שנה להנפקה: האם זה סוף הסיפור של סנאפצ'ט?
הרשת החברתית שכולן העתיקו ממנה - הפכה במהלך השנה האחרונה לכמעט לא רלוונטית: אחרי הנפקה מתוקשרת, בסנאפ מתמודדים כעת עם מחאת משתמשים, מניות שמתנהגות כמו ביטקוין וציוץ אחד שהפך לסקנדל
עתידה של הרשת החברתית שהפכה את כולנו למכורים לסטורי - נראה קודר: לפני שנה בדיוק, חברת סנאפ, מפעילת סנאפצ'ט, גרפה כותרות עם אחת ההנפקות הכי גדולות ומתוקשרות. שווי החברה אז הוערך בכ-22 מיליארד דולר, שווי מניה עמד על 17 דולר, והמנכ"ל אוון שפיגל הפך לאחד המיליארדרים הכי צעירים, בגיל 26 בלבד. בחודשים האחרונים, האופטימיות הגדולה התחלפה בחוסר ודאות של ממש: תנודות בערך המניה, עיצוב מחדש שגרר מחאת משתמשים גדולה וציוץ אחד של קיילי ג'אנר - כל אלה ביחד עשויים לסמן את הסוף המתקרב של הרשת החברתית.
כ-187 מיליון משתמשים בסנאפצ'ט על בסיס יומי. המספר הזה מוכפל כשמדובר על משתמשים חודשיים. נכון, אנחנו רגילים למספרים אסטרונומיים הרבה יותר - מפייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם, אבל כדאי לעצור כאן ולזכור כי שלושת האחרונות נמצאות יחד תחת המעטה החמים והבטוח יחסית של פייסבוק, כשסנאפצ'ט ניצבת על משבצת המתחרה, ויותר מזה - ה"נמסיס", בעיקר כי סירבה למספר הצעות רכישה של מארק צוקרברג, שזיהה בעצמו את הפוטנציאל משלב מאוד מוקדם. המספר הזה גם משקף נתון נוסף - גידול של 18 אחוזים במספר המשתמשים היומיים מהשנה הקודמת, צמיחה משמעותית יותר מהרשתות הגדולות.
הרשת החברתית הוקמה ב-2011, שבע שנים אחרי שפייסבוק באה לעולם. מהר מאוד היא סומנה כדבר הבא - בגלל קונספט חדש שקסם למשתמשים צעירים. ואכן, מבחינה דמוגרפית למעלה מ-70 אחוזים מהמשתמשים בסנאפצ'ט הם מתחת לגיל 34. רעיון ה"סטורי", שנראה לנו לפני חמש שנים בלתי מובן לחלוטין ("למה שנרצה להעלות תמונה שתימחק אחרי 24 שעות?") - הפך היום לאחד המרכיבים הבולטים באינסטגרם וגם בפייסבוק, שמיהרו לאמץ (כלומר, להעתיק) את הפיצ'ר ובכך הפכו אותו לפעולה שגורה ודווקא די מובנת - גם למשתמשים מעל גיל 30. הקונספט הזה, למי שהספיק לשכוח - הגיע לגמרי מסנאפצ'ט.
מפרסמים נהרו לסנאפצ'ט - כדי לפצח את אחד הקהלים הכי מכניסים: ילדים, בני נוער וצעירים, רבים מהם לא פתחו מעולם חשבון פייסבוק. בתחילת השנה דווח כי הפעילות המסחרית של סנאפצ'ט עושה עלייה - ותגיע לישראל באמצעות שיתוף פעולה עם חברת הפרסום הממוקד לצעירים - Teenk. אבל בעולם, ובעיקר בארצות הברית, זה עובד כבר שנים.
מניה שהיא כמו ביטקוין
אז מה השתבש במהלך השנה שחלפה מאז ההנפקה ההיסטורית? בחודשים האחרונים מניית סנאפ מתנהגת כאילו הייתה ביטקוין: משווי של 17 דולר למניה, היא צנחה בהדרגה ל-12 דולר, ואז ביצעה קפיצה מטורפת בחזרה ל-21 דולר. אם זה לא מספיק, בשבוע שעבר שוב צנחה המניה ב-7 אחוזים, בעקבות ציוץ בטוויטר. אבל על זה בהמשך. בשבוע שעבר שחררה סנאפ, בפעם הראשונה, דו"ח שנתי בהתאם להיותה חברה ציבורית שנסחרת בבורסה. בין היתר נחשפו שם מימדי השליטה של אוון שפיגל המנכ"ל, המחזיק ב-48.4 אחוזים מסך כוח ההצבעה. שותפו לייסוד החברה, בובי מרפי, מחזיק ב-47.4 אחוזים נוספים. כך שהכוח נמצא ללא ספק בידיים שלהם.
