למה שופרסל מכסה ירקות אורגניים עם מדבקות ענק
הרשת מדביקה מדבקות גדולות במיוחד על גבי תוצרת אורגנית במחלקות שופרסל גרין. המטרה: שצרכנים לא יערבבו בין האורגני ללא אורגני. התוצאה: תורמת לזיהום הסביבה. גם בעדן טבע מרקט יש ריבוי מדבקות ורוב התוצרת האורגנית ארוזה בפלסטיק. המשרד להגנת הסביבה: "מצפה שיפעלו במודעות גבוהה יותר סביבתית"
מדבקת ענק ופלסטיק במחלקות הירקות והפירות האורגניים: במחלקה האורגנית של רשת שופרסל, נוהגים להדביק מדבקות ענק עם מיתוג "שופרסל גרין", על חלק מהפירות והירקות האורגניים. רוב התוצרת שם מעוטרת במדבקות או עטופה בפלסטיק.
שופרסל רוצה למכור לכם ירקות ופירות ארוזים בפלסטיק
"חלוקה פראית": טריק השקיות של שופרסל ודור אלון יוזמת משרד החקלאות לאריזת פירות וירקות כשלה
מביקור באחד מסניפי הרשת עולה שכל הפירות והירקות כוסו במדבקות ענקיות: פירות הדר, תפוחים, דלעות, חצילים ושומר. על פפאיה היו שתי מדבקות: את של "שופרסל גרין" והשנייה של היצרן מהערבה. גם דלוריות הכילו שתי מדבקות. בשני סניפים נוספים בהם ביקרנו במחלקת "גרין" של שופרסל מצאנו אמנם פחות מדבקות ענק, אך אלה עדיין הופיעו על פירות הדר ודלועים. על תפוחים ואפילו על פלפלים - הודבקו מדבקות קטנות יותר. במחלקות האלה היו יותר מדבקות והן היו יותר גדולות מאשר המדבקות במחלקות הירקות והפירות "הרגילים". בנוסף, יש במחלקה הזאת גם ירקות ארוזים בפלסטיק.
שופרסל ידועה כרשת שמחדירה יותר ויותר פלסטיק למחלקות הפירות והירקות שלה, אך בדיקה ברשת עדן טבע מרקט, שגם בה נמכרים פירות וירקות אורגניים, העלתה כי ברשת מקפידים להפריד בין הפירות והירקות האורגניים לבין הפירות והירקות "הרגילים" - באמצעות פלסטיק. למרבה האבסורד, בעוד שהפריטים "הרגילים" נמכרים לרוב בתפזורת, חלקם אף ללא מדבקות, הפריטים האורגניים נמכרים באריזות פלסטיק מנוילנות. המעטים שאינם ארוזים, כמו פפאיה, נושאים מדבקות ענקיות.
כלומר, הצרכן ממרק את מצפונו וקונה תוצרת אורגנית, משום שרכש לכאורה פריטים לא מרוססים, אך בפועל תרם לזיהום הסביבה בדרך אחרת: באמצעות רכישת פריט עליו מודבקת מדבקה גדולה יותר ולעיתים גם על ידי אריזת יתר של תוצרת חקלאית בפלסטיק.
תזכורת: שופרסל מבקשת למכור לכם ירקות ארוזים בפלסטיק
נזק במתקני קומפוסט
מדבקות על גבי תוצרת חקלאית נחשבות לחומר אריזה, שעלול לזהם את הסביבה. הן עשויות לעיתים קרובות מחומר פלסטי ומכילות דבק. הן לא מומלצות למאכל, אך נחשבות ללא מזיקות אם בולעים אותן. הן נחשבות למחוללות נזק אמיתי במתקני קומפוסט, משום שצרכנים משליכים קליפות שכוללות מדבקות למתקנים הלו.
בפירות מיובאים, המדבקות מכילות ברקודים שמאפשרים זיהוי זנים ולעיתים מכילות מספרים שמשמעם מספר פטנט או גידול אורגני. בישראל, מטרתן לרוב היא פשוט למתג את התוצרת. בשופרסל מטרתן היא להפריד ויזואלית בין תוצרת אורגנית ללא אורגנית כדי שצרכנים לא יתבלבלו או יערבבו בין התוצרות, שכן זו האורגנית נמכרת ביותר כסף מאשר מהרגילה. אם כך, למה להעמיס מדבקות ענק דווקא בחלק האורגני?
לפי אחת מחברות הפירות הגדולות בישראל: "המדבקות מגיעות בגלגלת ואצלנו הן מייצרות הרבה פחת בהליך היישום שלהן. זה פחות חיובי כשמוכרים פרי אורגני, אבל אין לנו ברירה אלא למתג את הפירות. ברשתות לוקחים את הסלסלות שלנו ומניחים בהן מוצרים אחרים. בישראל שופכים את הפירות אחד על השני בערמות אך מדבקה זו הדרך היחידה לדעת למי שייך הפרי".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי "המשרד להגנת הסביבה פועל רבות על מנת לצמצם ייצור פסולת במקור, ופועל כדי שהקמעונאים יפנימו את חשיבות צמצום השימוש בפלסטיק.
"המשרד מצפה מחברה של ירקות ופירות אורגניים לפעול במודעות גבוהה יותר סביבתית, כדי לצמצם כמה שיותר בייצור פסולת מיותרת ולמצוא פתרונות סביבתיים יותר.
"יצוין, כי המדבקות על התוצרת החקלאית נחשבות לחומרי אריזה לכל דבר, ולפי חוק האריזות מחויבות בדיווח ובתשלום דמי טיפול לתאגיד תמיר".
משופרסל נמסר כי "הסימון נועד לבצע הבחנה בין מוצרים אורגניים למוצרים שאינם כאלו ולמנוע טעויות בנושא. הסימון מיועד למוצרים גדולים כדוגמת אבטיח ודלעת. במקרה הזה נראה כי מדובר בטעות אנוש והמדבקות לא היו צריכות להיות מודבקות על מוצרים אלו".
מעדן טבע מרקט לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הידיעה.
פירות ירקות אורגניים מדבקה שופרסל
צילום: מירב קריסטל
מומלצים