אדידס ישראל, שמחזור המכירות השנתי שלה בשנה שעברה עמד על 250-300 מיליון שקל והנתח שלה בשוק עומד על 15%. קבוצת פוקס בשליטת הראל ויזל חולשת על 20% מהשוק עם המותגים נייקי ופוט לוקר, וגם היא גלגלה מחזור מכירות של 400 מיליון של אשתקד.
הפדיון השנתי על ענף אופנת הספורט עמד ב-2018 על שני מיליארד שקל, לאחר שנהנה מטרנד "זליגת" ביגוד הספורט לאופנת היומיום - טרנד שהביא לעלייה של 6% במכירות. אולם חרף הפופולריות של אופנת הספורט, בדן אנד ברדסטריט מזהירים כי רמת הסיכון בענף עלתה ב-6%, וזאת על רקע התגברות התחרות וקניות אונליין. עם זאת, הסיכון מתייחס בעיקר לחנויות הספורט העצמאיות שאינן חלק מרשתות וכן לחנויות אופנה שמוכרות ציוד ספורט. זאת מאחר שהקבוצות הגדולות ממשיכות להתחזק, ובחברת המידע העסקי מסיקים שהריכוזיות של השוק דווקא תורמת לאיתנותו.
אופנת הספורט נחשבת תת ענף בענף האופנה, שסבל בשנה החולפת ממשבר לאחר שרשתות ותיקות קרסו (כמו הוניגמן, זברה ודיסקרט). במהלך 2018 אף נסגרה רשת ספורט ורטהיימר, וזאת אף שהפעילה 30 סניפים וגלגלה מחזור מכירות שנתי ממוצע של 30 מיליון שקל. את הדו"ח סיכמו כלכלני דן אנד ברדסטריט כשכתבו: "לנוכח היעדר הפריסה הרחבה של דקטלון, הרשת אינה מהווה שחקן מהותי בענף".