אבל מהדו"ח השנתי של סנאפ עולים נתונים נוספים: המנכ"ל הצעיר קיבל מענק של אחרי הנפקה, בשווי 637 מיליון דולר - אותם יקבל בפרישה על פני שלוש השנים הקרובות. במהלך השנה שחלפה, הוצאות האבטחה שלו עמדו על קצת יותר מחצי מיליון דולר, שמוסברות בדו"ח מתוקף העובדה ששפיגל מקבל איומים על חייו. בנוסף, סנאפ עברה מהעסקתם של 1,859 עובדים בסוף 2016, ל-3,069 עובדים בסוף 2017. מעבר על רשימת ה"דרושים" הבלתי נגמרת באתר החברה מציירת תמונה של צמיחה מהירה - שחולשת על כל תחומי ההעסקה, החל משיווק ומכירות, דרך מומחים טכניים ועד לייעוץ משפטי.
סלב הוא חבר
ריכוז ההחלטות הניהוליות בידי גורם אחד עשוי להוות מכשול עבור סנאפ, שכבר עכשיו נתקלת בהתנגדות אמיתית ובמחאה של משתמשים. לפני כחודש, שחררה סנאפ עדכון לרשת החברתית, שכלל עיצוב דרמטי של ממש המשתמשים, שעיקרו הבחנה מוחלטת בין תוכן מפרסמים ומפורסמים, לבין תוכן שמגיע מחברים. למעלה מ-1.2 מיליון מהם חתמו על עצומה וירטואלית הקוראת להחזיר את הממשק הישן של סנאפצ'ט, אבל שפיגל מסרב להתיישר עם הדרישה. "כחלק מהתלונות שקיבלנו", אמר שפיגל בוועידת הטכנולוגיה של גולדמן סאקס בשבוע שעבר, "משתמשים אמרו 'הייתי רגיל לראות את הסלבריטאים כמו את החברים שלי', ואנחנו אומרים 'נכון, אבל הם לא החברים שלכם'. כך שהשינוי שעשינו עומד בהגדרות שלו".
sooo does anyone else not open Snapchat anymore? Or is it just me... ugh this is so sad.
— Kylie Jenner (@KylieJenner) February 21, 2018
ההתייחסות הזו הגיעה בעקבות ציוץ של הסלבריטאית קיילי ג'אנר, שנחשבה עד לפני שבוע למלכת הסנאפצ'ט הבלתי מעורערת. בתגובה לשינוי בממשק של הרשת החברתית היא כתבה בטוויטר: "אז... גם אתם לא פותחים סנאפצ'ט יותר, או שזו רק אני? זה עצוב". הציוץ האחד הזה קיבל למעלה מ-370 אלף לייקים ו-80 אלף תגובות, והתוצאה המיידית שלו הייתה צניחה של 7 אחוזים במניות החברה ואובדן שווי של למעלה ממיליארד דולר. בכל זאת, האמירה של שפיגל קצת מוזרה בהתחשב בעובדה שרשתות חברתיות שברו גבולות מובנים באינטראקציה בין ידוענים, אמנים ואפילו חברות ושירותים - לבין הקהלים שלהם. ואם לומר את האמת, אנשים צעירים מתים על זה, ולא רק הם.
להמציא את הסטורי הבא
בעוד שילדי שנות התשעים נאלצו להסתפק בפוסטרים מאולתרים מעמודי אמצע של עיתוני נוער, או בשליחת מכתבי מעריצים - פרקטיקה שרק האדוקים באמת הקפידו עליה וגם הם נותרו, רוב הזמן, ללא מענה, הסלבריטאים היום הרבה יותר נגישים ורשתות חברתיות - בייחוד סנאפצ'ט ואינסטגרם, מאפשרות ערוץ תקשורת כמעט ישיר אליהם. האם יכול להיות שהאיש שהמציא את הסטורי לא ממש מבין מה מחזיק אותנו צמודים לסרטונים הקצרצרים והנעלמים? לא בטוח. יכול להיות שגם הפעם - העקשנות תשתלם. בכל זאת, שפיגל הוכיח כבר שהוא מבין משהו שאחרים לא.
והנה עוד נתון מעניין שנשלף מהדו"ח. לצד הגידול במספר המשתמשים היומיים, כל משתמש כזה שווה לסנאפ קצת יותר מדולר וחצי, גידול של 46 אחוזים משנת 2016. כל עוד קצב גידול המשתמשים ימשיך לטפס - נראה שנסאפצ'ט בטוחה. אבל החודשיים האחרונים מציגים תמונה בעייתית עבור החברה, שממשיכה לקוות שבסיס המשתמשים הצעיר שלה יתרגל כמה שיותר מהר לשינויים בפלטפורמה, ועדיין חולמת להמציא את ה"סטורי" הבא.