המבצעים שעצבנו אותי: "גיפט קארד לא משתתף במבצע"
כדי לקנות במבצעים אתם צריכים להכיר את המלכודות שטומנים לכם. מה משתלם יותר: הפריט השני ב-50% או הנחה של 30% על הפריט הראשון? למה לא תמיד כדאי לקנות "4 ב-129" אם אתם נוטים להחליף מוצרים ומהן המגבלות בצבירת נקודות? כל המוקשים במבצעים
בין הרשתות לצרכנים ניטשת מלחמה סמויה: הן רוצות שתקנו בהרבה כסף, אתם רוצים לקנות בפחות כסף. היא מתחוללת בשדה ציד, שהפיתיונות בו הם מבצעים. כמו סוכריות הם ארוזים יפה, מעלים את רמת האנרגיה בדם, אבל לא משביעים. המוכרים מטמינים אותם בחנויות וממתינים - ואנחנו מגיבים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
קנה ב-400 שלם 250: המבצע שכופה על צרכנים לשלם יותר
המשבר בענף הטקסטיל: המדינה תבחן החזרת מכסים על יבוא ביגוד כיווץ יקר: אריזות קרפרי הוקטנו והמחיר לא השתנה
אם יש מבצע - אנחנו פשוט חייבים לקנות במבצע. זו פסיכולוגיה שאף פעם לא מאכזבת מוכרים. אנחנו מרגישים דחף עז למלא אחר תנאי המבצע באדיקות, גם אם זה אומר לקנות פריטים שלא היינו קונים לולא המבצע - העיקר שנקבל הנחה. המבצעים מסממים אותנו, מעוורים אותנו, לפעמים מוליכים אותנו שולל. לפעמים הם גם משתלמים. לרוב - אין לנו ברירה אלא לקנות במבצע, אחרת נורא יקר פה.
ברוב המבצעים, כמו ברוב הסוכריות וכמו ברוב הפיתיונות, טמון מוקש. לרוב זה יהיה חישוב חשבוני פשוט או מסובך שאנחנו לא מתאמצים לחשב, או טריק מעצבן שאנחנו לא תמיד טורחים לתהות על קנקנו. הנה כמה מהמוקשים המרגיזים, המתוחכמים, המתעללים, המציקים שהחלטנו לפרק עבורכם.
לקוחה מגיעה לקופה עם גיפט קארד ומגלה: הוא לא משתתף במבצע. "למה? זה כסף", היא שואלת את המוכר. "לא", קובע המוכר בקול נחרץ. "מדובר בכרטיס עסקי שמשלמים עליו 40% פחות ולכן הוא לא משתתף במבצעים".
אם גיפט קארד לא משתתף במבצעים, אז לרוב, הוא לא משתלם. הצרכן שמחזיק בגיפט קארד הזה הוא לא זה שקיבל עליו את ההנחה ולכן המגבלה הזו היא כה מרתיחה.
השורה התחתונה: ברשתות שכל הזמן נמצאות בסוג כזה או אחר של מבצע, גיפט קארד לא תמיד משתלם.
המבצע הזה מפתה צרכנים כי נשמע שיש פה הנחה של 50% על אחד הפריטים, איזה כיף. בפועל, זו הנחה של מקסימום 25% בלבד על הסכום הכולל שתשלמו. למה רשתות לא מפרסמות מבצע כזה בתור "הנחה של עד 25%?" - כי הן לא רוצות לתת הנחה על פריט אחד והן רוצות שאחוז ההנחה ייראה מרשים יותר. תעתוע.
בפועל, זה מבצע שכופה על צרכנים לשלם יותר. לדוגמא: קניתם שני ספרים ששניהם עולים 89.90 שקל (במקרה הטוב שמצאתם שני ספרים באותו מחיר). אתם מדמיינים שבזכות המבצע, אחד מהם עולה לכם 45 שקל. איזה חיסכון! למעשה, שילמתם על שניהם 134.85 שקל. כלומר כמעט 70 שקל לספר. לא חיסכון כזה משמעותי.
בשורה התחתונה: מבצע נחמד למי שרוצה להעמיס כמה פריטים, אבל לעולם אל תשכחו שמדובר בעצם בהנחה באחוז נמוך מזה שמוצג.
כשאתם לא מוצאים שני פריטים במחיר המדויק עבור המבצע "השני ב-50%" - ההנחה מצטמקת עוד יותר.
לדוגמא: אם קניתם מוצר אחד ב-119.9 שקל ואת השני ב-89.9 שקל - תשלמו 164.85 שקל במקום 209.8 שקל. במקרה הזה מדובר בהנחה של 21.4% בלבד.
בשורה התחתונה: במבצעי השני ב-X הנחה השתדלו לקנות פריטים במחיר זהה.
