שתף קטע נבחר
 

מי באמת שולט ברכבת ישראל?

עדויות נדירות שהגיעו לידי ynet, מעניקות הצצה למוקד הכוח האמיתי ברכבת ישראל, אחת החברות הממשלתיות החזקות והחשובות במשק. לדברי בכירים ברכבת, האיש על פיו ישק דבר הוא שאול עוקיש, יו"ר ועד העובדים המיתולוגי. זאת, למרות שהוא כבר שנה וחצי מחוץ לחברה. עוקיש: "איזו חוצפה יש להם להעלות כאלה טענות היום? כואב להם שהשעו אותם, ועכשיו הם מנסים בכל הכוח לחזור לוועד"

ב-5 בפברואר 2009, מעט אחרי חצות, פתחו עובדי רכבת ישראל באזור הצפון בשביתה פתאומית , שהפתיעה את כל המדינה. בכירי ההסתדרות לא אישרו את קיומה, ולמעשה כלל לא ידעו על כוונת העובדים להשבית את תנועת הרכבות. אלפי נוסעים בכל רחבי הארץ התעוררו בבוקר לתוך כאוס, ונאלצו למצוא דרכי תחבורה חלופיות לאחר שגילו על השביתה לאחר שכבר החלה. השביתה הייתה כה מפתיעה, עד כי חלק מעובדי הרכבת הופתעו לגלות כי נקראו לשבות, מסיבות שלא היו ברורות להם.


השביתה הפתאומית ברכבת ישראל - 5.2.2009. הנוסעים לא היו מוכנים

 

מאוחר יותר באותו יום סיפר אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, כי שמע על כוונת העובדים לפתוח בשביתה רק מכלי התקשורת. כל ניסיונותיו ליצור קשר עם מזכירי ועד העובדים נכשלו, לאחר שאלה ניתקו את הטלפונים הניידים שברשותם. תגובת ההסתדרות הייתה מהירה: חמישה ימים אחרי השביתה הדיח יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, את מזכירי הוועד הצפוני של עובדי הרכבת, בצעד שהוגדר אז "חריג מאוד".

 

אלא שמעדויות הנחשפות לראשונה ב-ynet, עולה כי מזכירי הוועד שהודחו לא פעלו על דעת עצמם. בעדותם בפני ועדת משמעת של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, טוענים מזכירי הוועדים כי מילאו את הוראותיו של יו"ר הוועד המיתולוגי של החברה, שאול עוקיש. זאת, למרות שחודשיים לפני השביתה הושעה מעבודתו, בגלל מעורבות לכאורה בפרשת שוחד שנחקרה על-ידי המשטרה.

 

העדויות חושפות כיצד התנהלה הרכבת בימי עוקיש: "כל-יכול", מגדירים אותו מזכירי הוועד, וטוענים כי כל מי שניסה להתמודד מולו או להמרות את פיו - נזרק מהחברה. המזכירים מספרים על כך שגם היום, קרוב לשנה וחצי אחרי שפרש מהרכבת, "סמנכ"לים רועדים ממנו". לפניכם קטעים מתוך עדויות מזכירי הוועד, כפי שנשמעו בוועדת המשמעת וברשות השיפוט של ההסתדרות:

 

סמנכ"לים רועדים ממנו

וכך העיד למשל אלי חרמון, מזכיר ועד תנועה-צפון: "אפילו מתנות, הוועדים האלו פה שיושבים לא בחרו. כשהוא (עוקיש) בחר את הצלחת הזאת - אף אחד לא צייץ, ו(כשהוא) בחר עוד פעם אחרי שנה את הצלחת הזאת... כולם הסכימו. זה לא רק ימי כיף. הבן-אדם היה לו כוח, עוצמה".

 

לדברי חרמון, השפעתו של עוקיש לא נעצרה בעובדים או חברי הוועד. "ההנהלה הייתה רועדת ממנו, מנכ"לים הוא העיף, חברי ועד הוא העיף, שמונה חברי ועד אני זוכר... שהוא שלח אותם הביתה, 'תפר' אותם, אפילו יומיים לא עברו", סיפר חרמון לחברי ועדת המשמעת. "האיש יכול היה לעשות הכל. סמנכ"לים, סמנכ"ל למינהל ברכבת ישראל היה רועד ממנו - היה מכתיב לו, וזה היה מול העיניים... אני ראיתי מה הוא עשה. אם זה היה על הוועד, הוא אמר שזה שחור והסמנכ"ל הסכים. הבן-אדם היה לו כוח עצום!".

