אחרי עשור של דשדוש: אילת אישרה פינוי בינוי במתחם סינג סינג
העירייה תשתף פעולה עם רשויות ממשלתיות כדי לקדם התחדשות עירונית במתחם הרעוע. ברקע היוזמה: הבטחת ראש הממשלה לפצות את העיר על סגירת שדה דב
בעיריית אילת מעריכים כי נמצא פתרון למתחם סינג סינג, הנחשבת כבר שנים ארוכות בלתי ראויה למגורים בשל מצבה הפיזי הירוד. לאחר למעלה מעשור של ניסיונות לקדם התחדשות עירונית שם, מועצת העיר אילת אישרה בשבוע שעבר את קידום הפרויקט במסגרת של פינוי בינוי במסלול רשויות, שבו הרשות המקומית מובילה את המהלך יחד עם היזם, חברת ענב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הממשלה תתכנס באילת: תאשר תוכנית תמיכה של 530 מיליון ש'
בעקבות סגירת שדה דב: הסעות בחינם לאילת
שדה התעופה הישן באילת ייפתח מחדש? "תהליך של שנה לפחות"
המתחם נכלל ברשימת המתחמים לפינוי בינוי שיזמה העירייה ואושרו על ידי משרד הבינוי והשיכון. אולם כדי שהפרויקט יהיה רווחי היה צורך בקרקע משלימה ליזמים, דבר שבמשך השנים היה חסם עיקרי. ההערכה היא שכדי להפוך את התוכנית לכלכלית צריך לבנות שבע דירות על כל דירה שנהרסת, ובסך הכל כ-1,500 דירות.
העירייה הבינה שלא תוכל לקדם את הפרויקט בלי תמיכה של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) והרשות להתחדשות עירונית, ורק הירתמות של כלל הגופים תאפשר להוציא אל הפועל את הפרויקט. כמו כן ההערכה היא שהפרויקט יקודם ביתר קלות כעת, בין היתר על רקע ההבטחה של ראש הממשלה לפצות את אילת בעקבות סגירת שדה התעופה שדה דב. האופציות שנבחנות כעת גם על ידי הרשות להתחדשות עירונית הן קרקע משלימה לשימושים אחרים בתוך העיר, השלמה כספית ליזם או קרקע משלימה מחוץ לאילת.
מתחם סינג סינג, הנחשב לשיכון המושמץ ביותר באילת, ממוקם ברחוב שדרות התמרים, ומורכב מקבוצה של ארבעה בניינים בני שלוש קומות, שנבנו בשנות החמישים של המאה הקודמת. שטח המגרש שעליו ממוקם המתחם הוא תשעה דונמים, והוא מאוכלס בצפיפות רבה, 224 דירות. שמו של המתחם הודבק לו על שם של בית הסוהר סינג סינג הידוע לשמצה בארצות הברית, הממוקם כ-60 ק"מ מצפון לעיר ניו יורק. הדמיון לבית הכלא נובע בין היתר מהמרווח בין המבנים, שממנו משתלשלות מדרגות ברזל המשמשות כניסה לדירות, וכן מצינורות הגז והמים שעוברים במרכז המבנה, הסדקים בקירות והטיח המתקלף.
למרות מצבו הקשה של המתחם, פועלת בו כבר כשלוש שנים חברת ענב, והיא החתימה עד כה כ-80% מבעלי הדירות. לדברי אפי כץ, מנכ"ל החברה, ההערכה היא כי בזכות המעבר למסלול רשויות, יזכה המתחם לקידום מהיר יותר, לפטור מהיטל השבחה ותוספת לקרקע המשלימה כדי שהפרויקט יהיה רווחי.
"נפעל בכל דרך לקדם את הפרויקט לרווחת הדיירים"
בניגוד לעבר, ההערכה כעת היא שלא יתאפשר לבנות כמות דירות שיהפכו את הפרויקט לכלכלי. הסיבה לכך היא בין היתר קצב השיווק הנמוך של אילת, 350-300 דירות בשנה. בשלב זה מדובר על בנייה של חמישה בניינים, חלקם בבנייה מרקמית של ארבע עד תשע קומות, וחלקם בבנייה גבוהה של 19-14 קומות. בסך הכל יתווספו למתחם כ-126 דירות (בסך הכל 350 דירות), כ-3,000 מ"ר שטחי מסחר ו-450 חניות במרתף תת קרקעי. האופציות להשלמה ליזמים הן קרקע למלונאות בעיר, השלמה נוספת של כסף מהקרן להתחדשות עירונית (כ-100 מיליון שקל) או לחלופין קרקע במרכז הארץ.
מהנדס העיר אילת אסף אריכא: "המסלול היזמי הקשה על קידום הפרויקט. במסלול רשויות יהיה קל יותר להתערב לטובה, כי ברור לנו שתידרש קרקע משלימה, ויכול מואד להיות שהיא לא תהיה למגורים". עוד אמר שבעירייה גיבשו תוכנית אסטרטגית שתאפשר היתכנות כלכלית גם לפרויקטים מסוג זה, והם מקווים כי היא תהיה פורצת דרך גם עבור מקומות אחרים בפריפריה.
ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי: "נפעל בכל דרך לקדם את הפרויקט לרווחת הדיירים".