אם תקנו ארבעה מוצרים, כאשר כל אחד במחיר שונה, כדאי לכם לברר מראש איך הקופאית מצמידה את הפריטים עבור קבלת ההנחה.
למשל, נניח שקניתם פריטים ב-120 שקל, 100 שקל, 80 שקל ו-70 שקל. היא יכולה לצמד אותם בסדר הזה: 120 + 100 ו-80 + 70. כך שהנחת "השני ב-50%" תהיה על הפריט שנמכר ב-100 שקל ועל הפריט שנמכר ב-70 ושקל, והסכום שתשלמו יהיה 285 שקל.
אבל, היא יכולה לצמד אותם גם ככה: 120 + 80 ו-100 + 70. כך שתקבלו את הנחת "השני ב-50%" על הפריטים שנמכרים ב-80 וב-70 שקל ותשלמו 295 שקל סך הכל.
במקרה הראשון מדובר בהנחה של 23% ובמקרה השני בהנחה של 20%. שימו לב.
בשורה התחתונה: לפני הקנייה שאלו את המוכרת על אילו פריטים בדיוק תקבלו את ההנחה. אם תמיד זה מסתדר כך שאתם מקבלים פחות הנחה, אז תקנו פעמיים.
זו הנחה שניתנת לעיתים ברשתות אופנה וצעצועים. כאן ההנחה היא קבועה - 40% - אבל תקבלו אותה רק אם תקנו מעל סכום מסוים. כלומר, אתם חייבים לקנות בסכום משמעותי.
בשורה התחתונה: יש פה מוקש שמחייב אתכם לקנות הרבה פריטים. האם אתם באמת צריכים אותם?
בעצם מדובר בהנחה של עד 32.5%.
בשורה התחתונה: כמו בשאר הנחות האחוזים שהתייחסנו אליהן, במבצעים כאלה כדאי תמיד לקנות פריטים במחיר זהה, אחרת שיעור ההנחה יירד.
מבצעים דומים: קנה ב-300 שקל, שלם 199.90 שקל; או קנה ב-500 שקל, שלם 300 שקל. במבצעים אלו, ההנחה היא של סכום קבוע - 150, 100 או 200 שקל - ואחוז ההנחה משתנה לפי הסכום בו תקנו.
אלו מבצעים מתעתעים, שכן לעולם לא תגיעו ל-400, 300 או 500 שקל בקנייה ברשתות שמוכרות פריטים שתמיד מתומחרים ב-9 שקלים או ב-90 אגורות. על כן, לעולם לא תשלמו בדיוק 250, 199.90 או 300 שקל, אלא יותר מכך (למעט רשתות כמו פוקס, שמוותרות על כמה עשרות אגורות גם אם לא הגעתם לסכום הנקוב) ועקב כך אחוז ההנחה מצטמק.
ההנחה הכי משתלמת מבין שלוש הדוגמאות היא קנה ב-500 שקל, שלם 300 שקל, משום שזו הנחה של 40%. יחד עם זאת, תשלמו במקרה זה יותר מ-300 שקל.
בשרה התחתונה: אלה יכולים להיות מבצעים משתלמים, אבל דרך ההצגה שלהם לצרכנים מתעתעת.
רשתות הפארם מתמחות בכאלה. "שמפו בהנחה של 30%!", אבל מה המחיר של השמפו? זה סוד כמוס. "שתי שפופרות צבע לשיער ב-25 שקל!" - כמה עולה אחת? רק כותב עלון המבצעים יודע. "קנקן לטיהור מים ב-59.90 שקל!" - כמה הוא עלה לפני ההנחה? לעולם לא נדע, זה לא כתוב בעלון. נגלה זאת רק בחיפוש מתיש באינטרנט או בהליכה לסניף. באינטרנט נגלה את המחיר המקורי בלחיצה על המוצר, כי אי אפשר להציג אותו סתם כך, לצד המחיר המקורי. הוא חייב להיות מוסתר.
בשורה התחתונה: זה מעצבן ולעיתים גם לא חוקי. תמיד בדקו את המחיר המקורי והשוו מחירים.
י' קיבלה מתנה: קרם סופלה מאחת מחברות הקוסמטיקה. אמא שלה אמרה לה שקנתה לה את הקרם במבצע: 4 פריטים ב-129 שקל. י' לא אהבה את הקרם והלכה להחליפו. מחיר הקרם: 69.90 שקל. היא מצאה סבון מוס במחיר זהה, שגם הוא משתתף במבצע 4 ב-129.
כשהגיעה לקופה, הקופאית אמרה לה - לא אי אפשר. כיוון שלא הבאת איתך את כל ארבעת הפריטים שנקנו במסגרת המבצע, את יכולה להחליף את הפריט רק במוצר אחר ששוויו ללא מבצע זהה לשווי של הפריט במבצע, כלומר 32.3 שקל. כיוון שאין מוצר במחיר הזה, היא החליפה, לצערה, את הקרם בקרם ידיים ב-29.90 שקל.
בשורה התחתונה: היזהרו ממבצעים שמאגדים יחד כמה מוצרים שאחר כך תתקשו להחליפם בצורה מכובדת.
את המבצעים האלה תראו ברשתות פארם בדרך כלל. למשל, מארז של רביעיית גומיות לשיער: השני ב-5 שקלים, אבל הראשון עולה 14 שקל - מחיר מופקע לגומיות שאפשר לקנות בעשירית המחיר בשוק או בעלי אקספרס.
השורה התחתונה: מוצר כזה משתלם רק במבצע.
מוצר אחד עולה 60 שקל - אז כמה חסכנו? 16.6%. במקום לכתוב הנחה של 16.6%, ממציאים מבצע עם מספר עגול יותר.
השורה התחתונה: ברור שזה משתלם אם אתם רוצים לקנות יותר מפריט אחד, אבל קחו בחשבון שלא מדובר בהנחה מדהימה.
זה בעצם מבצע של 50% הנחה. הוא מבצע טוב, בהיר וללא תסבוכות, ולכן הוא לרוב יהיה על קטגוריית בגדים שנשאר ממנה מעט מאוד מלאי. במזון הוא נפוץ יותר ולרוב חל גם על מלאי גדול יותר.
רוב החנות: 20% הנחה. 3-2 פריטים: עד 70% הנחה.
בשורה התחתונה: "עד" זו מילת מבצעים שחובה לחשוד בה.
גם זה סוג של מבצע, בכל קנייה צוברים נקודות בחלק מהרשתות. הנקודות הן סכום שמהווה בדרך כלל 10% מסכום הקנייה. כשצוברים מספיק נקודות, הן משולות לכסף, כך שניתן אפילו להגיע לחנות ולא לשלם על פריטים בשקלים - אלא בנקודות.
רק שימו לב שלא בכל הרשתות אפשר לנצלן סתם כך. יש רשתות בהן צריך שסכום הנקודות יהיה בגובה של אחד המוצרים הנקנים לפחות. בקסטרו למשל, אפשר לממש נקודות תמורת פריט בשווי הנקודות. כלומר, אם אני רוצה לרכוש ג'ינס ב-199 שקל וצברתי 170 נקודות, לא אוכל להשתמש בהן ולשלם "רק" 29 שקל.
בחלק מהרשתות, ניתן לנצל את הנקודות רק החל מסכום מסוים. בדלתא למשל, אפשר לנצל את הנקודות רק החל מ-100 נקודות.
בשורה התחתונה: לפני שאתם הופכים לחברי מועדון, בררו מה המגבלות על הנקודות.
ברשת דלתא למשל, אם לא תנצלו את הנקודות כשנה, "יתרת הנקודות תתאפס". כך מדי שנה. למה? ככה.
ברשתות אחרת - הנקודות שצברתם יאבדו אם לא תחדשו את החברות במועדון.
בשורה התחתונה: נקודות פגות תוקף זו המצאה מעצבנת. יש רשתות צדיקות שאצלן מועדון הלקוחות זה לכל החיים.
לרוב מדובר בהנחה בפחות מגובה המע"מ כי היא על הסכם המקורי לפני שהוטל עליו מע"מ, למשל הפריט עולה 99.90 שקל ברשת. כעת היא יצאה במבצע ללא מע"מ. אתם תבקשו לשלם 82.9 שקל כי הפחתתם 17% מע"מ, אבל החישוב הוא לא נכון. בעצם המחיר המקורי של הפריט הוא 85.38 שקל, כך שההנחה היא למעשה 14.5%.
בשורה התחתונה: כשחנות טוענת למבצע ללא מע"מ היא מתכוונת להנחה נמוכה מ-17% ממחיר הפריט לצרכן.
פריסות לתשלומים כאלה נהוגות בחנויות למוצרי חשמל ובעולם הסלולר - ויש להן עלות.
בשורה התחתונה: זאת נראית כמו הטבה אבל בסוף תשלמו יותר, לפעמים מאות שקלים יותר, בשל הפריסה.
לרוב מדובר במתנות שאתם לא צריכים. רמקול, סטרימר, הנחה לקנייה הבאה. צריכים את המוצרים האלה? מצוין. לא צריכים? אל תקנו במבצע רק כדי לקבל "מתנה". אין מתנות חינם.
לסיום, שני מבצעים שיכולים לתת לכם קצת נחת -
כשההנחה ברורה: 20% על כל החנות / אתר.
כשהמבצעים כוללים מבצע יום הולדת, צבירת נקודות, מימוש נקודות וגיפט קארד.