 

שיטות עבודה של ארגון ביון

יוסי דנינו, מזכיר ועד מסילאים: "בשביתה... נפגשנו עם שאול (עוקיש) לא פעם ולא פעמיים. הוא לחץ אותנו... לפני השביתה. הוא קרא לנו לבתי-קפה, קראו לנו למסעדות, לקחו אותנו לכל מיני...".

 

יו"ר ועדת המשמעת, אלי בן-גרא: "הוא לא היה במעצר אז?".

 

דנינו: "לא, הוא לא היה במעצר".

 

בן-גרא: "אז (מה) היה מעמדו אז?".

 

דנינו: "מעמדו היה עדיין יו"ר הוועד. הוא היה פשוט בהשעיה מטעם משטרת ישראל, מחוץ לעבודה... היה מורחק. בגלל זה הוא קרא לנו למסעדות ולבתי-קפה... הוא אמר לנו והנחה אותנו פשוט מאוד מה לעשות ואיך לעשות".

 

בהמשך עדותו, מספר דנינו אילו הנחיות קיבלו מזכירי הוועד: "(עוקיש) פשוט אמר לנו - תלכו, תקנו בחיפה, בעיר התחתית, סים-קארד של סלקום, של פלאפון... ואת הטלפונים הרכבתיים אתם סוגרים". בכתב תביעה שהגישו לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, באמצעות עו"ד שמואל סעדיה, טוענים מזכירי הוועד כי "על-פי הנחיית והוראת עוקיש, שכרו (המזכירים) רכבים ונעו ברחבי הארץ, כדי להערים על אנשי הרכבת".

 

בתביעה, המנסה למנוע את פסילתם של מזכירי הוועד מהשתתפות בבחירות קרובות לוועד, גם טוען עו"ד סעדיה כי "לנוכח כוחו והשפעתו הרבה בחברה - הן בקרב העובדים והן בקרב ההנהלה - הרי פעלו (המזכירים) בהנחיית ובהוראת מר שאול עוקיש".

 

"הבן-אדם היה כל-יכול ברכבת", ממשיך דנינו בעדותו. "בוועדה כשהיינו פה (בפברואר 2009), ואבי (אדרי) שאל אותנו כמה פעמים - מי נתן (את ההוראה לשבות)? לאף אחד פה לא היה האומץ לבוא ולהגיד - שאול. כי עדיין היה הסיכוי שהוא חוזר. אנחנו לא ידענו מבחינת המשטרה עד לאן הם יכולים להרחיק אתו לכת... אנחנו יודעים ששאול, מכירים את העוצמה שלו. וראינו מה הוא עשה ואיך סמנכ"לים היו רועדים ממנו, אז מי אנחנו בשבילו?".

 

"הוא הכניס מאות עובדים לרכבת"

יצחק אזולאי, מזכיר ועד נהגים: "הוא לא צריך זכות חתימה. הוא צריך לתת את ההוראה. יש גזברים בכל ועד, ממנים גזברים והם צריכים לבצע את הזה. למה (מזכיר הוועד) השישי לא בא? מפחד. יש לו (לעוקיש) אחיזה עדיין ברכבת. יש לו זרועות בכל מקום".

 

דני שדה, מזכיר ועד פקידים: "שאול עוקיש עבד ברכבת ישראל כ-40 שנה, מתוכם 30 שנה היה בוועד עובדים. הוא האיש שבנה לו בסיס כוח באמת בלתי נתפש. אני לא מדבר סתם. בלתי נתפש! (...) אני, לפני 15 שנה... רציתי להתמודד נגדו. (הוא) שלח אותי לפיטורים, חד-משמעית".

 

יו"ר הוועדה, אלי בן-גרא: "מתי זה היה?".

 

שדה: "ישראל קיסר היה (אז) שר התחבורה... שים לב ממתי האיש בעל יכולת בלתי נתפשת ברכבת ישראל... אתם באים ואומרים, למה לא אמרתם? למה לא דיברתם? אי-אפשר לקום כנגד איש כזה. עוקיש היום, עכשיו, בבחירות הקרובות (לוועד) הוא מתערב. בתקופה שהוא עבד ברכבת (הוא) הכניס מאות עובדים. הבחור השלישי שיושב פה, הוא הכניס אותו לרכבת והכניס את אח שלו... זה סוג הדברים שעוקיש עד היום, עד עכשיו יש לו אחיזה ויכולת להשפיע...".

 

ראוי להזכיר כי בדו"ח מבקר המדינה מ-2007, בעניין העסקת קרובי משפחה בחברות ממשלתיות, זכה עוקיש להתייחסות נרחבת: "למר עוקיש חמישה קרובי משפחה מדרגה ראשונה - אח, שתי בנות, חתן וכלה - וארבעה קרובי משפחה נוספים מקשרי נישואין - לכלתו אחות ודוד המועסקים בחברה, לאחות שני קרובי משפחה נוספים, חמותה וגיסה. אלה יוצרים 'משפחה מורחבת' בת עשרה קרובי משפחה".

 

דנינו מסכם: "אתם צריכים להבין דבר אחד. עד היום לשאול יש אחיזה בסמנכ"לים ברכבת. בגלל זה חלק מחברי הוועד מפחדים ממנו".

 

"הבן אדם עד היום שולט ברכבת"

משה סוליקרו, המשמש כיום כמזכיר הוועד הארצי: "... אצלו לא הייתה בעיה. היום משה אמסלם הוא סמנכ"ל. הוא היה בוועד, הוא היה מזכיר ועד... ביום אחד בא אליו (אל עוקיש) אחד שרצה להתמודד אתו בוועד, היה איזה בחורצ'יק אחד, הוא אומר לו - תשמע, אתה רוצה שאני לא אתמודד אתך בוועד? בתנאי שאתה מוריד את משה ממזכיר הוועד... הוא (עוקיש) לא שאל הרבה. הוא הרים טלפון למשה (אמסלם), אמר לו - אתה מהיום והלאה מפוטר מהוועד, אתה לא מזכיר ועד, אתה מפוטר מהוועד. וככה זה היה. מי יכול לעשות דבר כזה?".

 

בעדות נוספת, שנשמעה בתחילת השבוע ברשות השיפוט בהסתדרות, סיפר סוליקרו: "האנשים האלה (מזכירי הוועד) פחדו, היה לנו פחד עצום, כולם פחדו פחד מוות... (מ)שאול עוקיש. פחדו, לא רצו להעיד עליו... שהוא עשה את השביתה... הבן אדם עד היום שולט ברכבת... עד היום יש לו נציגים, עד היום, זה בחירות וזה הכל, הוא נכנס לכל אחד ואחד, יש לו המון אנשים... בהנהלה יש לו את הסמנכ"ל, יש לו אנשים... תשאל פה את כל העובדים, כולם יגידו לך, עד היום יש את הפחד ממנו".

 

תגובתו של עוקיש

"הייתי קרוב ל-35 שנה בוועד, ומעולם לא התלוננו נגדי", אומר ל-ynet שאול עוקיש, בתגובה להאשמות מזכירי הוועד ברכבת. "איזו חוצפה יש להם להעלות כאלה טענות היום? כואב להם שהשעו אותם, ועכשיו הם מנסים בכל הכוח לחזור לוועד. הם קיבלו עצה לזרוק את כל האשמה עלי - ואלה אנשים שהיו חברים שלי בלב ובנפש".

 

לדברי עוקיש, מזכירי הוועד מנסים לתלות בו את האשם בשביתה, כדי שיוכלו לשוב ולהתמודד בבחירות הקרובות לוועד עובדי הרכבת. "מה, הם ילדים בני 20?", שואל עוקיש בהתייחסו לטענות המזכירים, לפיהן הנחה אותם לכבות את הטלפונים הניידים ולשכור מכוניות. "אמרתי להם שאני לא רוצה לייעץ להם. לא ישבתי איתם, לא חתמתי על כלום, ולא ידעתי איפה הם".

 

גם בעניין הטענות לפיהן הוא ממשיך לשלוט ברכבת אחרי פרישתו, מתייחס עוקיש בביטול. "מה זאת אומרת, הם מפחדים ממני? אני מסתובב עם אקדח? אם יש להם בעיות היום - אם הם לא מצליחים להתמודד עם ההנהלה - שיתמודדו עם זה, במקום להאשים אותי. הם מפחדים על המעמד שלהם בתוך החברה ובוועד, זה הכל".

 

"תסתובב היום איפה שאתה רוצה ברכבת, ועובדים יספרו לך על כל הדברים הטובים שעשיתי", מסכם עוקיש. "הבאתי את הסכמי העבודה הכי טובים. אף יו"ר ועד בארץ לא הביא הסכמים כאלה. כל השנים בוועד, תרמתי את כולי לרכבת ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מזכיר ועד: "עוקיש לחץ אותנו לפני השביתה"
צילום: ירון ברנר
עו"ד שמואל סעדיה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים